هوش مصنوعی؛ طراح عطری که دلتان برایش تنگ شده است!

  • توسط: admin


به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت «سِنترونیکس» باور دارد هوش مصنوعی‌ای که طراحی کرده می‌تواند به کمک پاسخ‌های تست شخصیت، عطر اختصاصی برای علاقه‌مندان تولید کند.

آیا الگوریتم‌ها می‌توانند دریابند چه عطری مورد علاقه شماست تا آن عطر به طور اختصاصی برای شما تولید شود؟

شرکت «سِنترونیکس» باور دارد هوش مصنوعی‌ای که طراحی کرده می‌تواند به کمک پاسخ‌های تست شخصیت، عطر اختصاصی برای علاقه‌مندان تولید کند.

این استارتاپ یکی از شرکت‌کنندگان در هشتمین دوره از نمایشگاه فناوری «ویوا تکنولوژی» پاریس است. این نمایشگاه که بزرگترین نمایشگاه استارتاپ و نوآوری جهان است، از ۲۲ تا ۲۵ مه میزبان بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ شرکت استارتاپ از ۱۴۶ کشور بود که مجموعا بیش از ۳۰۰ نوآوری را به علاقه‌مندان معرفی کردند.

ربات مجهز به هوش مصنوعی استارتاپ سنترونیکس با استفاده با اطلاعاتی که خود شما در اختیار آن می‌گذارید عطری فردی و اختصاصی طراحی می‌کند. این دستگاه مجهز به سیلندرهایی است که به کمک تسمه نقاله واحدهای عطر را جابجا کرده و با هم ترکیب می‌کند. تعداد ترکیبات ممکن باورنکردنی است. آناهیتا مکانیک، از بنیان‌گذاران این شرکت و سرپرست طراحی عطرها در این باره توضیح می‌دهد:‌

«در این نسخه از دستگاه که ۴۶ واحد عطر دارد، بیش از ۵۰۰ میلیارد ترکیب عطری ممکن وجود دارد. البته به این تعداد نیازی نیست، اما هر فرمول منحصر به فرد است، بنابراین تکراری صورت نمی‌گیرد.»‌

انتخاب عطر با یک پرسشنامه آنلاین آغاز می‌شود. الگوریتم‌ها پاسخ‌های شما را می‌گیرند و آن‌ها را به کمک دانش عطرسازی ترکیب می‌کنند تا فرمول‌های منحصربه‌فرد خود را ایجاد کنند. اما این پرسشنامه بیشتر بر شخصیت شما متمرکز است تا سلایق عطری شما. مثلا می‌پرسد:‌ «چه رنگی به شما می‌آید؟ آیا خود را یک متفکر عمیق یا مبتکر می‌دانید؟»

به نظر نمی‌رسد که این پرسش‌ها ارتباط نزدیکی با عطر مورد علاقه شما داشته باشند، اما مکانیک می‌گوید طرح جامعی پشت آنها وجود دارد: «در واقع ما در جستجوی عمیق‌تر کشف علت سلایق حسی هستیم، یعنی چرا آنچه را که دوست داریم دوست داریم‌.»

او در ادامه توضیح می‌دهد:‌ «بنابراین سؤالاتی که ما می‌پرسیم کمی به دیدگاه شما مربوط می‌شود. آنها کمی شخصیت محور و مرتبط با سلایق شما هستند. بنابراین می‌توانم بگویم که ما به نوعی، تلاقی ترکیبی از هنر، علم، فناوری هستیم، زیرا که برنامه‌ریزی درازمدت داریم.»‌

در نمایشگاه ویواتک در پاریس، به کاربرانی که پرسشنامه را تکمیل می‌کنند یک کد دریافت داده می‌شود. این کد سه فرمولی که الگوریتم هوش مصنوعی تولید کرده را به دستگاه می‌فرستد و آن ترکیت بوهای مختلف را آغاز می‌کند تا عطر مورد نظر را تولید کند.

آناهیتا مکانیک درباره توانایی‌های هوش مصنوعی توضیح می‌دهد:‌ «هوش مصنوعی واقعاً توانمندسازی فناوری است و به شما مسیری برای آزمون و خطا در هنری پیچیده می‌دهد. نمی‌توانید از کسی بخواهید که از صفر شروع به ایجاد فرمول کند. بنابراین هوش مصنوعی اینجاست تا به شما کمک کند با چیزی شروع کنید، ببینید چه احساسی نسبت به آن دارید، سپس وارد معادله شوید و با همکاری ما خود را آموزش دهید. بنابراین، می‌توانم بگویم یک جنبه آموزشی و رازگشایانه نیز وجود دارد که آن را در دسترس‌تر قرار می‌دهد.»

الگوریتم‌های این هوش مصنوعی در طول زمان یاد گرفته‌اند که چه چیزی بوی خوبی دارد و چه چیزی نه. بنابراین عطرهای نهایی نباید حاوی بوهای تند و زننده باشند. البته نتیجه نهایی هیچ وقت از قبل مشخص نیست و شما نمی‌دانید پاسخ‌هایی که داده‌اید چگونه پردازش خواهد شد. مکانیک اما می‌گوید که تولید عطر بدبو به ندرت اتفاق می‌افتد.

حدود شش سال است این دستگاه در حال فعالیت و یادگیری است. شرکت سنترونیکس در هلند واقع اما در لندن، دبی و وین نیز مشغول به کار است.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید