معرفی سریال شریک جرم | داستان تعلیق های اوج گیرنده
“شریک جرم” یک درام معمایی است که با بررسی آسیب شناسی مسائل اجتماعی سعی در جلب توجه مخاطب دارد. این اثر، علاوه بر حفظ جذابیت های نمایشی خود، با شروع جذاب و گیرا، به بررسی کنجکاو کننده مسائل مختلف و راز های مخفی افراد پرداخته و مخاطب را به تماشای خود وا می دارد. از طرف دیگر، در لایه های زیرین خود، به موضوعات جدی تری اشاره کرده و به بررسی مسائلی همچون فساد های اقتصادی و اجتماعی می پردازد که تأثیر گذار بر تصمیمات و رفتار های شخصیت های داستان شده اند.
به گزارش آدرین به نقل از نماوا مگ، به بیانی دیگر فیلمنامهی «شریک جرم» جزییات و تکههای پراکندهی قابلتوجهی دارد که کنار هم قرار گرفتنشان موجب شکلگیری یک درام پویا و تاحدودی نیز انتقادی شده است.
از اساسیترین برگهای برندهی جدیدترین سریال مازیار میری ریتم آن است. برخلاف سریال قبلی او که تا حدودی کند و کشدار پیش میرفت، «شریک جرم» ضرباهنگی متناسب با محتوای ژانر و داستانش دارد. تعلیق دلهرهآمیز درام در هر قسمت سریال به تدریج به آستانهی اوج میرسد و غافلگیریها در هر قسمت درست و بهجا خلق میشوند و مهمتر این که سریال در هر قسمتش در لحظهای درست به پایان میرسد تا تماشاگر را در تعلیقی سازنده برای تماشای قسمت بعدی باقی نگاه دارد.
شخصیتهای «شریک جرم» به خوبی طرح و پرداخته شدهاند و از کلیشههای آشنای درامهای معمایی-دادگاهی فاصله گرفتهاند. این بدین معنا نیست که میری در سریال جدیدش قصد خلق شمایل تازهای از یک وکیل را داشته یا آنکه مثلاً دیگر شخصیتهای سریال خاص یا منحصر به فردند، اما تناسب این کاراکترها با فضای رئالیستی کار و پرهیز فیلمنامهنویس از طراحی شخصیتهایی گلدرشت، شعارزده با رفتارها و تصمیمهای اغراقآمیز باعث شده است مخاطب بتواند با کاراکترها همذات پنداری کند و این شخصیتها برایش ملموس و باورپذیر باشند؛ درست مثل آدمهایی که روزانه در جامعه میبیند.
مناسبات و روابط درونی کاراکترها نیز در متن اثر قابل توجهاند. ابتدا اینکه، کارگردان عجلهای برای معرفی زودهنگام و وارد کردن مسلسلوار تمامی شخصیتها به داستان ندارد؛ این اتفاق به مرور، به شکلی تدریجی و از سر حوصله رخ میدهد؛ و پس از ورود هر کاراکتر معرفی او به نحوی شکل میگیرد که تمامی پیشینهاش در همان لحظهی اول برای مخاطب رو نشود و بیننده منتظر کشف جزئیات و ریزهکاریهایی خاص در رابطه با کاراکتر، انگیزهها و خصوصیات اخلاقیاش بماند. به عبارتی غافلگیریها حتا در رابطه با شخصیتها نیز خشت به خشت رخ میدهند. نوع بازیها و عکسالعملها فضای پینگپنگی خوبی را شکل داده است. در عین حال روابط شخصیتها و حضور شخصیتهای فرعی متعدد که همه به مرور به جریان اصلی قصه متصل میشوند تعلیق بیرونی سریال را وجههای درونی نیز بخشیده است.
سریال صحنههای نفسگیر کم ندارد؛ شاید یکی از درخشانترین سکانسهای سریال همان سکانس اصلی و کلیدی کار یعنی سکانس رخ دادن جنایت در دفتر میترا (سارا بهرامی) باشد. جدا از فضای رمزآلود و دلهرهآوری که در همان لحظات کوتاه میان ندا و محسن (المیرا دهقانی و سجاد بابایی) شکل میگیرد دیالوگها نیز کدها و اطلاعاتی را به شکلی کاملاً زیرپوستی و غیرعلنی در اختیار مخاطب قرار میدهند که در قسمتهای پس از مرگ این دو تازه متوجه ضرورت طرح این دادهها میشود. این سکانس بازیهای تمیزی هم دارد و دو بازیگر جوان در خلق فضای مد نظر کارگردان سنگ تمام گذاشتهاند.
درنهایت باید از «شریک جرم» به عنوان یکی از سریالهای مهم، شریف و خوشساخت این روزها نام برد که موفق شده با فیلمنامهای بیحفره و روان مخاطب را به تماشای خود ترغیب کند؛ و البته این سریال موقعیت خوبی را برای مازیار میری به عنوان یکی از کارگردانان باتجربهی این روزها رقم زده است تا نشان دهد میتواند ناگهان تغییر مسیر داده و به سراغ ساخت یک درام جنایی معمایی پرتنش برود و روی دیگری از سکهی تواناییهایش را به مخاطب نشان دهد.
- برچسب ها: سریال شریک جرم معرفی نقد و بررسی