فرار موفق رایانه از دام رکود بازار
خروج بازار رایانه از رکود یکی از مهمترین رویدادهای اقتصادی و تکنولوژیک اخیر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. با توجه به شیوع ویروس کرونا و افزایش استفاده از فناوری و اینترنت، بازار رایانه و تجهیزات جانبی آن به یک افق جدید و پررنگ درآمد.
از سوی دیگر، افزایش تقاضا برای لپ تاپ، تبلت، کامپیوتر و لوازم جانبی آن باعث ایجاد مسائل تامین، حمل و نقل و تولید شده است. با افزایش محموله کار، شرکتهای تولید و عرضه بحاریا همچنان در تلاش برای رفع نیاز بازار هستند.
همچنین، توسعه فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و 5G نیز برای ارتقای تجربه کاربری و ایجاد اتصال بهتر به بازار جدید رایانه و تکنولوژی اهمیت زیادی دارد. در نتیجه، خروج بازار رایانه از رکود با کمک این فناوریهای پیشرفته و با ایجاد نوآوریهای جدید بیشتر ادامه خواهد داشت.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، دادههای مقدماتی شرکت تحقیق بازار آی دی سی نشان داد فروش جهانی رایانههای شخصی در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱.۵ درصد رشد کرد و ۵۹.۸ میلیون دستگاه فروخته شد.
انتظار میرود عرضه رایانههای شخصی مجهز به هوش مصنوعی، تقاضا برای این دستگاهها را تقویت کرده و به بازار این محصولات که در دوران پساکرونا دچار رکود شده بود، رونق تازهای ببخشد.
تقاضا برای رایانههای شخصی در دو سال گذشته، تحت تاثیر چشم انداز اقتصادی نامطمئن قرار گرفته و نرخ بهره بالا و تورم افسارگسیخته، باعث شده است شرکتها و مصرفکنندگان عادی، برنامه ارتقای سیستمهای خود را به تاخیر بیاندازند.
طبق گزارش آی دی سی، کاهش تورم، به بهبود تقاضا برای رایانههای شخصی در مناطق اروپا و آمریکا کمک کرده است. اما ضعف در چین که بزرگترین بازار رایانههای شخصی است، همچنان بر فروش جهانی این دستگاهها تاثیر گذاشته است. محبوبیت رایانههای رومیزی ضعیف شده و این لپتاپها هستند که به گزینه مورد علاقه مصرف کنندگان تبدیل شده اند.
شرکت تحقیقاتی کانالایز ماه گذشته پیش بینی کرده بود بازار رایانه شخصی در آمریکا در سال ۲۰۲۴، به میزان هفت درصد و در سال ۲۰۲۵ به میزان ۱۰ درصد رشد میکند.
جیتش اوبرانی، مدیر تحقیقات واحد رصدکنندگان دستگاه موبایل جهانی آی دی سی گفت: با وجود ضعف بازار چین، انتظار میرود روند احیای بازار رایانههای شخصی در سال ۲۰۲۴ ادامه پیدا کند زیرا مدلهای جدیدتر مجهز به هوش مصنوعی عرضه میشوند و خریداران تجاری، تعویض دستگاههایی که در دوران پاندمی خریده بودند را آغاز میکنند.
بر اساس گزارش رویترز، گروه لنوو با سهم بازار ۲۳ درصدی، در صدر قرار دارد و پس از آن، هیولت پاکارد (HP) با سهم بازار حدود ۲۰ درصد و دل تکنولوژی با سهم ۱۵.۵ درصد، ایستادهاند. اپل شاهد رشد ۱۴.۶ درصدی فروش در سه ماهه اول بود و سهم بازارش به ۸.۱ درصد رسید.
- برچسب ها: آمریکا رایانه شخصی