چالشات و چشماندازهای امتیازدهی به معلمان در سیستم آموزشی
در رتبهبندی معلمان، نقصها و ایرادات میتوانند شامل عوامل مختلفی باشند. از جمله این نقصها میتوان به فاقد برنامه درسی منسجم، نبود مهارتهای ارتباطی، عدم توانایی در مدیریت کلاس، عدم توانایی در انگیزش دانشآموزان، عدم توانایی در ارزیابی صحیح دانشآموزان و عدم توانایی در توسعه حرفهای اشاره کرد. این نقصها میتوانند منجر به افت میزان عملکرد معلمان و کاهش کیفیت آموزش و پرورش شوند. بنابراین، اهمیت رتبهبندی معلمان از این نظر بسیار بالا است تا با شناسایی نقصها و ایرادات، بهبود و پیشرفت در کیفیت آموزش و پرورش داشته باشیم.
به گزارش اقتصادآنلاین، وی با بیان اینکه دولت سیزدهم، جرات و جسارت این کار را به خرج داد و همه انتقادات را به جان خرید و بالاخره این طرح را آغاز کرد، افزود: «نکته مهمی که وجود دارد این است که هر طرحی در بدو اجرا مطمئناً نقصها و ایراداتی دارد که به مرور زمان باید حل شوند و رتبهبندی هم مستثنی از این قضیه نبود.»
مظلوم خداشهری با بیان اینکه رتبهبندی معلمان دچار نقصها و ایراداتی بود که خیلی از آنها به مرور زمان شناسایی شدند، خاطرنشان کرد: «برخی نواقص در هنگام بارگذاری مستندات و برخی دیگر بعد از اعلام رتبهها شناسایی شدند و برخی نواقص و ایرادات نیز بعد از اجرا و اعتراض برخی همکاران به رتبههای مکتسبه و اصلاحات مجدد شناسایی شد که این نشان میدهد که طرح، پختهتر میشود و بررسیهای بیشتری نسبت به آن صورت میگیرد تا به آن حقیقتی که در اسناد بالادستی هم به آن اشاره شده، دست پیدا کند.»
عضو جمعیت فرهنگیان جوان با بیان اینکه معلم، تمدنساز است و طبق فرمایش مقام معظم رهبری، افسر پیشرفت کشور است، گفت: «معلم یکی از افرادی است که در ارزشها و اعتقادات و هر چیزی در جامعه که سبب میشود قدرت، ارزشها و اعتقادات نظام جمهوری اسلامی ایران بازتولید شود، نقش بسیار موثری دارد. بنابراین برای اینکه معلم به معنای حقیقی کلمه بخواهد تبدیل به افسر شود و به نقش تاثیرگذار خود برسد و بتواند اثرگذاری لازم خود را در بازتولید قدرت داشته باشد، مطمئنا رتبهبندی معلمان، فرصت بسیار مناسبی است.»
وی با تاکید بر اینکه رتبهبندی فرصت مناسبی است که هم روحیه و انگیزه را برای اثرگذاری به معلم بدهد و هم شان و منزلت معلم را بالا بکشد، خاطرنشان کرد: «این امر نیازمند این است که بازنگری مجدد در سنجهها و شاخصهای لحاظشده در رتبهبندی صورت بگیرد و بهطور کلی در آییننامه کنونی رتبهبندی، نیازمند این هستیم که یک بازنگری جدی اتفاق بیافتد تا هم انگیزه معلم را افزایش دهد و هم شان و منزلت معلم را ارتقا دهد.»مظلوم خداشهری افزود: «اگر بخواهیم مادی هم نگاه کنیم باید بازنگری شود تا بتواند معیشت معلم را نیز به جایگاه مطلوبی که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده، برساند و رتبهبندی این فرصت خوب را دارد که بتواند معلم را در این موارد به جایگاه ویژه برساند.»
عضو هیاترئیسه دومین کنگره معلمان انقلاب اسلامی گفت: «بازنگریها باید صورت بگیرد تا معلم هم از لحاظ انگیزه و روحیه بداند که با اجرای رتبهبندی حتما تفاوتی بین من و یک معلم دیگر ایجاد میکند و نیازمند این است که تلاش بیشتری کنم و هم منزلت معلم را ارتقا میدهد و همچنین از لحاظ معیشتی نیز به معلم کمک میکند.»
وی درباره ارتقای کیفیت آموزش با اجرای رتبهبندی معلمان اظهار کرد: «یک معلم اگر با رتبهبندی بتواند به جایگاه اصلی و والای خود برسد از لحاظ کیفیت آموزشی و پرورشی بسیار مثمر ثمر است. یک معلم میتواند به معنای واقعی کلمه، مددکار اجتماعی باشد و میتواند هم نقش تربیتی خودش را ببیند و میتواند نیازهای دانشآموزان در امور تربیتی را برطرف کند و هم، ضمن خدمت معلم در امور آموزشی، ارزش پیدا میکند و توجه ویژهای به آن میکند تا خودش را از لحاظ تربیتی و آموزشی و علمی رشد دهد.»
مظلوم خداشهری با بیان اینکه همه اینها مستلزم این است که دوباره یک دید ویژهای از طرف متولیان امر و فعال در حوزه رتبهبندی اتفاق بیافتد، خاطرنشان کرد: «تحقق موارد فوق نیازمند این است که یک بازنگری جدی در آییننامه کنونی رتبهبندی معلمان رقم بخورد که هم روی کیفیت و هم کمیت کار و هم بر مسائل معیشتی معلم بتواند نقش بهسزایی ایفا کند.»
[
- برچسب ها: رتبهبندی معلمان