شهریور چرخ‌های ماشین‌ها سرک برگرفت؟ – اقتصاد آنلاین

  • توسط: admin


در سال‌های اخیر، قیمت لاستیک‌های خارجی در بازار به شدت افزایش یافته است که این امر برای صنعت خودروسازی و صنایع مرتبط با آن چالش‌هایی را به‌وجود آورده است. افزایش قیمت لاستیک‌های خارجی بخاطر عوامل مختلفی اعم از افزایش هزینه‌های تولید، نوسانات نرخ ارز و تلاش تولیدکنندگان برای افزایش سود بوده است. این امر موجب افزایش هزینه تولید خودروهای داخلی شده و به تبع آن افزایش قیمت نهایی این محصولات در بازار شده است. از سوی دیگر، افزایش قیمت لاستیک‌های خارجی باعث شده که مصرف‌کنندگان به دنبال راهکارهایی برای کاهش هزینه‌های خود بگردند و این موضوع می‌تواند تأثیراتی جبران‌ناپذیر بر بازار داشته باشد. این امر نشان‌دهنده اهمیت بررسی و مدیریت صحیح اقتصادی در صنایع مختلف است تا بتوان بهبودی در شرایط بازار به دست آورد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از برنا، سید محمد میرعابدینی دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو  در خصوص وضعیت تامین و توزیع لاستیک خارجی در سال گذشته اظهار داشت: در ۶ ماه اول سال گذشته به دلیل اینکه وزارت صمت تعرفه واردات لاستیک را ۳۲ درصد تعیین کرده بود عملا وارات قانونی نداشتیم، زیرا تفاوت نرخ واردات قانونی و قاچاق بیش از ۵۰ درصد بود. همین امر سبب شد که در حوزه لاستیک دچار بحران شدیم و کمبود شدید لاستیک سبب شد که وزارت صمت تعرفه را کاهش دهد.
وی ادامه داد: در شهریور ماه سال گذشته جلسه‌ای با وزارت صمت برگزار کردیم و مقرر شد تعرفه از ۳۲ درصد به ۱۰ درصد کاهش پیدا کند؛ مهر ماه هم اولین محموله لاستیک به صورت قانونی وارد کشور شد و قیمت‌ها ریزش کرد البته قیمت لاستیک خودروی پراید تغییری نکرد، زیرا کارخانه‌های تولید کننده لاستیک این مدل را از سبد خود حذف کردند.
میرعابدینی در خصوص نحوه تخصیص ارز واردات گفت: ما دو نوع تخصیص ارز برای واردات داشتیم؛ ارز نیمایی و ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی؛ افرادی که ارز 28500 تومانی را می‌خواستند مدت زمان زیادی باید منتظر می‌ماندند، اما در خصوص ارز نیمایی مشکلی وجود نداشت. مشکل اصلی ما تامین ارز نبود بلکه پر شدن سقف واردات بود که باعث شد عملا از بهمن ماه دیگر وارداتی نداشته باشیم، چون سقف اکثر واردکنندگان پر شده بود.
دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک در خصوص وضعیت لاستیک خودروهای سنگین گفت: در بخش تایر سنگین، کشاورزی، راهسازی و معدنی مشکل آنچنانی نداشتیم، اما در حوزه کامیونی و اتوبوسی این تعلل تخصیص ارز سبب شد که بازار دچار کمبود شود.
وی در خصوص وضعیت واردات لاستیک و افزایش قیمت در سال جدید گفت: تعرفه که تا الان ثابت است و قرار است همان ۱۰ درصد محاسبه شود لذا اگر نرخ ارز تغییری نکند ما افزایش قیمت نخواهیم داشت. 

  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید