مانع بزرگ توسعه خودرو در ایران: سایه سنگین مدیریت دولتی/ راه نجات صنعت خودرو؛ برونسپاری و خداحافظی دولت با خودروسازان
اقتصادآنلاین- فاطمه جوادی؛ محمدرضا نجفیمنش، رییس انجمن صنایع همگن قطعهسازی در پاسخ به این سوال که دولت چهاردهم برای بهبود وضعیت صنعت خودرو و ایجاد رونق در بازار خودرو چه اقداماتی باید انجام دهد، به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: اولین اقدامی که دولت بعدی باید انجام دهد، عدم دخالت دولت در مدیریت صنعت خودرو و واگذاری این صنعت به بخش خصوصی است.
وی توضیح داد: بخش خصوصی بود که صنعت خودرو را در ایران ایجاد کرد و بعدا این صنعت توسط دولت مصادره شد و آن پیشرفتی که شایسته کشور و این صنعت بود، تحقق نیافت.
نجفیمنش اظهار کرد: یک زمانی کره جنوبی آرزو داشت که صنعت خودرویی مثل ما داشته باشد یا چین به ما التماس میکرد که بیایید این صنعت را به من هم بدهید، اما الان به جایی رسیدهایم که همه آنها از ما جلو زدهاند.
رییس انجمن صنایع همگن قطعهسازی تصریح کرد: دلیل وضعیت ایجاد شده در صنعت خودرو، نحوه مدیریت است، اگر مدیریت ایرانخودرو دست خیامیها باقی مانده بود، صنعت خودروی ما الان از کرهجنوبی هم جلوتر بود. هر موقع شروع کنیم، دیر نیست، دولت خود را خلاص کند و مدیریت خودروسازان را واگذار کند.
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: با وجود این که وضعیت فعلی صنعت خودرو برای دولت ضرر دارد اما برخی افراد به میزها عادت کردهاند و همچنان به این روند ادامه میدهند و فقط ۲۰۰ هزار میلیارد زیان انباشته در صنعت خودرو ایجاد کردهاند. مدیران دولتی صنعت خودرو وقتی عزل میشوند، بدون هیچ تعهدی، کیف خود را برمیدارند و به خانه میروند، اما اگر کار صنعت خودرو را به دست بخش خصوصی بدهند از این خبرها نخواهد بود.
نجفیمنش بیان کرد: مورد دومی که باید دولت رعایت کند این است که در قیمتگذاری خودرو دخالت نکند و تعیین قیمت دستوری را رها کند.
به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، مورد سومی هم که دولت و بانک مرکزی باید در حوزه صنعت خودرو دنبال کنند این است که به سمت ارز تک نرخی بروند، چرا که ارز چندنرخی صرفا باعث ایجاد فساد و توزیع رانت در کشور شده است.