راهنمای کامل قوانین انتخاباتی: دستورالعملها و دست نوشتههای ضروری برای تبلیغات کاندیداها در رسانهها
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، ستاد انتخابات سازمان صداوسیما نوشت، ضوابط و چارچوبهای تولید برنامههای تبلیغات قانونی نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در رسانه ملی طی اطلاعیهای اعلام شد.
این ضوابط به شرح زیر است:
«مقدمه: براساس ماده ۶۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری و برای فراهم کردن زمینه تبلیغی مناسب، هر یک از نامزدهای محترم فرصت دارند از امکانات صدا و سیما بهطور مساوی استفاده کنند که این برنامهها در سه بخش زیر است:
الف: برنامههای تولیدی رادیویی و تلویزیونی که سازمان صدا و سیما متولی تمام مراحل انجام آن است.
ب: مستندها و برنامههایی که نامزدهای محترم نسبت به تولید آن اقدام کرده و سازمان صدا و سیما پس از تأیید کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات نسبت به پخش آن اقدام میکند. لذا به منظور برخورداری یکسان نامزدهای انتخاباتی از این فرصت، ضوابط و چارچوبهای مصوب کمیسیون درباره تولید برنامههای قانونی به شرح زیر اعلام میشود.
الف) برخی موضوعات قابل طرح در برنامههای تولیدی نامزدها:
۱- بیان زندگی نامه و سوابق کاری، تحصیلی، سیاسی و تشریح سوابق کاری و علمی
تبصره: برنامه انتخاباتی نباید حاوی انتساب عناوین علمی به نامزدی که موفق به احراز آنها نشده است، باشد. ملاک احراز انتساب عناوین علمی و مدارک تحصیلی نامزد گزارش و تأییدیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا دانشگاه آزاد اسلامی یا شورای عالی حوزه علمیه قم است که به تأیید شورای نگهبان رسیده باشد.
۲- تبیین و تشریح برنامههای نامزد برای ریاست جمهوری و دولت چهاردهم در عرصههای مختلف حکمرانی اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در امور داخلی و بین المللی.
۳- تشریح اولویتهای کاری، موفقیتها، دستاوردها و افتخارات مختلف علمی، اجرایی، مدیریتی و خدمات در عرصههای مختلف حکمرانی
۴- معرفی مشاوران به منظور تشریح شیوههای اجرایی و توان مدیریتی
۵- موضوعات عام و تبیینی، همچون جایگاه و اهمیت ریاست جمهوری و نقش آن در نظام مردمسالاری دینی و ضرورت مشارکت و حضور گسترده مردم و نقش آنان در خنثی نمودن توطئههای دشمنان و تبیین ارزشها ودستاوردهای انقلاب اسلامی
ب) برنامههای تولیدی و زنده نامزدها نباید مشتمل بر موارد ذیل باشند:
۱- اظهارات مغایر با قانون اساسی و قانون انتخابات ریاست جمهوری و سایر قوانین کشور
۲- بیان مطالب مغایر با اصول و مصادیق سیاستهای اعلامی و مصرح مقام معظم رهبری در حوزههای داخلی و خارجی
۳- برنامهها یا وعدههای انتخاباتی فراتر از چارچوب قانون اساسی و حدود مقرر در سایر قوانین موضوعه.
۴- بیان اظهارات و برنامههای مغایر با اتحاد و همبستگی، منافع و امنیت ملی و تمامیت ارضی کشور
۵- تبلیغ رسانهها و فرق و جریانهای سیاسی و مذهبی غیرقانونی و نمادهای آنها به تشخیص مراجع ذیربط
۶- عدم رعایت معیارها و ضوابط پخش سازمان صدا و سیما
۷- بیان مطالب خلاف واقع، افترا، توهین و تخریب سایر نامزدها و اشخاص حقیقی یا حقوقی
۸- استفاده از تصاویر مشترک با امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری
۹- تحریف و دستکاری آمار، بیان آمار خلاف واقع و جعل اطلاعات درباره مسائل کشور
۱۰- تشویش اذهان عمومی و سیاه نمایی از وضع کشور و تضعیف ارزشها و دستاوردهای نظام اسلامی و بیان هرگونه مطلبی که موجب یأس، ناامیدی و کاهش مشارکت مردم در انتخابات باشد
۱۱- ایجاد تشکیک و تردید در سلامت و امنیت و قانونمندی انتخابات و مجریان و ناظران آن
۱۲- عدم رعایت ضوابط مقرر در ماده ۶۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری
ج) الزامات ضبط و پخش برنامههای تولیدی
۱- چنانچه نامزدها در وقت مقرر برای ضبط برنامههای انتخاباتی خود به استودیوهای تعیین شده در صدا و سیما مراجعه نکنند، کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات و سازمان صداوسیما مسئولیتی برای پخش برنامهها نخواهد داشت.
۲- مستندهای رادیویی و تلویزیونی نامزدها باید در مهلت ۴۸ ساعت قبل از پخش به کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات تحویل داده شود، در غیر این صورت سازمان صداوسیما مسئولیتی برای پخش برنامهها ندارد و کمیسیون میتواند به تشخیص خود مجوز پخش یکی از برنامههای ضبط شده نامزدهای محترم در سقف مدت مستند را به جای آن صادر کند.
۳- با توجه به اختصاص دو مستند رادیویی و دو مستند تلویزیونی ۳۰ دقیقهای به هر نامزد، ساختار تولید مستندها الزاماً باید مستقل از هم باشد.
۴- عدم رعایت هر یک از موارد فوق و یا وجود موارد خلاف قانون و مقررات و عدم اصلاح آن توسط نامزد، مانع از پخش آن از رسانه ملی خواهد شد.
ضوابط شکلی و محتوایی تهیه این برنامهها در سایت ستاد انتخابات ریاست جمهوری رسانه ملی به آدرس entekhabat۱۴۰۳.iriborg.ir قابل مشاهده است.
- برچسب ها: انتخابات ریاستجمهوری صدا و سیما