مالیات خودرو لوکس: آیا این خودروها باید بیشتر پول بدهند؟

  • توسط: admin


ماشین های لوکس، به عنوان خودروهایی که دارای امکانات، طراحی و عملکرد برتری نسبت به خودروهای معمولی هستند، معمولا مورد توجه و تمایل افراد با درآمد بالا قرار می‌گیرند. این خودروها معمولا دارای قیمت بالا و محدودیت در تعداد تولید هستند و به همین دلیل مالیات بسیار بالایی برای آنها تعیین می‌شود. در بسیاری از کشورها، مالیات خودروهای لوکس به عنوان یک روش برای کنترل استفاده‌ی متراکم از خودروها و حفاظت از محیط زیست اختصاص داده می‌شود. از مشخصه‌های خودروهای لوکس در کنار قیمت بالا، می‌توان به طراحی منحصر به فرد، تکنولوژی پیشرفته، امکانات راحتی، ایمنی و سرعت بالا، وجود داشته باشد. از طرفی خرید و استفاده از این خودروها بیشتر از ابعاد اقتصادی به عنوان نماد استفاده و پیشرفت انسان شناخته می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرارو، مالیات خودرو لوکس امسال طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی مشمول مدل‌های بالای ۳.۵ میلیارد می‌شود. با این اوصاف بحث اخذ مالیات خودرو لوکس دخلی به صاحبان اغلب مدل‌های داخلی و مونتاژی موجود در خیابان‌ها ندارد، اما موقع خریدوفروش خودرو بحث مالیات نقل‌وانتقال اهمیت پیدا می‌کند. سازمان امور مالیاتی کشور اخیرا جدولی تحت‌عنوان ماخد محاسبه مالیات نقل‌وانتقال انواع خودروهای سبک و سنگین را منتشر کرده که طبق آن باید یک درصد ارزش تعیین‌شده مدل‌های داخلی و مونتاژی تحت‌عنوان مالیات نقل‌وانتقال به حساب سازمان امور مالیاتی واریز شود.
به گزارش فرارو؛ پورشه باکستر طبق جدولی که به‌اسم ماخذ محاسبه نقل‌وانتقال خودروهای سبک و سنگین که از طرف سازمان امور مالیاتی اعلام شده، جزو مدل‌های لوکس دسته‌بندی می‌شود.
قیمت پورشه باکستر با موتور دو هزار سی‌سی طبق این جدول چهار میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان یعنی تقریبا یک میلیارد بیشتر از مرز تعیین‌شده برای خودروهای لوکس محاسبه شده و آنوقت مالیات نقل‌وانتقال چنین محصولی که تولید آن در سال ۲۰۲۰ انجام شده، چیزی نزدیک ۵۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.
مالیات نقل‌وانتقال پورشه باکستر با مدل‌های پایین‌تر، طبیعتا هزینه کمتری دارد و این عدد به‌عنوان مثال برای مدل ۲۰۱۹ تا ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تقلیل پیدا می‌کند. حالا که با چندوچون نحوه اخذ مالیات از خودروهای لوکس آشنا شدید، بدنیست داستان ارزان‌ترین مدل‌های موجود در خیابان و مالیاتی که موقع خریدوفروش روی دوش صاحبان این خودروها سنگینی می‌کند را بررسی کنیم.
ام‌وی‌ام ۱۱۰ عادی سه‌سیلندر از منظر سازمان امور مالیاتی، یکی از ارزان‌ترین سواری‌های فعلی محسوب می‌شود. مدلی که تولید در دهه ۹۰ به‌پایان رسید و از دید سازمان امور مالیاتی کمتر از ۱۰۰ میلیون ارزش دارد.
بیشتر بدانید| مالیات خودرو لوکس داستانی است که از سال ۱۴۰۰ مطرح شده. با این حال در اولین سال اجرایی این طرح فقط ۱۳ درصد رقم پیش‌بینی شده به حساب سازمان امور مالیاتی واریز شده و این عدد در سال ۱۴۰۱ به کمتر از یک درصد رسیده است
قیمت ام‌وی‌ام ۱۰۰ عادی سه‌سیلندر دقیقا ۹۰ میلیون تومان است و مالیات نقل‌وانتقال همه مدل‌های باقی‌مانده از این خودرو قریب ۳۶۰ هزار تومان خواهد بود. دوو ماتیز یکی دیگر از مدل‌های ارزان‌قیمت در جدول ماخذ محاسبه مالیات نقل‌وانتقال سازمان امور مالیاتی است و ارزش این یکی نزدیک ۵۰ میلیون تومان درنظر گرفته شده است. مالیات نقل‌وانتقال مدل‌های مختلف دوو ماتیز امسال ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده و این عدد برای انواع پرایدهایی که مدل تولیدشان به قبل از سال ۹۷ مربوط می‌شود، به ۵۰۰ هزار تومان نمی‌رسد.
مالیات نقل و انتقال آخرین مدل‌های پراید، یعنی مدل‌هایی که سال ۹۹ از خط تولید کنار رفتند، با احتساب قیمت تقریبا ۱۲۰ تا ۱۲۵ میلیونی خود خودرو، کمتر از ۷۵۰ هزار تومان است و صاحبان خودرو تیبا نهایتا با عددی نزدیک یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به‌عنوان مالیات نقل‌وانتقال خودرو طرف هستند.
قیمت تیبا پلاس براساس جدول ماخذ محاسبه مالیات نقل‌وانتقال خودرو، ۱۸۵ میلیون تومان است و با این اوصاف، مالیات نقل‌وانتقال این محصول برای مدل‌هایی که در سال ۱۴۰۱ تولید شدند، یک میلیون و ۶۶۵ هزار تومان درنظر گرفته شده. مالیات نقل‌وانتقال تیبا پلاس مدل ۱۴۰۰ به یک میلیون و ۲۹۵ هزار تومان و مالیات نقل‌وانتقال تیبا پلاس مدل ۹۹ به یک میلیون و ۱۱۰ هزار تومان تنزل پیدا می‌کند.
تارا اتوماتیک تیپ V۴ یکی از گرانقیمت‌ترین سواری‌های داخلی است و با کمتر از یک میلیارد در بازار پیدا نمی‌شود. همین محصول از نظر سازمان امور مالیاتی موقع حساب و کتاب مالیات نقل‌وانتقال، ۵۸۰ میلیون ارزش‌گذاری می‌شود و آنوقت مدل‌های تولید شده در سال جاری، مشمول یک درصد مالیات می‌شوند؛ پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان.
مالیات نقل‌وانتقال تارا اتوماتیک تیپ V۴ مدل ۱۴۰۲ نیز پنج میلیون و ۲۲۰ هزار تومان و مالیات نقل‌وانتقال دنا اتوماتیک مدل ۱۴۰۲ به‌عنوان یکی دیگر از مدل‌های گرانقیمت داخلی، پنج میلیون و ۳۰۳ هزار تومان است.
تیگو هشت پرو مکس که توسط مدیران‌خودرو مونتاژ می‌شود، در بازار آزاد بیش از چهار میلیارد ارزش دارد، اما سازمان امور مالیات ماخد محاسبه مالیات نقل‌وانتقال این شاسی‌بلند را دو میلیارد و ۲۲۰ میلیون تعیین کرده است. مالیات نقل‌وانتقال تیگو هشت پرو مکس مدل ۱۴۰۳ دقیقا ۲۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و این عدد برای مدل‌های تولید شده در سال ۱۴۰۲ به ۱۹ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان می‌رسد. ام‌وی‌ام X۲۲ دنده‌ای در طرف مقابل در دسته ارزان‌ترین سواری‌های درحال مونتاژ قرار می‌گیرد. کمتر از یک میلیارد قیمت دارد، اما از منظر سازمان امور مالیاتی ماخذ محاسبه مالیات نقل‌وانتقال ام‌وی‌ام X۲۲ دنده‌ای ۵۶۰ میلیون است.
چانگان CS۳۵ پلاس جزو مدل‌های وارداتی به‌حساب می‌آید. مدلی که ماخذ محاسبه مالیات نقل‌وانتقال آن ۵۳۵ میلیون تومان است، اما برخلاف مدل‌های داخلی و مونتاژی، مالیات نقل‌وانتقالش با فرمول جداگانه‌ای محاسبه می‌شود و صاحبان این خودروها نهایتا دوصدم ارزش اولیه را باید بابت مالیات نقل‌وانتقال کنار بگذارند. یعنی تقریبا ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان.

  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید