شوک نفتی چین به جهان / چین دیگر تقاضای جهانی نفت را افزایش نمی‌دهد

  • توسط: admin


به گزارش اقتصاد انلاین، نشریه “ننشال اینترست” در مقاله‌ای تحلیلی به تغییری مهم در حوزه مصرف در بازارا‌های نفتی اشاره می‌کند: کاهش مصرف نفت توسط چین.

این نشریه در این باره می‌نویسد:”برای سالیان متمادی بازار جهانی نفت به شدت متکی به چین بود، زیرا آن کشور با اختلاف قابل توجهی عمده‌ترین محرک رشد تقاضای نفت در قرن حاضر بوده است. با این وجود، اکنون دو دهه پس از غافلگیری تاریخی سال ۲۰۰۴ میلادی زمانی که تقاضای چین به بیش از ۳ میلیون بشکه در روز رسید و ترس از کمبود منابع نفتی را موجب شد و باعث افزایش قیمت نفت شده بود اجماع فزاینده‌ای وجود دارد که تقاضای نفت چین به زودی به اوج خود خواهد رسید. دو شرکت بزرگ نفتی دولتی چین یعنی سینوپک و شرکت ملی نفت چین (CNPC) هر دو در ماه دسامبر نتایج مطالعاتی را منتشر کردند که نشان می‌داد تقاضا برای کالا‌های بخش حمل و نقل در حال حاضر به اوج خود رسیده است و تقاضای کل به زودی به اوج خود می‌رسد. هر دو شرکت انتظار داشتند که داده‌های سال ۲۰۲۴ زمانی که منتشر شوند کاهش مصرف بنزین و گازوئیل بزرگراه‌ها را نشان دهد که با افزایش سریع‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی در فروش خودرو‌های برقی و افزایش استفاده از گاز طبیعی در داخل چین تسریع شده است”.

رشد مصرف گاز به عنوان سوخت جایگزین در چین

این نشریه در ادامه با اشاره به افزایش مصرف گاز در چین می‌نویسد:” گاز به عنوان سوخت جایگزین برای کامیون‌های سنگین مصرف رو به رشدی داشته است. سینوپک پیش‌بینی می‌کند مصرف گازوئیل در سال ۲۰۲۵ نسبت به سال ۲۰۲۴ میلادی ۵.۵ درصد و مصرف بنزین ۲.۴ درصد کاهش یابد. به طور کلی، ۲۲ درصد از کامیون‌های سنگین تازه فروخته شده در چین در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ از گاز طبیعی به عنوان سوخت استفاده می‌کردند و انتظار می‌رود که خودرو‌های برقی جایگزین ۱۵ درصد از مصرف بنزین در سال ۲۰۲۵ شوند”.

در آینده هند در مصرف نفت جای چین را خواهد گرفت

“نشنال اینترست” در ادامه به اشاره به این که به احتمال زیاد افزایش مصرف نفت از چین به نقاط دیگر منتقل خواهد شد می‌نویسد:”ما احتمالا شاهد ادامه رشد تقاضا در نقاط دیگر جهان خواهیم بود. دولت بعدی ترامپ قرار است بسیاری از اقدامات انجام شده توسط بایدن را لغو کند. این روند ممکن است شامل پایان دادن به اعتبار مالیاتی ۷۵۰۰ دلاری که دولت امریکا در قالب اعطای یارانه خرید خودروی برقی به خریداران ارائه می‌داد را شامل شود. هم چنین، ترامپ احتمالا استاندارد‌های مرتبط با آلایندگی خودروی بایدن را لغو خواهد کرد استاندارد‌هایی که باعث می‌شد خودرو‌های برقی تا نیمی از فروش خودرو‌های سواری ایالات متحده را تا اواسط دهه ۲۰۳۰ تشکیل دهند. از آنجایی که هند به عنوان بزرگ‌ترین منبع رشد تقاضای انرژی جای چین را می‌گیرد، سیاست دولت هندوستان کماکان در جهت حمایت از صنایع داخلی “ساخت هند” بدون انگیزه عمده برای کاهش آلاینده‌های کربنی در حمل و نقل خواهد بود. با این وجود، دهلی نو در تلاش است تا تسلا را برای سرمایه گذاری در این کشور جذب کند و هدف آن بخش رده بالای بازار با تعرفه‌های پایین‌تر برای خودرو‌های گران قیمت است”.

تاثیر خودرو‌های برقی چینی بر بازار نفت 

این نشریه در ادامه با اشاره به تاثیر احتمالی خودرو‌های برقی بر مصرف جهانی نفت می‌نویسد:”یک پرسش بزرگ در حال حاضر آن است که سایر نقاط جهان با خودرو‌های برقی ارزان قیمت چینی چگونه رفتار خواهند کرد؟ با توجه به این که چین توانسته برخی از مدل‌های خودرو‌های برقی را با قیمت‌های پایینی، چون ۱۲ هزار دلار تولید کند. اگر دیگر کشور‌ها موانعی را برای خودرو‌های برقی چینی ایجاد نکنند خودرو‌های برقی چینی می‌توانند جایگزین خودرو‌های بنزینی ارزان قیمت ژاپتنی، کره‌ای و کامیون‌های سبکی شوند که بر اکثر بازار‌های در حال توسعه خودرو نسلط داشته اند اقداماتی که می‌توانند زمان اوج تقاضای جهانی نفت را نزدیک‌تر سازند. هنوز هم درست است که تقاضای هوانوردی و پتروشیمی برای نفت در کشور‌های در حال توسعه فضای زیادی برای رشد دارد که احتمالا اوج تقاضای جهانی را پس از سال ۲۰۳۰، حتی برای چند سال، از بین خواهد برد. با این وجود، تصور دوره‌ای از نگرانی‌های مجدد در مورد کمبود نفت بدون ادامه رشد تقاضا از سوی چین بسیار دشوارتر است. کشور‌هایی مانند روسیه و عربستان سعودی که قصد داشتند خزانه خود را با دوره کمبود و قیمت‌های بالای حاصل از فروش نفت پر کنند، احتمالا ناامید خواهند شد”.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید