چه بلایی به سر مورتال کامبت ۱ آمد؟

  • توسط: admin


اگر فقط یک فرانچایز در دنیای بازی‌های ویدیویی باشد که شرکت برادران وارنر بتواند روی موفقیت آن حساب باز کند، آن مورد قطعا مورتال کامبت است. درست است که این مجموعه طی سالیان طولانی حضورش موفقیت و شکست‌های زیادی داشته، ولی بی‌دلیل نیست که بزرگ‌ترین فرانچایز مبارزه‌ای تاریخ محسوب می‌شود. طی دهه‌های اخیر، بیشتر آثار Mortal Kombat بوده‌اند که استاندارد عناوین مبارزه‌ای را تغییر داده‌اند و الهام‌بخش بازی‌های دیگر شدند. در حقیقت می‌توانیم ۱۵ سال اخیر را دوران طلایی مورتال کامبت بنامیم، چون از سال ۲۰۰۹ که فرانچایز ریبوت شده محبوبیت آن به اوج رسیده و موفقیت‌ تجاری عظیمی در کنار تحسین منتقدین کسب کرده است. اما چرا آخرین نسخه این فرانچایز نتوانسته به موفقیت عنوان پیشین خود دست پیدا کند؟ با ویجیاتو همراه باشید.


داخل مورتال کامبت ۱، همه چیز به صورت عمدی متفاوت به نظر می‌رسد. بعد از منتشر شدن مورتال کامبت ۱۱، بازی به صورت گسترده شامل محتوا و پشتیبانی پس از عرضه شد و توانست روایت جاری سری را با پایانی قانع‌کننده تحویل مخاطبین بدهد. تصور اولیه خیلی از مخاطبین این بود که تا مدت‌ها قرار نیست که عنوان جدیدی در این مجموعه مشاهده کنند. مشخصا چنین تصوری کاملا غلط بود چون این فرانچایز جزو بزرگ‌ترین مالکیت‌های برادران وارنر به حساب می‌آید و هرگز نمی‌شد مورتال کامبت ۱۱ را آخرین عنوان سری دانست. ولی از طرفی توقع می‌رفت که استودیو NetherRealm از فرصت خود استفاده کند و سراغ ساخت Injustice ۳ برود.

اما الان و با گذشت بیش از یک سال از عرضه مورتال کامبت ۱، این اثر را می‌توانیم رکودی نادر برای فرانچایز محبوب برادران وارنر حساب کنیم. روی کاغذ، نمره ۸۳ و بالای ۴ میلیون نسخه فروش تا ماه آگوست ۲۰۲۴، به معنی شکست برای این اثر نیست، ولی شک و شبهه‌های زیادی در مورد توانایی آن برای رسیدن به موفقیت عناوین پیشینش وجود دارد. به عنوان مثال مورتال کامبت ۱۱ توانست طی یک سال و نیم اول عرضه ۸ میلیون نسخه فروش داشته باشد، موردی که برای نسخه فعلی نصف آن است.

فروش بازی به اندازه کافی بد بوده که برادران وارنر را مجبور به انجام اعمال شدیدی در مورد آن کرده است. با این که استودیو ندررلم با محتواهای پس از عرضه متنوعی نظیر بسته الحاقی شخصیت‌ها، چندین مبارز کمئو و اکسپنشن داستانی Khaos Reigns از بازی پشتیبانی کرده، بعید است محتوای دیگری به دست مخاطبین برسد. اینسایدر معتبر مورتال کامبت یعنی FateUnknown اخیرا ادعا کرده بود که ندررلم برای فروش ضعیف بازی (به خصوص بسته الحاقی Khaos Reigns) قصد داشت تا DLC شخصیت‌های دیگری را عرضه کند که برادران وارنر مانع انتشار آن شد. مشخصا علاقه به این فرانچایز در حال حاضر بسیار پایین آمده و کافیست برای درک مسئله به وضعیت کلی نسخه فعلی بی‌اندازیم. دلیل این عدم علاقه هم اصلا ربطی به انتشار متداوم و پشت سر هم (به خصوص محتواهای پس از عرضه) عناوین سری ندارد.

یکی از عادی‌ترین انتقاد‌هایی که به خط زمانی فعلی سری وارد می‌شود در ارتباط با داستان آن است، جایی که دنبال کردن ترند مولتی‌ورسی حال حاضر دنیای سرگرمی کاملا واضح است. باید گفت که مسئله داستان‌های مولتی‌ورسی دیگر مخاطبین و دنبال‌کنندگان روزهای ابتدایی خود را ندارد. به همین دلیل، دیدن افتادن مورتال کامبت داخل این تله خیلی از طرفداران را ناراحت کرد. داستان سرایی مورتال کامبت ۱ و بسته الحاقی Khaos Reigns هر دو شدیدا مورد انتقاد قرار گرفت، چون نویسندگی خیلی طرفدار پسند بود و توسعه‌ی خود داستان هم عجولانه و بدون تفکر به نظر می‌رسد.

اما مشکل فقط این مسئله نیست. برای مثال بسته الحاقی Khaos Reigns به چند دلیل مورد انتقاد هواداران قرار گرفت و مهم‌ترین آن‌ها کمبودهای روایت بود. این DLC خیلی کوتاه است و قیمت چندان منطقی‌ای هم ندارد، از همین جهت طرفداران شدیدا ناراحت شده بودند چون داستان اصلی به اندازه کافی ناامیدکننده عمل کرده بود. مسائل درآمدهای این بازی هم به شکل قابل پیش‌بینی‌ای اصلا محبوب نیستند. بحث گران بودن قیمت Khaos Reigns یک طرف، مسائلی نظیر هزینه Fatalityها، Nickel و اسکین‌های جدید هم همگی روی اعصاب بازیکنان قرار گرفتند. در حال حاضر چنین سبک درآمدهایی داخل اقتصاد صنعت بازی رشد زیادی کرده، ولی برای عنوانی که بیش از یک مشکل خاص دارد، صرفا اوضاع پیچیده‌تر می‌شود.

درست نیست که فقط به مشکلات بازی اشاره کرد و از نقاط قوت آن بگذریم. ارزش‌های تولید بالا، جلوه‌های بصری چشم‌نواز، مکانیک‌های مبارزه‌ای فوق‌العاده بی‌نظیر، سیستم کمئو و… همگی مورتال کامبت ۱ را تا مدت‌ها ارزشمند نگه می‌دارند. مشکل اینجا است که همیشه توقعات از مورتال کامبت بالاتر بود و چنین افتی برای سری خوب نیست. حالا افت بیشتر با عرضه DLC داستانی‌اش را هم در نظر بگیرید تا وضعیت فعلی بازی را بهتر درک کنید. مشکلات بازی به اندازه‌ای بزرگ بودند که محتواهای آینده آن کنسل شده‌اند و خوب چنین چیزی اصلا جای تعجب ندارد. چگونه پیش رفتن آینده فرانچایز سوال بسیاری از بازیکنان است، ولی با قطعیت می‌توانیم بگوییم مقدار زیادی امنیت حول آن وجود دارد. شرکت برادران وارنر اعلام کرد که روی سری بازی‌های بزرگ کمتری تمرکز دارد و یکی از آن‌ها مورتال کامبت است.

شکل و شمایل آینده سری قطعا جالب خواهد بود. دوره مورتال کامبت ۱ به وضوح رو به پایان است و احتمالا زودتر از موعد ورودی جدیدی در این فرانچایز مشاهده خواهیم کرد. این که استودیو ندررلم چگونه داستان سری را با توجه به پایان نسخه فعلی و بسته الحاقی‌اش ادامه خواهد داد جای سوال است، ولی بدون شک مسیر دشواری پیش روی توسعه‌دهندگان قرار دارد. آیا دوره استراحتی برای این فرانچایز در نظر گرفته می‌شود و Injustice 3 اثر بعدی ندررلم است؟ شاید اگر بعد این همه سال شرکت برادران وارنر و استودیو ندررلم سراغ دیگر فرانچایز محبوبشان بروند کار بدی نباشد، حداقل فرصت بیشتری برای توسعه داستان عنوان بعدی مورتال کامبت به دست می‌آورند.

خوب دوستان نظر شما چیست؟ به نظر شما چرا مورتال کامبت ۱ به موفقیت عناوین پیشین خود دست نیافته است؟ نظران خود را با ما به اشتراک بگذارید.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید