مترو درباره: تحریم و کمبود منابع مالی، دغدغه‌های مدیرعامل

  • توسط: admin


مترو به عنوان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی در شهر است که بسیاری از افراد از آن استفاده می‌کنند. اما متأسفانه در سال‌های اخیر، مترو با مشکلاتی مواجه شده است که شامل تأخیر در خدمات، نقصان در تعداد و وضعیت واگن‌ها، عدم رعایت استانداردهای ایمنی و… می‌شود. این مشکلات به دلیل تحریم‌های اقتصادی علیه کشور و نیز محدودیت‌های مالی در حوزه حمل و نقل عمومی به وجود آمده‌اند. مدیرعامل مترو از نبود منابع مالی برای بهبود و توسعه سیستم مترو و همچنین تأمین قطعات و تعمیرات لازم برای نگهداری و بهره‌برداری بهتر مترو اعلام کرده است. اما امیدواریم با رفع مشکلات مالی و اقتصادی، مترو بتواند به عملکرد بهتر و خدمات بهتری برای مسافران خود ارائه دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه عقب ماندگی‌های مترو به دلیل مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها در کوتاه مدت قابل جبران نیست، گفت: برخی تجهیزات مترو به دلیل به روز رسانی نشدن زیرساخت ها، در دنیا تولید نمی‌شود.
مسعود درستی در حاشیه مراسم گرامیداشت ۲۵ سالگی مترو تهران پیرامون حوادث هفته‌های اخیر در مترو و مشکلات ایجاد شده برای مسافران گفت: مترو تهران از ۲۵ سال پیش به بعد با گستردگی عجیبی در حال فعالیت است. روزانه بیش از ۲۲۰۰ مورد حرکت داریم و اصلاً نواقص کار را به دلیل موضوعات سخت افزاری و نرم افزاری انکار نمی‌کنیم. منکر اشتباهات مدیریتی هم نیستیم، البته که می‌پذیریم، ولی به شرط آنکه رنگ و بوی سیاسی نداشته باشد.
وی با بیان اینکه مردمی که از مترو استفاده می‌کنند شاهد مشکلات ما هستند، ادامه داد: به دلیل مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها، در چند سال گذشته، عقب ماندگی در مترو ایجاد شده است که اگر این عقب ماندگی‌ها اتفاق نمی‌افتاد، امروز شرایط ما بهتر بود. مدیریت شهری تمام تلاش خود را حداقل در دو سال گذشته انجام داده است، ولی برخی معضلات در مدیریت شهری، درمان بلند مدتی دارد.
درستی تاکید کرد: از سال ۹۵ قرار بوده است ۶۳۰ دستگاه واگن خریداری شود، ولی از ۸ ماه پیش این تصمیم به واقع در حال عملیاتی شدن است و به واقعیت نزدیک می‌شود، یعنی تازه در نقطه شروع قرار داریم؛ به این معنی که حداقل یک سال باید صبر کنیم تا اولین واگن وارد شهر تهران شود.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه با اشاره به اینکه علیرغم اینکه در ۵ – ۶ سال گذشته تعداد ایستگاه‌های زیادی به مترو اضافه شده است، ولی از لحاظ زیرساختی پیشرفتی نداشته‌ایم، گفت: در یکی دو سال گذشته حداقل ۱۵ ایستگاه و ۲۰ کیلومتر تونل به مترو اضافه شده است و بعد از کرونا هم با افزایش مسافر مواجه بوده ایم، ولی همه این‌ها با زیرساختی است که از ۵ سال پیش هیچ ارتقایی نیافته است. قاعدتاً باید کیفیت خدمات را بالا می‌بردیم، ولی امکانات محدود و نیازها دائم بیشتر می‌شود.
درستی خاطرنشان کرد: روز دوشنبه گذشته بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار مسافر داشتیم و مردم هم اقبال بیشتری به مترو دارند. همین ماه نسبت به سال گذشته، حدود ۹ درصد افزایش مسافر داشته‌ایم. برای سال آینده هم رشد خواهیم داشت، اما حال خیلی از مدیران ما خوب نیست و با غیرت و همت و با دست خالی مسافر جابجا می‌کنند.
وی با اشاره به حوادث روز یکشنبه گذشته در مترو و آتش سوزی گفت: قطعاً خرابی‌ها در مواردی، آزار دهنده است و من به نوبه خودم بابت حادثه روز یکشنبه متأسفم که شاهد چنین آشفتگی در شهر بودیم. پیش مردم شرمنده‌ام، ولی حوادث را از مترو تهران نمی‌توان کسر کرد.
صادقانه تمام تلاش خود را می‌کنیم، ولی در یک ماه گذشته بنا به هر علتی تمامی رسانه‌ها روی مترو تمرکز کرده‌اند. من منکر بیان مشکلات نیستم، ولی اینکه قطاری روی یک سکویی خراب شود و بعد با عذرخواهی از مسافران، آن‌ها را تخلیه کند تا قطار بعدی از راه برسد، روش ۲۵ ساله مترو است، ولی ناگهان همین مسأله هر روزه ما در روزهای اخیر بسیار در رسانه‌ها پررنگ می‌شود.
درستی با تاکید بر تلاش شهرداری برای رفع معضلات حمل و نقل عمومی از جمله مترو اظهار داشت: توجه شهرداری به مترو کاملاً محسوس است. اکنون در مترو برای دپو کردن تجهیزات انبار کافی نداریم این در حالی است که فقط ۳۰ درصد سفارشات ما به انبار رسیده است و ۷۰ درصد این سفارشات به مرور ساخته و تحویل می‌شود. ولی توجه داشته باشید مشکلات مترو را یکشبه نمی‌توان ر فع کرد. صنعت مترو، دیربازده است. قرارداد خرید ۶۳۰ واگن با همین توجهات عملیاتی شد و امیدوارم در نیمه دوم سال آینده، شرایط نسبت به وضع کنونی بهبود یابد.
وی تاکید کرد: اکنون یکی از مهمترین معضلات ما این است که بعضی از تجهیزات ما در دنیا تولید نمی‌شود، چون زیرساخت‌ها به روزرسانی نشده است. ضمن آنکه در برخی از قطعات حساس، فروشندگان بین‌المللی وجود دارند که اصلاً آن‌ها را نمی‌توان دور زد.
این مسائل بیش از نبود منابع، مترو تهران را آزار می‌دهد؛ اما با وجود همه مشکلات در زمینه به روزرسانی، خرید ناوگان جدید از پایان سال آینده شروع می‌شود. نوسازی و بهسازی مرکز فرمان مترو که بیش از ۱۰ سال است در دستور کار قرار دارد، از سال آینده آغاز می‌شود.

  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط
اخبار
مدارس اصفهان دو نوبته شد
  • ۲ آذر ۱۴۰۳
  • -
  • 1 بازدید
اخبار
سهمیه کنکور بازنگری می‌شود
  • ۲ آذر ۱۴۰۳
  • -
  • 3 بازدید

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید