چگونه سرعت هواپیماهای مسافربری در هر مرحله از پرواز اندازه گیری می شود؟

  • توسط: admin


هواپیماهای مسافربری در هر مرحله از پرواز، شامل برخاستن از زمین، صعود، کریر و فرود، سرعت‌های متفاوتی دارند. هنگام برخاستن از زمین، سرعت هوایی هواپیما به طور تدریجی افزایش می‌یابد تا به مقدار مناسب برای صعود به ارتفاع مورد نظر برسد. در این مرحله، سرعت معمولاً حدود ۳۰۰-۳۵۰ کیلومتر بر ساعت است.

حین صعود، سرعت هواپیما به میزان متغیری تغییر می‌کند و بسته به ارتفاع و وزن هواپیما متفاوت است. در حین کریر، سرعت هواپیما عموماً بین ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت است و در نهایت در مرحله فرود، سرعت به آرامی کاهش می‌یابد تا به ارتفاع و سرعت مناسب برای فرود رسید.

به طور کلی، سرعت هوایی هواپیماهای مسافربری در انتهای مسیر ممکن است حدود ۲۵۰-۶۰۰ کیلومتر بر ساعت باشد که این مقدار بسته به نوع هواپیما، شرایط جوی و موارد دیگر متغیر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از روزیاتو، همیشه سریعترین بهترین نیست. خلبان‌ها معمولاً «نقطه‌ی بهینه» را هدف خود تعیین می کنند، جایی که سرعت هواپیما به آن اجازه می‌دهد بدون سوزاندن بیش از حد سوخت، به طور مؤثر پرواز کند.

با توجه به اینکه ایرباس A۳۸۰ می تواند به بیش از ۱,۰۰۰ کیلومتر در ساعت برسد، هنگام مقایسه با سرعت رانندگی با ماشین شخصی، این سرعت از هواپیمایی به هواپیمای دیگر متفاوت بوده و به نوع هواپیما بستگی دارد. سرعت ایرباس A۳۸۰ بیش از سه برابر سریع‌تر از خودروهای فرمول ۱ است. با این حال، برای درک اینکه پرواز بعدی شما احتمالاً چه سرعت هایی را تجربه خواهد کرد، بیایید به همه متغیرها نگاه کنیم.

تاکسی، تیک آف، کروز، کاهش ارتفاع و فرود

تاکسی

مرحله تاکسی یا خزش روند حرکت هواپیما از گیت تا باند پرواز است. معمولاً سرعت هواپیما در این مرحله بین ۳۰ تا ۳۵ کیلومتر است، پس هواپیما می تواند در مواقع اضطراری به سرعت متوقف شود و همچنین در هنگام چرخش شدید خطر آسیب به چرخ ها را نداشته باشد.

تیک آف

تیک آف حالتی است که هواپیما از زمین بلند شده و به هوا می رود. بسته به اندازه هواپیما، کیفیت تیک آف به میزان نیروی رانش و سرعت اتخاذ شده بستگی دارد. برای هواپیماهای کوچکتر با بال سبک، عمدتاً از نیروی کامل استفاده می شود. با این حال، هواپیماهای تجاری بزرگتر ممکن است به دلایل مختلفی از جمله افزایش عمر موتور و محدود کردن صدا، از قدرت کمتری در مقایسه با قدرت کامل موتور استفاده کنند. سرعت تیک آف متوسط ​​یک جت معمولی بین ۲۴۰ تا ۲۸۵ کیلومتر در ساعت است، در مقایسه با اینها، Cessna ۱۵۰ می تواند با رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از زمین بلند شود.

هواپیماهایی که برای عملیات های پرسرعت طراحی شده اند، از جمله هواپیماهای جت تجاری، اغلب در هنگام برخاستن برای تهیه مقدار لیفت کافی با مشکل مواجه می شوند. به همین دلیل است که چندین دستگاه ایجاد لیفت را در هواپیماهای مدرن می بینیم، از جمله پره ها و بالچه ها. این ابزارها باعث افزایش قوز یا خمیدگی هواپیما می شود که منجر به لیفت بیشتر شده و در سرعت های پایین موثر می افتد.

کروز

کروز مرحله ای از پرواز است که در آن هواپیما پس از صعود و قبل از شروع کاهش ارتفاع برای فرود، به سرعتی ثابت رسیده است. کروز بیشترین مرحله از زمان پرواز را به خود اختصاص می دهد، برای بسیاری از مسافران، زمانی است که مشغول خواندن کتاب بوده، فیلم تماشا کرده یا در خواب عمیقی فرو می‌روند. متداول ترین هواپیماها، مانند ایرباس A۳۲۰ و بوئینگ ۷۳۷، در این مرحله عمدتاً با سرعت ۸۳۰ کیلومتر در ساعت پرواز می کنند، یا اگر آن را با ایرباس A۳۵۰ یا بوئینگ ۷۸۷ مقایسه کنید، می تواند به سرعت کمی بالاترِ ۹۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. ارتفاع معمول کروز برای بیشتر پروازهای تجاری بین ۳۱,۰۰۰ تا ۳۸,۰۰۰ پا است.

هواپیماهای مختلف حداکثر سرعت متفاوتی دارند، اما در جدولی که فرودگاه اسخیپول، هلند منتشر کرده است، حداکثر سرعت هواپیماهای مسافربری مختلف به شکل زیر است:

نوع هواپیما
سرعت (کیلومتر بر ساعت)
ارتفاع (پا)

ایرباس A320
۹۶۷
۳۶,۰۸۹

ایرباس A330
۹۵۰
۳۶,۰۸۹

ایرباس A380
۱,۰۴۱
۴۳,۰۹۷

بوئینگ ۷۴۷
۹۲۰
۳۵,۱۰۵

بوئینگ ۷۳۷
۸۵۰
۳۵,۰۰۰

بوئینگ ۷۷۷
۹۰۵
۳۵,۰۰۰

بوئینگ ۷۸۷ Dreamliner
۹۰۷
۴۰,۰۲۶

Embraer 190
۸۲۹
۳۹,۳۷۰

Embraer 175
۷۹۷
۳۹,۳۷۰

نزول

نزول یا کاهش ارتفاع بخشی از پرواز است که هواپیما از ارتفاع کروز خود خارج شده و به سمت مقصد خود در حال فرود است. این معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که از شما خواسته می‌شود میز سینی خود را به حالت عمودی برگردانید، خدمه کابین آخرین چیزهای باقیمانده مانند ظرف غذاها را از کابین جمع آوری کرده و شما سایه پنجره را باز می‌کنید تا منظره زیرتان را ببینید. هواپیماهای تجاری معمولاً با نرخ ۱,۵۰۰ تا ۳,۰۰۰ پا در دقیقه ارتفاع خود را کاهش می دهند. در آخرین مرحله کاهش ارتفاع، هواپیما به سرعتی مشابه سرعت خود در هنگام فرود می رسد.

فرود

درست همانند یک پرنده، فرود نیز همان مرحله ای است که هواپیما به زمین باز می گردد. هواپیماها، به دلایل واضح، با توجه به اینکه از نقطه ای ثابت در آسمان پرواز خود را شروع نکرده اند، با سرعتی بیشتر از زمانی که بلند می شوند، فرود می آیند. سرعت فرود بسته به نوع سطحی که هواپیما قصد فرود روی آن را دارد می تواند متفاوت باشد، در حالی که برای هواپیماهای تجاری بزرگتر، معمولاً همیشه روی محوطه وسیع و صاف خواهد بود. برای هواپیماهای کوچکتر، این می تواند شن، چمن یا حتی ساحل باشد.

هنگامی که به هواپیماهای جت بزرگتر نگاه می کنید، خلبان هواپیما را متناسب با سرعت و ارتفاع تنظیم می کند تا خیلی نرم به زمین نزدیک شده و چرخ ها بدون تکانه های زیادی با زمین برخورد کنند. متداول ترین سرعت ها در این مرحله از پرواز حدود ۲۷۵ تا ۲۹۰ کیلومتر در ساعت است.

  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید