رییسی می‌گوید: اجرای عدالت، کلیدی‌ترین معیار در پیشرفت جوامع

  • توسط: admin


به گزارش آدرین، سید ابراهیم رئیسی شامگاه سه‌شنبه در اختتامیه پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) در مشهد مقدس، ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این کنگره، دهه کرامت را تبریک گفت و تصریح کرد: انسان به فرموده خداوند متعال دارای کرامت ذاتی است، اما آنچه مدنظر این کنگره است کرامت اکتسابی است که در پرتو آموزه‌های ائمه و از جمله امام رضا (ع) حاصل می‌شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امام رضا (ع) بیش از دیگر ائمه درباره موضوع ولایت و امامت تاکید داشته‌اند، افزود: حکمرانی توحیدی که در خود عنصر ولایت و امامت را دارد، با دیگر انواع حکمرانی تفاوت دارد و لذا باید برای شناخت تفاوت‌های حکمرانی مدنظر امام رضا (ع) و حکمرانی هارون و مامون تلاش کنیم.

رئیسی با بیان اینکه ارتباط ولی با مردم متفاوت از ارتباط حکمرانان غیردینی و غیرتوحیدی با مردم است، دلدادگی، عشق و محبت بین امام و امت را از ویژگی‌های حکمرانی توحیدی برشمرد که آن را از حکمرانی‌های دستوری و دیکتاتورمآبانه متفاوت می‌کند، اظهار داشت: در حکمرانی توحیدی سخن از عهد است و نه رای؛ رای در جایگاه خود بسیار مهم است و نظامات حقوقی، سیاسی و حاکمیتی را شکل می‌دهد، اما بنای حکمرانی توحیدی بر عهد است و امت با امام عهد دارد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه پیمان و عهد میان امت با امام که وفای به آن بسیار ضروری است، در فرهنگ قرآنی و دینی ما بسیار جایگاه مستحکمی دارد، گفت: اساسا نظم‌بخشی به امور مسلمین و رساندن جامعه به کمال در پرتو حکمرانی توحیدی در گرو بندگی خدا و پذیرش و وفای به پیمان با ولی خدا است که می‌خواهد جامعه را با بهره‌گیری از استعدادهای معنوی و ظرفیت‌های مادی به سعادت برساند.

رئیسی با بیان اینکه همه پیشوایان دین به دنبال برپایی جامعه‌ای مبتنی بر آموخته‌های دینی بودند، خاطرنشان کرد: در پرتو چنین جامعه‌ای است که انسان رشد و نمو کرده و می‌تواند به جایگاه عالی دست یابد. اگر جامعه مبتنی بر عدالت توحیدی و نه عدالت مصطلح که عموم جوامع و حکومت‌ها مدعی آن هستند، نباشد، به سعادت و کمال نمی‌رسد.

رئیس جمهور یکی از جلوه عدالت توحیدی را حدیث سلسله‌الذهب امام رضا (ع) عنوان کرد و گفت: شاید بتوان گفت که امام رضا (ع) بیش از سایر ائمه درباره امامت و ولایت و عدالت توحیدی تاکید داشتند؛ عدالت و حاکمیتی که انسان باید در پرتو آن وجوه مختلف شخصیتی خود را پرورش داده و به جایگاه متعالی از رشد و کمال برسد.

رئیسی با اشاره به موضوع این نشست تحت عنوان «عدالت نسبت به همه و ظلم به هیچ‌کس»، با بیان اینکه پس از توحید هیچ مفهوم دیگری به اندازه گستردگی و فراگیری عدالت در آموزه‌های دینی مورد تاکید و اشاره نبوده است، افزود: عدالت با همه عرصه‌ها از خلقت، نبوت، امامت، معاد، فرج تا همه شئون اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، جنسیتی و انفسی و آفاقی جامعه ارتباط دارد و در عرصه عمومی و اجتماعی دارای مراتبی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه البته بحث ما عدالت ثبوتی نیست که بحث درباره آن باید میان اهل تحقیق و پژوهش انجام شود، بلکه عدالت میدانی و اجرایی است، اظهار داشت: بحث ما بر سر این است که باید برای اجرای عدالت در عرصه اجتماعی چه کرد؟ بشریت منتظر اجرای عدالت است و لذا چگونگی اجرای این عدالت نکته بسیار مهمی است.

رئیسی با بیان اینکه بین انسان عادل با انسان عدالتخواه تفاوت وجود دارد، تصریح کرد: برخی افراد خودشان عادل هستند اما حاضر نیستند برای اجرای عدالت و برافراشتن پرچم عدالت هزینه بدهند و به میدان بیایند، اما ائمه ما از جمله حضرت علی (ع) و امام رضا (ع) هم عادل بودند و هم برای اجرای عدالت خطر کرده، هزینه دادند و به میدان آمدند و راه و سلوک آنان یکی بود؛ چه آنکه سلوک امام رضا (ع) همان بود که در امیرالمومنین علی (ع) در عهدنامه‌ای به مالک اشتر مورد تاکید قرار داده بود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه هجرت امام رضا (ع) از مدینه به طوس بعد از هجرت پیامبر اسلام از حرکات و هجرت‌های تمدن‌ساز بود، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از برکات این هجرت حضور امامزادگان از جمله حضرت احمد ابن موسی، حضرت فاطمه معصومه (س) و دیگر امامزادگان در ایران بود که منشا آثار بسیاری شدند.

رئیسی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اهمیت تعریف رابطه انسان با خود، خدا، دیگران و خلقت، گفت: اگر انسان این روابط را درست تعریف و تنظیم کند، به سعادت می‌رسد و اگر نه باعث ظلم به خود، دیگران و هستی خواهد شد و در مقابل عدالت قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهور در همین راستا بر اهمیت تعیین شاخص برای اجرای عدالت تاکید کرد و افزود: یکی از کارویژه‌های کمیته‌های تخصصی این کنگره باید بحث درباره شاخص‌های اجرای عدالت باشد چرا که اساسا اینجا کسی با نفس اجرای عدالت مخالف نیست، اما مسئله مهم شاخص اجرای عدالت است.

رئیسی با بیان اینکه باید دید آیا می‌توان قانون اسلامی را شاخص اجرا یا نقض عدالت قرار داد یا نه، اظهار داشت: پیشنهاد بنده این است که ائمه و از جمله امام رضا (ع) شاخص تام و تمام اجرای عدالت هستند و می‌توانیم اجرای عدالت در جامعه را در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و دیگر عرصه‌ها با سلوک ایشان بسنجیم. ما می‌توانیم در این زمینه بر قانون هم تکیه کنیم، اما قانون شاخص تام و تمامی نیست و  باید آن شاخص عالی را برای عدالت اجتماعی و فردی در نظر بگیریم.

  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید