سرنوشت جنگنده بی نظیر میگ-۱۵ و نقش بریتانیا در طراحی و تولید آن!

  • توسط: admin


شوروی از موتور جت رولزرویس بریتانیایی ننا کپی کرد و از آن برای نیرو دادن به جنگنده پیشرفته میگ 15 در یکی از بزرگترین اشتباهات فناوری نظامی مدرن بریتانیا استفاده کرد.

به گزارش روزیاتو، ارتش ها همیشه از یکدیگر کپی کرده اند و اگرچه شوروی ها طرح های جالبی ارائه کردند، اما به دلیل کپی برداری از فناوری غربی بدنام بودند.

در یک مثال معروف، توپولف Tu-4 کپی مهندسی معکوس بمب افکن B-29 Superfortress بوئینگ بود، در حالی که سوخو Su-24 شبیه F-111 Aardvark و میراژ G8 فرانسوی بود.

موتورهای جت شوروی-آلمانی کافی نبودند

در حالی که همه ما می دانیم که شوروی و آمریکایی دانشمندان آلمانی اسیر شده را پس از جنگ جهانی دوم به کشورهایشان بازگرداندند، آنچه کمتر شناخته شده است این است که انگلیسی ها در فناوری جت نیز پیشگامان جهانی بودند. وقتی جنگ تمام شد، فقط آلمانی ها و انگلیسی ها از موتور جت در جنگ استفاده کرده بودند (آمریکایی ها و ژاپنی ها نزدیک شدند اما شکست خوردند). در میان قدرت های بزرگ، اتحاد جماهیر شوروی از سایر قدرت ها بسیار عقب بود.

ارتش سرخ دانشمندان آلمانی، امکانات تحقیقاتی و نمونه اولیه موتورهای توربوجت مانند جومو 004 و بی ام و 003 (که برای جت های جنگنده Me-262 و He-162 در نظر گرفته شده است) را به خاک شوروی منتقل کرد. سپس روس ها به ساخت یک هواپیمای جت از موتورهای آلمانی پرداختند.

در سال 1946، یک سال پس از جنگ جهانی دوم، آنها Yak-15 با موتور جومو و MiG-9 با موتور BMW (که دومی سریعتر بود) توسعه دادند. اما برخلاف تصور عمومی، توربوجت‌های آلمانی از طول عمر بسیار کوتاهی رنج می‌بردند و نمی‌توانستند نیروی رانش لازم برای جنگنده‌های نسل بعدی را تولید کنند.

اشتباهی باورنکردنی از سوی انگلیسی ها

مهندسان شوروی اعلام کردند که برای توسعه نسل جدیدی از جنگنده ها نیاز به دستیابی به موتورهای توربوجت گریز از مرکز رولز رویس ننه پیشرفته تری دارند (که می توانند نیروی رانش 5000 پوندی تولید کنند). به گزارش نشنال اینترست، گفته می شود که جوزف استالین به این درخواست پاسخ داده است: «کدام احمقی اسرار خود را به ما می فروشد؟ “

یک طراح نظامی شوروی به نام ویکتور کیلموف در سال 1946 از بریتانیا بازدید کرد و انگلیسی ها به طرز باورنکردنی موافقت کردند که موتورهای جت پیشرفته خود را به شوروی بفروشند به شرطی که آنها از آنها کپی یا برای اهداف نظامی استفاده نکنند. شوروی ها موافقت کردند و بلافاصله مهندسی معکوس ده ها موتور ننه را که در سال های 1946 و 1947 به اتحاد جماهیر شوروی فروخته شد، آغاز کردند.

با این حال، به نظر می رسد که انگلیسی ها در آن زمان کاملاً ساده لوح بودند. در حالی که وینستون چرچیل همیشه به اتحاد جماهیر شوروی بی اعتماد بود، در سال 1946 سرنگون شد و حزب کارگر بر کشور حکومت کرد. انگلیسی ها قبلاً سال ها به اتحاد جماهیر شوروی کمک نظامی کرده بودند تا اتحاد جماهیر شوروی را در جنگ علیه آلمان نازی فعال نگه دارند.

در طول جنگ، نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا کاروان‌های بی‌شماری از کشتی‌ها را از طریق آب‌های خطرناک مملو از زیردریایی‌های آلمانی به اتحاد جماهیر شوروی فرستاد تا کمک‌های بسیار مورد نیاز را تحویل دهند. شاید تا اوایل سال 1946، انگلیسی ها متوجه نبودند که جنگ سرد در حال شروع است و متحد سابق آنها علیه آنها کار می کند. بریتانیایی ها نیز کمبود نقدینگی داشتند و در آن زمان تلاش می کردند جایگزینی برای سیاست اجاره وام در زمان جنگ آمریکا بیابند.

تولد جنگنده MiG-15

شوروی ها میگ 15 (با نام رمز فاگوت در ناتو) را ساختند که به نسخه مهندسی معکوس موتورهای انگلیسی مجهز بود. این هواپیما در زمان خود سریعتر از F-80 آمریکایی و F8 انگلیسی Meteor بود و با سرعت 1085 کیلومتر در ساعت پرواز می کرد.

MiG-15 بسیار قابل مانور بود و سرعت صعود بسیار بالایی داشت. اتحاد جماهیر شوروی حدود 12000 عدد از آنها را ساخت. این جنگنده ها به زودی در طول جنگ داخلی چین پس از جنگ جهانی دوم برای حمایت از کمونیست های چینی علیه ملی گرایان در آن کشور مورد استفاده قرار گرفتند. کمی بعد این جنگنده ها در جنگ کره با سابرهای آمریکایی به نبرد تن به تن پرداختند.

در آغاز جنگ کره، MiG-15 ها نه تنها از کورسیرها و موستانگ های قدیمی، بلکه از F-80 های آمریکایی نیز پیشی گرفتند و دفاع از بمب افکن های B-29 را برای نیروهای تحت امر ایالات متحده دشوار کرد. ایالات متحده به زودی با F-86 Sabre جدید خود وارد معارضه شد و این دو هواپیما در نبردهای بیشماری بر فراز کوچه MiG در امتداد مرز چین روبرو شدند.

MiG-15 و Saber بسیار مساوی بودند و در پایان جنگ، نیروی هوایی ایالات متحده ادعا کرد که 84 F-86 (به هر دلیلی) از دست داده است، در حالی که تلفات شوروی، چین و کره شمالی در مجموع حدود 650 بود. همه دلایل). مشخص نیست که چه تعداد سابر و میگ 15 توسط یکدیگر سرنگون شده اند.

MiG-15 به MiG-17 و MiG-19 (که به زودی ایالات متحده را در ویتنام درگیر کرد) تکامل یافت. به طور باورنکردنی، کره شمالی هنوز F-5 و F-6 (نسخه چینی MiG-17 و MiG-19) را در اختیار دارد. مهندسی معکوس توربوجت بریتانیایی ننه به اتحاد جماهیر شوروی اجازه داد تا در رقابت تولید اولین موتورهای جت و رقابت با ایالات متحده و اروپای غربی در طول جنگ سرد تا زمانی که در سال 1991 فروپاشید، پیشی بگیرد.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید