طرفداران CNG: راهی برای کاهش مصرف بنزین

  • توسط: admin


CNG یا Compressed Natural Gas، یک جایگزین پاکیزه و اقتصادی برای بنزین است که می‌تواند کمک زیادی به کاهش مصرف بنزین و صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی برای افراد و شرکت‌ها بکند. استفاده از CNG به عنوان سوخت در خودروها به دلیل ارزان بودن و کمتر بودن آلودگی هوا نسبت به سوخت‌های فسیلی از جمله مزایای بارز این تکنولوژی است. علاوه بر این، استفاده از CNG به عنوان سوخت، می‌تواند کمک کند تا کشورها به تحقق اهداف حفاظت از محیط زیست و کاهش گاز‌های گلخانه‌ای برسند. از سوی دیگر، توسعه زیرساخت‌های لازم برای استفاده گسترده از CNG و ارتقای فناوری‌های مرتبط می‌تواند نقطه شروع خوبی برای ارتقای کیفیت هوای شهری و پایداری اقتصادی باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، با توجه به روند افزایشی مصرف بنزین در سال‌های گذشته، پیش‌بینی می‌شود مصرف بنزین در سال جاری به طور میانگین به ۱۳۰ میلیون لیتر در روز برسد؛ این در حالی است که رکورد مصرف در نوروز امسال شکسته شد و به ۱۵۰ میلیون لیتر در روز رسید. تولید بنزین در کشور نیز طبق آخرین اظهارنظرها به ۱۱۵ میلیون لیتر در روز رسیده و وزارت نفت طرح‌هایی را برای افزایش ظرفیت تولید بنزین در سال جاری دارد.

سبد سختی خودروهای سواری کشور عمدتاً بنزین، سی‌ان‌جی و اندکی نیز ال‌پی‌جی است؛ البته استفاده از سوخت سی‌ان‌جی در کشور به سال ۱۳۸۵ بر می‌گردد، به طوری که به علت فراوانی منابع گاز در کشور، تصمیم گرفته شد که این سوخت وارد سبد سوختی کشور شود.

مصرف گاز طبیعی در سال‌های ابتدایی آغاز طرح تا سال ۱۳۹۵ با شیب قابل توجهی رشد کرد و تا سال ۱۳۹۳ به ۱۹.۳ میلیون متر مکعب در روز رسید، اما از سال ۹۳ به بعد رشد آن ثابت ماند.

روند مصرف CNG (میلیون متر مکعب در روز)

نوید خاصه باف، عضو مجمع فعالان صنعت سی‌ان‌جی کشور گفته بود: شورای اقتصاد در سال ۹۸ مصوبه طرح ملی دوگانه‌سوز کردن خودروهای عمومی و شخصی را ابلاغ کرد که طی آن مقرر بود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی عمومی شامل وانت‌بار و تاکسی به صورت رایگان دوگانه‌سوز شود.

این مصوبه در ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ اصلاح و به ۹۲۶ هزار ۹۱۰ خودرو دوگانه‌سوز/بنزینی به سی‌ان‌جی سوز و کمک به احداث ۴۰۰ جایگاه عرضه گاز طبیعی فشرده (CNG) هوشمند، تغییر کرد.

طی سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۱ حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو دوگانه‌سوز شد که حاصل آن صرفه‌جویی ۳۵۰ میلیون لیتر بنزین بوده است. همچنین از ابتدای این طرح مقرر بود ۱۰۰ هزار دستگاه مینی‌بوس و ۴۰ هزار دستگاه اتوبوس سی. سی‌ان‌جی شوند، اما اجرایی نشد.

طبق جدول مندرج در پیوست این مصوبه قبل از اصلاح، باید تا پایان سال ۱۴۰۱، یک میلیون و ۲۰۶ هزار خودرو به گازسوز تبدیل می‌شد که این اقدام هم انجام نشده بود.

طبق محاسبات انجام شده در مصوبه شورای اقتصادی، به‌ازای هر خودرو تاکسی ۱۵۰، تاکسی ون ۳۵۰، وانت سبک ۱۴۰، وانت سنگین ۱۸۰ و مسافر بر شخصی ۳۰ لیتر صرفه‌جویی در ماه را رخ می‌داد، البته در صورتی که این خودروها تبدیل به بنزین سوز شوند.

با توجه به افزایش مصرف بنزین و اگر مصوبه مذکور اجرا و یک میلیون ۲۰۶ هزار خودرو به تفکیکی که ذکر شده، تبدیل به خودرو گازسوز و به تعداد جایگاه‌ها سی‌ان‌جی نیز افزوده می‌شد، حدود ۲۹.۵ میلیون بنزین صرفه‌جویی صورت می‌گرفت و به طور کل ناترازی بنزین مفهومی پیدا نمی‌کرد.

صرفه جویی بنزین در صورت اجرای مصوبه شورای اقتصادی

جواد اوجی وزیر نفت نیز معتقد است که ظرفیت استفاده از CNG کشور در حدود ۳۵ میلیون متر مکعب در روز است به طوری که تنها ۲۰ تا ۲۲ میلیون متر مکعب آن استفاده می‌شود. در صورتی که از ظرفیت همین ۱۳ تا ۱۵ میلیون متر مکعب CNG کشور استفاده شود، به معنای آزاد شدن روزانه ۱۳ تا ۱۵ میلیون لیتر بنزین در کشور است که عایدی آن برای کشور سالانه حدود ۳.۸ میلیارد دلار خواهد بود.

  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط
اخبار
می‌گویند کارم تمام شده است!
  • ۲ آذر ۱۴۰۳
  • -
  • 0 بازدید
اخبار
مدارس اصفهان دو نوبته شد
  • ۲ آذر ۱۴۰۳
  • -
  • 1 بازدید
اخبار
سهمیه کنکور بازنگری می‌شود
  • ۲ آذر ۱۴۰۳
  • -
  • 3 بازدید

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید