کدام خودروها در معاینه فنی بیشتر رد می‌شوند؟

  • توسط: admin


به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از روزیاتو، سمت عمده‌ای از تولیدات خودرو کشور در اختیار دو شرکت ایران خودرو و سایپا است و نمی‌توان نقش موثر این دو خودروساز را به آسانی نادیده گرفت. هم اکنون مهم‌ترین مسئله ای که مردم ایران با صنعت خودرو دارند، قیمت گران و کیفیت پایین محصولاتی است که تحویل مشتریان داده می‌شوند. هر مشتری دوست دارد سوار خودرویی شود که ایمن و باکیفیت باشد و احساس راحتی بدهد.

شوربختانه در وضعیتی به سر می‌بریم که هیچ یک از انتظارات فوق عملی نخواهد شد و باید با همین اوضاع سوار خودروهای بی‌کیفیت خودروسازان جاده مخصوص شویم. براساس اعلام مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، وضعیت معاینه فنی محصولات دو شرکت ایران خودرو وخیم و بحرانی است تا جایی که ۴۰ درصد از خودروهای سایپا و ۲۰ درصد از ماشین‌های ایران خودرو در اولین مراجعه جهت انجام معاینات فنی، رد می‌شوند.

میزان مردودی معاینه فنی خودروهای داخلی

محمدمهدی میرزایی قمی در رابطه با معاینه فنی خودروها خاطرنشان کرده است که از اول سال ۱۴۰۳ تا به امروز، نزدیک به ۱ میلیون و ۱۰۴ هزار خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده‌اند که ۸۵۸ هزار دستگاه، خودرو اولی بوده‌اند. از این تعداد خودرو که برای بار اول به معاینه فنی رفته‌اند، حدود ۱۲ درصد به علت مشکل آلایندگی مردود اعلام شده‌اند. ایشان اضافه کرده است:

اگر این آمار را به خودروهایی که در سطح شهر تهران مشمول معاینه فنی می‌شوند (حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه تا ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه) تعمیم دهیم به این جمع‌بندی می‌رسیم که در سطح شهر در حال حاضر ۱ میلیون دستگاه خودرو داریم که دارای نقص فنی هستند و از این ۱ میلیون دستگاه، حدود ۵۰۰ هزار دستگاه شامل نقص آلایندگی هستند که در تشدید آلودگی هوا موثر هستند.

به گفته مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، با عنایت به آمار و ارقام فوق که در سامانه ملی یکپارچه معاینه فنی سیمفا ثبت شده، باید تصمیم گیری‌ها و سیاست‌های لازم اعمال شوند. قانون می‌گوید خودروهایی که سن آن‌ها کمتر از ۴ سال است، از انجام معاینه فنی معاف هستند، اما براساس مصوبه شورای شهر تهران، اگر این گروه از خودروها به معاینه فنی بروند، مشمول ۱۰ درصد تخفیف عوارض سالیانه می‌شوند و در صورتی که معاینه فنی برتر بگیرند، ۲۰ درصد تخفیف شامل آن‌ها خواهد شد.

مطابق با آمارهای ستاد مرکزی معاینه فنی، از مجموع ۱۴ هزار و ۳۰۰ خودرویی که برای اولین بار به مراکز معاینه فنی رفته‌اند، ۲۰ درصد آن‌ها مردود شده‌اند که سوال مهمی را مطرح می‌کند: چرا خودرویی با سن کمتر از ۴ سال باید در اولین مراجعه رد شود؟

براساس آمار و ارقامی که از سن خودروهای بالای چهار سال و مشمول معاینه فنی استخراج شده، محصولات دو کارخانه ایران خودرو و سایپا به دقت بررسی شده و نتایج به این شرح است که ۴۰ درصد از خودروهای سایپا و ۲۰ درصد از محصولات ایران خودرو، مردود شده‌اند. با این حال در نخستین مراجعه، نواقص این خودروها از جانب مالکان برطرف شده و در مجموع میزان مردودی‌ها از ۲۹ درصد به ۵ درصد کاهش یافته است. میرزایی قمی می‌گوید:

با توجه به اینکه عمده خودروهایی که در کشور تولید می‌شود، محصولات دو خودروساز مذکور هستند و آمار بالایی در مردودی معاینه فنی داشتند، لازم است نظارتی جدی روی کیفیت خودروهای تولید داخل صورت گیرد.

وضعیت معاینه فنی وانت‌ها چطور است؟

به اعتقاد میرزایی قمی، وانت‌ها به این خاطر که بار جابه‌جا می‌کنند و برای مصارف حمل و نقل وسیله به کارگیری می‌شوند، باید دقت بیشتری روی ایمنی و مشکلات پیش آمده داشته باشند. بد ماجرا اینجاست که نیمی از خودروهای وانت که برای معاینه فنی مراجعه می‌کنند، در مرحله اول مردود می‌شوند و این رقم متاسفانه فاجعه بار است.

بیشترین نرخ مردودی وانت‌ها متعلق به آریسان بوده که حدود ۶۲ درصد آن‌ها در نخستین مراجعه، رد شده‌اند. از میان خودروهای سواری هم باید به پراید، ساینا و پژو ۴۰۵ اشاره کرد که به ترتیب ۴۵، ۴۰ و ۳۰ درصد نرخ مردودی داشته‌اند. مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران به صراحت اعلام کرد که هدف از انتشار و بیان این آمار و ارقام، بدگویی از صنعت خودرو نیست، بلکه هدف افزایش کیفیت است.

نرخ مردودی خودروهای وارداتی یا مونتاژی

بخشی از نیاز بازار خودرو ایران با محصولات مونتاژی و خودروهای وارداتی تأمین می‌شود و بدیهی است که این گروه از ماشین‌ها نیاز به معاینه فنی دارند. صرف نظر از اینکه این محصولات متعلق به کدام کشور هستند، میزان مردودی وارداتی‌های ایران کمتر از ۰.۳ درصد بوده که نشان دهنده اختلاف فاحش کیفیت خودروهای تولید داخل با خارجی هاست. میرزایی قمی در ادامه افزود:

این مسئله نشان دهنده این است که یا کیفیت خودرو یا کیفیت قطعات پایین است و لازم است دستگاه‌های نظارتی به این مسئله ورود و مشکل را رفع کنند.

به گفته مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران، مراکز موجود در پایتخت با تجهیزات به روز دنیا کار می‌کنند و کاملا نوساز و اورهال شده‌اند. با این حال تعداد مراجعه کنندگان به مراکز تنها ۳۷ درصد است و مشخص نیست که چرا میزان مراجعه پایین است.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید