هاب نوآوری شرکت ملی انفورماتیک، طلایه‌دار پیشرفت با ارائه راهکارهای پیشگامانه به بانک مرکزی

  • توسط: admin


به گزارش اقتصادآنلاین، نیما شمساپور در پنل «هوش مصنوعی؛ از ایده تا معجزه» که در حاشیه نمایشگاه الکامپ برگزار شد، گفت: بخش خصوصی در ایران در زمینه استفاده از هوش مصنوعی رشد خوبی داشته و هدف ما در هاب نوآوری شرکت ملی انفورماتیک این بوده که با کمک استارت‌آپ‌ها این رشد را در داخل بانک مرکزی رقم بزنیم.

وی، توسعه نوآوری باز را یکی از اهداف اصلی هاب نوآوری شرکت ملی انفورماتیک عنوان کرد و افزود: از جمله برنامه‌های ما برگزاری فینولیگ و دیگری فینوکامپبه منظور بررسی، داوری و سرمایه گذاری روی ایده‌های استارت‌آپی در ابعاد کسب‌وکاری آن است.

شمساپور با بیان اینکه به دنبال کمک به سرمایه‌گذاری در زیست‌بوم نوآوری کشور هستیم، اظهار داشت: در زمینه کاربردی‌سازی هوش مصنوعی هر سال در حال عقب افتادن هستیم در حالی که در زمینه تولید علم، بسیار جلو هستیم.

مدیرعامل شرکت فرادیس گستر کیش ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2030، بیش از 10 میلیون خودروی خودران در جهان خواهیم داشت و 80 درصد از شرکت‌ها دست کم از یک ابزار هوش مصنوعی برای فعالیت‌های خود استفاده خواهند کرد و اگر ما با این تغییرات همراه نشویم، عقب خواهیم افتاد.

وی پروژه‌هایی مانند کنون‌بینی‎ تولید ناخالص داخلی را از جمله پروژه‌هایی حاکمیتی عنوان کرد که با همراهی شرکت ملی انفورماتیک در حال تدوین شدن است.

شمساپور گفت: برای برخی از پروژه‌ها مانند کشف تقلب و پولشویی، مشتری غیر از نهادهای حاکمیتی وجود ندارد ولی باید برای آنها مدل کسب‌وکاری تعریف کرد تا موفق باشند.

مدیرعامل شرکت فرادیس گستر کیش ادامه داد: تیم‌های مستقر در بانک مرکزی بیشتر به دنبال تسهیل‌گری در حوزه هوش مصنوعی هستند تا تنظیم‌گری آن. هوش مصنوعی در بسیاری از مسائل مرتبط با بانک مرکزی از جمله امنیت سایبری، سیاست‌های پولی و ارزی و صنعت پرداخت کاربرد دارد.

ضرورت حرکت به سمت کاربردی‌سازی هوش مصنوعی در صنعت بانکی

 همچنین الهام فراهانی مدیر مرکز هوش مصنوعی شرکت ملی انفورماتیک در ایونت «هوش مصنوعی در نقطه اکنون؛ نگاهی به کارنامه گروه ملی انفورماتیک» که در حاشیه نمایشگاه الکامپ برگزار شد، با اشاره به اقدامات خوب آغاز شده در کشور در زمینه هوش مصنوعی، بر ضرورت حرکت به سمت کاربردی‌سازی این فناوری در صنایع مختلف به ویژه صنعت بانکداری شد.

وی ادامه داد: براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب، ایران باید جزو 10 کشور نخست دنیا در زمینه هوش مصنوعی باشد؛ صنایع مختلف از جمله صنعت بانکی کشور نیز در تلاش برای رسیدن به این جایگاه و کاربردی‌سازی هوش مصنوعی هستند.

فراهانی افزود: ایران در زمینه تولید مقالات علمی در زمینه هوش مصنوعی به ویژه موضوع شبکه‌های عصبی از جایگاه خوبی در دنیا برخوردار است اما تا زمانی که به سمت کاربردی‌سازی این فناوری نرویم، هیچ‌گونه پیشرفتی در آن نخواهیم داشت.

مدیر مرکز هوش مصنوعی شرکت ملی انفورماتیک اقدامات انجام شده در این گروه در زمینه کاربردی‌سازی هوش مصنوعی را بسیار مهم توصیف کرد و اظهار داشت: تجزیه و تحلیل داده‌ها و پیش‌نگری؛ چت بات‌های هوشمند؛ پاسخگویی مشتریان؛ دستیار مجازی هوشمند ارائه خدمات بانکی؛ اعتبارسنجی؛ کشف تقلب و مبارزه با پولشویی؛ شناسایی الگوهای نامتعارف و مشکوک؛ تحلیل احساسات مشتریان؛ مدیریت هوشمند سبد دارایی مشتریان؛ پردازش هوشمند قوانین و مقررات؛ احراز هویت؛ پیش‌بینی تغییرات بازار؛ استخراج و تحلیل هوشمند اطلاعات؛ ارزیابی ریسک جرائم مالی و تحلیل سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری از جمله کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت بانکداری هستند.

فراهانی در ادامه به معرفی مرکز هوش مصنوعی شرکت ملی انفورماتیک پرداخت و گفت: این مرکز در سال 1402 تاسیس  و برنامه راهبردی آن تدوین شده است. راه‌اندازی دستیار مجازی بانکی (نیکای)، پلتفرم متابانک و ایجاد کیوسک آواتار هوشمند بانکی از جمله پروژه‌های اجرا شده در این زمینه هستند.

وی به پروژه‌های آغاز شده در زمینه استفاده از هوش مصنوعی توسط بانک‌های کشور پرداخت و اظهار داشت: در زمینه احراز هویت اقدامات خوبی انجام شده ولی هنوز در زمینه چت بات‌ها و اعتبارسنجی موضوعی که نهایی شده باشد، اتفاق نیفتاده و محصولی عملیاتی نشده است.

مدیر مرکز هوش مصنوعی شرکت ملی انفورماتیک در پایان خواستار تسهیل ورود برخی از تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی اپراتورهای هوش مصنوعی برای استفاده در صنعت بانکداری کشور تحت نظر بانک مرکزی شد و تاکید کرد که برای ارائه خدمات بانکی با استفاده از این فناوری، نیازمند مرکز پردازش سریع هوش مصنوعی هستیم.

  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید