نگاهی به تاریخچه بازیهای سونیک از ابتدا تا حال حاضر
اگر یکی از علاقهمندان قدیمی به بازیهای ویدیویی باشید، امکان ندارد نام سونیک برایتان ناآشنا تلقی شود. جوجه تیغی آبی رنگ دوستداشتنی، سمبل اصلی کنسولهای سگا بود و اگر یکی از دارندگان سری کنسولهای جنسیس (مگا درایو) بودید خیلی بعید است که بازیهای خاطرهانگیز سونیک را تجربه نکرده باشید. در این متن از ویجیاتو قصد داریم تا عناوین سری سونیک از ابتدا تا حال حاضر را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.
این مطلب در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ توسط شایان ضیایی نوشته و در تاریخ ۱۶ دی ۱۴۰۳ بازنویسی و بهروزرسانی شده است.
تاریخچه بازی های سونیک
Sonic The Hedgehog
تاریخ انتشار: ۲۳ ژوئن ۱۹۹۱
اولین بازی Sonic یکی از بهترینها بود. Sonic The Hedgehog که به فارسی میتوان آن را «سونیک جوجه تیغیه» معنا کرد همهچیز را در بهترین سطح ارائه میکرد. در آن زمان که سری بازیهای ماریو از سرعت به مراتب پایینتری برخوردار بودند، سونیک موفق شد یک بازی هیجانانگیز با سرعت بالا را برای علاقهمندان به ارمغان بیاورد.
سونیک سریع و آبی رنگ بود و رقیب جدیاش ماریو آهسته و قرمز. دنیای سونیک شلوغ و رنگارنگ بود در حالی که دنیای ماریو جهان خلوتتری داشت و گرافیکهای به کار رفته در آن بسیار سادهتر بودند. روی هم رفته همین نکات باعث شد تا این بازی به یکی از بهترینهای سری بازی سونیک تبدیل شود.
Sonic The Hedgehog ۲
تاریخ انتشار: ۲۱ نوامبر ۱۹۹۲
بازی Sonic The Hedgehog ۲ در سال ۱۹۹۲ عرضه شد و برای اولین بار نشان داد که این سری از بازیها چیزی فراتر از سونیک و دکتر رباتنیک است. تیلز (Tails) برای اولین بار در این بازی ظاهر شد و نخستین بار بود که تجربهی بازی به صورت دو نفره و همکاریمحور را در سونیک میدیدیم. علاوه بر این بخش اعظمی از داستان سونیک در این بازی مطرح شد تا آن را بیش از همیشه جذاب کند.
Sonic CD
تاریخ انتشار: ۲۳ سپتامبر ۱۹۹۳
بازی Sonic CD در سال ۱۹۹۳ عرضه شد و در زمان خودش توانست در زمینهی استفاده از چند ضلعیهای سهبعدی در دنیایی دو بعدی بسیار خوب و حرفهای عمل کند. این بازی همچنان از فرمول به کار رفته در سونیک 2 بهره میبرد اما با این تفاوت که تمرکز بیشتری اعمال تنوع در طراحی مراحل بازی داشت. سیستمهای سفر در زمان باعث میشد بازی عمق بیشتری داشته باشد و بخواهید چندین بار آن را تجربه کنید.
Sonic Spinball
تاریخ انتشار: ۱۴ نوامبر ۱۹۹۳
این بازی از پتانسیل بسیار بالایی برخوردار بود. ایجاد یک بازی Spinball با استفاده سونیک باید خصیصههای مربوط به سونیک را هم علاوه بر Spinball داشته باشد؛ موضوعی که به هیچ عنوان مورد توجه سازندگان این بازی قرار نگرفته بود.
Sonic Spinball در سال ۱۹۹۳ عرضه شد و کاملا مشخص بود که توسعهدهندگانش وقت زیادی روی پر رنگتر کردن المانهای مربوط به سری بازیهای سونیک نگذاشتهاند. البته به طور کلی روان بودن این بازی در جنسیس باعث میشد از این بازی لذت ببرید اما همانطور که اشاره کردیم عدم توجه به حضور سونیک کمی توی ذوق میزد.
Sonic The Hedgehog 3 & Knuckles
تاریخ انتشار: ۲ فوریه ۱۹۹۴
بازیهای Sonic Hedgehog ۳ و Sonic & Knuckles به صورت دو عنوان جداگانه روانهی بازار شدند اما در این لیست با کمی تقلب هر دو را با هم به عنوان بهترین بازیهای سری سونیک انتخاب کردیم. هر دو بازی تاثیر بسیار مهمی در دنیای بازیهای دوبعدی داشتند. حتی مایکل جکسون هم در این بازیها همکاری داشت!
مراحل مختلف این بازی از تنوع بسیار بالایی برخوردارند و از طرفی رنگ بندی ۱۶ بیتی فوق العادهای را به ارمعان میآورند. کارتریج این دو بازی طوری طراحی شدهاند که برخی محتویات خاص و انتخاب شده را باز کنند اما شما میتوانید علاوه بر این Sonic & Knuckles را با Sonic ۲ ادغام کنید و دنیای سونیک ۲ را همراه با شخصیت Knuckles تجربه نمایید. البته لازم به ذکر است که میتوانید همین حالا بازی Sonic ۳ و Knuckles را از طریق استیم خریداری کنید تا خیلی راحت روی کامپیوتر شخصی از آن لذت ببرید.
Sonic The Fighters
تاریخ انتشار: ژوئن ۱۹۹۶
طبیعی است اگر این عنوان را به خاطر نمیآورید؛ چرا که خیلی زود عرضهی این بازی روی سگا ساترن متوقف شد و تنها روی تعداد محدودی از آرکیدها قابل بازی بود، به همین دلیل بسیاری از علاقهمندان به سری بازیهای سونیک موفق نشدند که این بازی را تجربه کنند. البته این عنوان که ابتدا در سال ۱۹۹۶ عرضه شده بود- مجددا برای کنسولهای پلی استیشن ۲ و گیم کیوب عرضه شد و علاوه بر این نسخهی ریمستر این بازی حتی برای کنسولهای ایکس باکس ۳۶۰ و پلیاستیشن ۳ هم به بازار آمد.
این بازی یکی دیگر از تلاشهای سگا برای وارد کردن سونیک به دنیای بازیهای سهبعدی بود. در این بازی سونیک و چند شخصیت مختلف دیگر در یک بازی مبارزهای گرد هم آمدهاند. لازم به ذکر است که Sonic The Fighters نواقص زیادی داشت که باعث میشد حتی در برابر بازیهای هم دورهاش حرفی برای گفتن نداشته باشد. سیستم مبارزهی بسیار سادهی بازی به هیچ عنوان آن را به رقیبی جدی تبدیل نمیکرد.
Sonic ۳D Blast
تاریخ انتشار: ۸ نوامبر ۱۹۹۶
یکی از آخرین عناوینی که برای سگا جنسیس منتشر شد Sonic ۳D Blast است که در اصل پورت بازی کنسل شدهای به نام Sonic X-treme بود. برعکس بقیه آثار سونیک، این بازی زاویه دوربین ایزومتریک داشت، اما بیرون از این بحث ذات و دیانای عناوین اصلی خارپشت آبی سگا در آن کاملا دیده میشد. موفقیت این بازی باعث شد تا سگا آن را با گرافیک و عملکردی ارتقا یافته برای کنسول Saturn هم عرضه کند. این بازی درون فرانچایز سونیک بسیار خاص است چون اولین حرکت کامل سگا برای سهبعدی کردن سری بود.
Sonic Adventure
تاریخ انتشار: ۲۳ دسامبر ۱۹۹۸
بازی Sonic Adventure شاید با استانداردهای کنونی به هیچ عنوان قابل دفاع نباشد، اما در زمان خودش گامی بلند در جهت ورود به بازیهای سهبعدی محسوب میشد. این بازی یکی از عناوین دریم کست بود؛ کنسولی که حیاتش زمان زیادی ادامه نداشت. این بازی در شکل و شمایل یک بازی پرچمدار عرضه شد و موفق شد تجربهای جذاب از یک بازی سهبعدی را به همراه داشته باشد.
البته این عنوان هم خالی از ایراد نبود. علیرغم طراحی مراحل جذاب که همهی دارندگان دریم کست را به تحسین وا میداشت، کنترل شخصیت در این بازی با دشواریهای زیادی همراه بود. معضلی که همچنان سونیک در دنیای سهبعدی را تحتالشعاع قرار میداد. لازم به ذکر است که این بازی در سال ۱۹۹۸ عرضه شد و بنا بود برای پر رنگ کردن حضور کنسول دریم کست وارد بازار شود.
Sonic Adventure ۲
تاریخ انتشار: ۱۸ ژوئن ۲۰۰۱
در سال ۲۰۰۱ دنیای سهبعدی برای همه تازگی داشت و سونیک با نسخهی دوم از سری بازیهای Adventure تلاش میکرد توجه افراد مختلف را به کنسول دریم کست جلب کند. بازی Sonic Adventure ۲ به طور کلی تجربهای موفق محسوب میشد و توانست رضایت بسیاری از طرفداران این سری بازیها را جلب کند. این بازی بعدها برای کنسولهای پلی استیشن ۳ و ایکس باکس ۳۶۰ هم عرضه شد.
Sonic Heroes
تاریخ انتشار: ۳۰ دسامبر ۲۰۰۳
بعد از این که سگا در دو عنوان سونیک ادونچر سراغ روایتهای جاهطلبانهتر و حالت بازیهای متنوعتر رفت، خارپشت آبی محبوب خودش را درون Sonic Heroes کمی سادهتر بازگرداند. برخلاف سبک بازیهای مختلف در سونیک ادونچر ۲، نسخه هیروز تجربهای یکنواخت و خطی ارائه میداد که به جای گشت و گذار و اکشن، بیشتر روی سرعت اتمام مراحل تمرکز داشت. با وجود نقدهای نسبتا خوبی که این بازگشت کسب کرد، قدم رو به عقب در زمینه عملکرد فنی باعث شد سگا دوباره سراغ آثار روایتمحور و جاهطلبانهتر برود.
Shadow The Hedgehog
تاریخ انتشار: ۱۵ نوامبر ۲۰۰۵
بازی Shadow The Hedgehog با اختلاف بسیار اندک نسبت به Sonic ۰۶ در رتبهی بعدی قرار میگیرد. شاید اصلیترین دلیلی که Shadow The Hedgehog رتبهی بهتر را از آن خود کرده این باشد که حداقل در این بازی تلاش شده که تجربهای جدید برای کاربران فراهم شود. در این عنوان ضد قهرمان معروف سری بازیهای سونیک یعنی Shadow (یا سایه) شخصیت اصلی بازی است.
این عنوان که در سال ۲۰۰۵ عرضه شد علی رغم این که از تم باب شدهی آن روزها پیروی میکرد (توجه بیشتر به ضد قهرمانها) اما کیفیت قابل قبولی نداشت. موضوعی که این بازی را هم بین عناوین پر ایراد سهبعدی سری بازیهای سونیک قرار میدهد.
Sonic The Hedgehog 2006
تاریخ انتشار: ۱۴ نوامبر ۲۰۰۶
شش سال پیش از عرضهی Sonic Boom عنوان دیگری از سونی همهی اشتباهات مشابه را مرتکب شده بود. Sonic ۰۶ دنیای قابل قبولی را ارائه نمیداد، شخصیتهای تکراری و خستهکنندهای داشت و ماموریتهایی که در این بازی به چشم میخورد هم هیچ جذابیتی نداشتند. از همه نا امید کننده تر وجود باگها و مشکلات فنی در این بازی بود که به هیچ عنوان سرعت عمل سونیک را قابل درک نمیکرد.
در دههی اول سال ۲۰۰۰ میلادی سگا تلاش زیادی کرد تا با اضافه کردن شخصیتهای مختلف به بازی، سری بازیهای سونیک را جذاب تر از همیشه کند. اما این اقدام عموما با موفقیت همراه نبود و معمولا شخصیتهای اضافه شده در این بازهی زمانی هرگز نتوانستند آنطور که سگا انتظارش را داشت مورد توجه علاقهمندان قرار بگیرند.
Sonic and the Secret Rings
تاریخ انتشار: ۲۰ فوریه ۲۰۰۷
زمانی که سونیک با مشکلات مختلفی برای پیدا کردن جایگاهش در ایکس باکس ۳۶۰ و پلیاستیشن ۳ مواجه بود، ۲ عنوان روایتمحور مخصوص کنسول Wii داخل قالب Sonic Storybook Series عرضه شدند. اولین عنوان این سری Sonic and the Secret Rings نام داشت که روایتی متفاوت و جالب از داستانهای هزار و یک شب بود. سونیک در این اثر با بهرهگیری از قابلیت موشن کنترل مخصوص Wii و المانهای نقشآفرینی در سرزمینهای افسانهای مشغول ماجراجویی میشد. کنترلهای خاص بازی نقدهای متضاد گرفتند ولی تغییر سرعت فرانچایز مورد تحسین واقع شد.
Sonic Unleashed
تاریخ انتشار: ۱۸ نوامبر ۲۰۰۸
بازی Sonic Unleashed در سال ۲۰۰۸ عرضه شد و ایدههای جالبی را پیاده کرد که عمدتا از تجربههای مختلف کاربران از سری بازیهای سهبعدی سونیک نشات گرفته بود. در واقع طرفداران سونیک دوست داشتند مجددا یک بازی دوبعدی از سری سونیک را مشاهده کنند و سازندگان این بازی تا حدی به این درخواست توجه کردند.
مراحل مختلف در این بازی به دو بخش تقسیم میشد: مراحلی که در شب جریان داشت و مراحلی که باید در روز آنها را پشت سر میگذراندید. مراحلی که در روز طی میشد تداعیکنندهی بازیهای خاطرهانگیز و قدیمی سونیک بودند و توجهشان بیشتر معطوف دویدن و رسیدن به نقطهای خاص بود. با این وجود مراحل شب این بازی همچنان خودش را درگیر گرافیک سهبعدی و مشکلات فنی مختلف میدیدند.
Sonic and the Black Knight
تاریخ انتشار: ۳ مارچ ۲۰۰۹
دومین و آخرین نسخه Sonic Storybook Series یعنی Sonic and the Black Knight خارپشت آبی سگا را وارد افسانهی پادشاه آرتور کرد. بلک نایت مسیر خطی و گیمپلی براساس موشن کنترل سیکرت رینگز را ادامه داد و همچنین مکانیک مبارزه با شمشیر را هم به سونیک اضافه کرد. دریافت نقدهای نه چندان جالب از سوی منتقدین باعث اتمام این سری از سونیک شد و فرانچایز مسیر تازهای را پیش گرفت. از لحاظ عرضه دوباره، بدون شک این دو اثر تاریکترین وضعیت را بین بقیه عناوین سونیک دارند. پیدا کردن یک نسخه از این دو بازی برای کنسول Wii واقعا دشوار است، در حالی که آثاری نظیر Sonic ۰۶ یا آنلیشد به شکل دیجیتالی در دسترس مخاطبین قرار دارند.
Sonic & Sega All-Stars Racing
تاریخ انتشار: ۲۳ فوریه ۲۰۱۰
مدتها پس از آنکه تب بازیهای مسابقهای کارتینگ (Karting) پایین آمد، سگا یک بازی نسبتا خوب و قابل قبول در این سبک عرضه کرد تا بتواند با سری بازیهای Mario Kart رقابت کند. حضور شخصیتهای دوست داشتنی و قدیمی بازیهای سگا همراه با سیستم مسابقهای خوب، موفق شد تا این عنوان را به یکی از سری بازیهای فراموش نشدنی سونیک تبدیل کند.
در این بازی میتوانید وسایل نقلیهی متفاوتی برای مسابقه انتخاب کنید که استفاده از هرکدام تجربهی کاملا متفاوتی را برایتان به ارمغان میآورد. این بازی تنوع بیشتری نسبت به بازی Mario Kart داشت اما موفق نشد موفقیت آن را تحتالشعاع قرار دهد.
Sonic The Hedgehog ۴
تاریخ انتشار: ۷ اکتبر ۲۰۱۰
سونیک ۴ دارای دو قسمت بود که هردو تلاش میکردند تداعیکنندهی بازیهای قدیمی این سری به سبک دو بعدی باشند. این دو قسمت از بازی سونیک ۴ تا حد قابل توجهی در این زمینه موفق عمل کرد اما مشکلات خاص خودش را هم داشت.
مانند بسیاری دیگر از عناوین شکستخوردهی سونیک، در این عنوان هم ایدههای جدید اما خستهکننده سرعتی که از سری بازیهای سونیک انتظار داشتیم را میگرفت. ایدههایی مثل حل کردن پازلهای خستهکننده، مبارزات عذابآور و همچنین طراحی مراحل ضعیف. اما به طور کلی این بازی موفق بود تا بتواند یک بازی دو بعدی بسیار خوب را برای علاقهمندان به ارمغان بیاورد.
Sonic Colours
تاریخ انتشار: ۱۱ نوامبر ۲۰۱۰
بازی Sonic Colours موفق شد نشان دهد که سونیک میتواند در دنیای سهبعدی هم موفق عمل کند. Sonic Colours که احتمالا یکی از عناوین مورد علاقهی طرفداران سری بازیهای سونیک باشد در سال ۲۰۱۰ عرضه شد و با این که ریشهاش به Sonic Unleashed و Sonic ۰۶ برمیگشت اما توانست موفق ظاهر شود.
اضافه کردن رنگبندیهای بهتر و همچنین مراحل هیجانانگیز باعث میشد تا همه از این بازی رضایت داشته باشند. یکی از اصلیترین نکات مثبت این بازی توجه به المانهایی در شخصیت سونیک بود که سرعت عمل بالای جوجه تیغی آبی رنگ را پر رنگتر میکرد.
Sonic Generations
تاریخ انتشار: ۱ نوامبر ۲۰۱۱
بازی Sonic Generations که در سال ۲۰۱۱ به بازار آمد ادغامی بود از بازیهای دوبعدی و عناوین سهبعدی موفق سونیک. سگا حتی شخصیت اصلی سونیک با طراحی متفاوت را به بازی اضافه کرد که میشد از آن در کنار شخصیت اصلی سونیک بهره برد. در این بازی میشد هم دنیای سهبعدی جذاب را مشاهده کرد و هم یک دنیای دوبعدی را دید؛ موضوعی که این بازی را تا حدی شبیه به Sonic Adventure میکرد.
Sonic & All-Stars Racing Transformed
تاریخ انتشار: ۱۶ نوامبر ۲۰۱۲
بازی Sonic & All-Stars Racing یک عنوان موفق در زمینهی بازیهای مسابقهای بود اما Transformed موفق شد توفیق قابل توجهی را کسب کند، به طوری که همه را مجاب کرد که آن را رقیبی جدی برای سری بازیهای Mario Kart بدانند. این بازی که در سال ۲۰۱۲ عرضه شد شخصیتهای دوستداشتنی بازیهای سونیک را در مقابل هم قرار میداد و از طرفی طراحی فوقالعادهی مسیر مسابقه باعث میشد هیجان آن دوچندان شود.
Sonic Lost World
تاریخ انتشار: ۱۸ اکتبر ۲۰۱۳
اولین بازی سهبعدی سونیک در این لیست که نقاط قوتش به نقطه ضعفها میچربد Sonic Lost World نام دارد. این بازی که در سال ۲۰۱۳ روانهی بازار شد ایدههای بسیار خوبی را از عنوان موفق Sonic Colors را تکرار کرد تا بتواند تجربهای هیجانانگیز را برای دوستدارانش فراهم کند. البته علیرغم همهی نکات مثبتی که در این بازی شاهدش بودیم، همچنان مشکلاتی در زمینهی کنترل سونیک در این بازی وجود داشت که طبق معمول اکثر بازیهای سهبعدی سونیک تا حدی آزاردهنده بود.
Sonic Boom: Rise of Lyric
تاریخ انتشار: ۱۱ نوامبر ۲۰۱۴
سری بازیهای سونیک همیشه به خاطر کنترل جذاب و گیم پلی هیجانانگیزشان مورد توجه قرار میگرفتند؛ اما بازی Sonic Boom که در سال ۲۰۱۴ عرضه شد به هیچ عنوان راضی کننده نبود و در حد انتظار ظاهر نشد. این بازی که تنها برای کنسول Wii U منتشر شده بود به هیچ عنوان عملکرد درخشانی از خود به جا نگذاشت.
این بازی طراحی مراحل به شدت عذابآوری را برای بازیکنان به همراه داشت و مثل همهی تجربههای سونیک در دنیای سهبعدی، در این بازی هم کنترل شخصیتها سخت و طاقتفرسا بود. مبارزات طولانی و تکراری در این بازی تنها یکی از مشکلات عدیدهی این عنوان به شمار میرود.
Sonic Forces
تاریخ انتشار: ۷ نوامبر ۲۰۱۷
بعد از چند بازی رنگارنگ و کودکپسندتر در فرانچایز سونیک، مسیر سری با Sonic Forces کمی تم تاریکتر به خود گرفت. بعد از گروگان گرفته شدن سونیک توسط دکتر اگمن، ناکلز و تعدادی از همراهانش در قالب گروه مقاومت به مبارزه با دشمنان سیاره میپردازند. این جا است که نسخه کلاسیک سونیک وارد داستان میشود با نجات همنوع مدرنش مشغول مبارزه با اگمن میشوند. با وجود سبک بازیهای متنوع و حضور چندین شخصیت قابل بازی متفاوت، سونیک فورسز قدمی نه چندان قوی ولی جاهطلبانه از سوی سگا بود.
Sonic Frontiers
تاریخ انتشار: ۸ نوامبر ۲۰۲۲
سونیک فرانتیرز با دور شدن از تم تاریک و اکشن و مبارزات بالای نسخه فورسز، تجربهای ماجراجویانهتر ارائه داد و اولین نسخه جهانباز سری لقب گرفت. با وجود تغییرات بزرگ در فرانچایز، فرانتیرز همچنان پلتفرمینگ سایداسکرولینگ و سهبعدی و پیشروی پرسرعت را حفظ کرد تا با ریشههایش در ارتباط بماند. سونیک فرانتیرز با ورودی خوب به دنیای آثار جهانباز توانست سری را شامل تنوع جالبی کند که با واکنشهای مثبتی هم روبرو شد.
Sonic X Shadow Generations
تاریخ انتشار: ۲۲ اکتبر ۲۰۲۴
سگا برای ریمستر کردن یکی از عناوین سونیک، بدون شک گزینه فوقالعادهای در نظر گرفت. سونیک ایکس شدو جنریشنز جدای از ارتقای عملکرد نسخه اصلی خود، یک بخش داستانی را هم مخصوص شدو در اختیار بازیکنان قرار میدهد که تجربه تازهتری به دست مخاطبین برسد. هسته گیمپلی بازی تفاوت چندانی با نسخه اولیه خودش ندارد، ولی شامل قدرتهای همیشگی شدو میشود. شدو در محیطی اوپن-زون مشغول گشت و گذار میشود و قدرتهایی نظیر Chaos Control، Spear و Doom Powerهای متنوع را دارد که گیمپلی جذاب و هیجانانگیز برای مخاطبین خلق میکنند.
بیشتر بخوانید:
- برچسب ها: