راز و رمز البرت باندورا در دستان تو!” “سرنوشت البرت باندورا در کارنامه‌ی تو!” “پرده‌ی رمز آلبرت باندورا باز شد!

  • توسط: admin


در این مطلب از سایت انتخاب روز پاسخ دقیق البرت باندورا در دانشنامه آزاد واژگان فارسی را پیدا خواهید کرد.

البرت باندورا در دانشنامه آزاد فارسی:

آلبرت باندورا.
عروسک بادکردۀ بوبو
آلبرت باندورا (1925- ) (Albert Bandura)
روان شناس امریکاییِ زادۀ کانادا و استاد روان شناسی در دانشگاه استنفورد. برای نظریۀ یادگیری اجتماعی اش معروف است که سرمشق گیریهم نامیده می شود. این نظریه، بعدها به “نظریۀ شناختی اجتماعی” تغییر نام داد، چرا که بر این موضوع تأکید می کند که عمده اطلاعاتی که ما کسب می کنیم، از راه کنشِ متقابل مان با افراد دیگر حاصل می شود.
آثار او سهم عمده ای درحوزۀ آموزش و پرورش و چندین شاخه از روان شناسی، از جمله نظریۀ شناختی اجتماعی و روان شناسی شخصیت، داشته است. او همچنین در گذار از رفتارگرایی به روان شناسی شناختینیز تأثیرگذار بوده است. طی بررسی صورت گرفته در سال 2002، او از لحاظ بیشترین استنادها در مقالات روان شناسی، به عنوان چهارمین روان شناس تمام اعصار شناخته شده است(در این بررسی، بی اف اسکینر، زیگموند_فروید وژان پیاژه رتبه های اول تا سومرا در اختیار دارند. از آن جا که سه نفر دیگر در قید حیات نیستند، باندورا را از بزرگ ترین و تأثیرگذارترین روان شناسان زندۀ جهان می دانند.)
باندورا در شهر کوچک موندریو، از ایالت آلبرتا واقع در کانادا به دنیا آمد. او آخرین فرزند و تنها پسر یک خانوادۀ شش نفری بود. به علت کمبود معلم و مدرسه، از ابتدایی تا دبیرستان را در یک مدرسه درس خواند و محدودیت های آموزشی چنین منطقۀ دوردستی، سبب شد که تبدیل به فردی مستقل و خودانگیخته در یادگیری شود. چنین خصوصیاتی باعث شد که بعدها نیز در کارش به موفقیت های بسیار دست یابد. والدینش نقش مهم و مؤثری در ترغیب اوبرای واهمه نداشتن از ترک محل زندگی اش و رفتن به شهری بزرگ داشتند.
او پس از پایان دوران مدرسه، در تابستان، در عملیات ساخت بزرگراه آلاسکا به عنوان کارگر مشغول به کار شد. مشاهدات و تجربه های شخصی وی سبب شد به روان شناسی بالینی علاقه مند شود. پس از اخذ دیپلم به دانشگاه بریتیش کلمبیا رفت. در 1949 و بعد از سه سال تحصیل در کالج، لیسانس روان شناسی گرفت. به علت علاقه اش به روان شناسیِ بالینی، به دانشگاه آیووا رفت که در آن زمان از جمله مراکز مهم برای مطالعۀ نظریه های یادگیری بود. در 1951 فوق لیسانس و در 1952 مدرک دکترای روان شناسی بالینی را از آن دانشگاه گرفت. در آن جا او شاگرد کنت دبلیو اسپنس بود و از نزدیک با او ارتباط داشت. پس از پایان تحصیلاتش، به دانشگاه استنفورد در پالو آلتو رفت و از 1952 به عنوان استاد به تدریس و تحقیق پرداخت. از مشهورترین پژوهش هایش می توان به آزمایش عروسک بادکردۀ بوبو اشاره کرد که بر اهمیت یادگیریِ مشاهده ای تأکید دارد. او از طریق این آزمایش، توانست نشان دهد که چطور مشاهدۀ رفتار پرخاشگری می تواند بر یادگیریِ خشونت کودکان تأثیر بگذارد و یکی از علل پرخاشگری آنان باشد. بر اساس تحقیقات او،کودکان بسیاری از رفتارها، ازجمله مشارکت، پرخاشگری، همکاری، تعامل اجتماعیو خودداری را از دیگران می آموزند.
آلبرت باندورا در 1974 به عنوان رئیس “انجمن روان شناسی امریکا” انتخاب شد و در 1980 جایزۀ این انجمن را برای مشارکت های برجستۀ علمی دریافت کرد. از جمله آثار اوست:تقلید و یادگیری اجتماعی؛خودکارآمدی: تمرین کنترل بر خود؛بنیادهای اجتماعیِفکر و عمل؛نظریه یادگیری اجتماعی؛خودکارآمدی در جوامع در حال تغییر؛خشونت: تحلیلی از منظر یادگیری اجتماعی؛وبی قیدی نسبت به اخلاق (کهکتابی علمی و ۶۰۰ صفحه ایاست که او در نود سالگی نوشته و منتشر کرده است وبه این موضوع می پردازد که افرادچگونه خود را برایبی اخلاقی قانع می کنند.)
منابع:
https://en.wikipedia.org/wiki/Albert_Bandura
https://www.verywellmind.com/albert-bandura-biography-1925-2795537
https://www.britannica.com/biography/Albert-Bandura

wikijoo: آلبرت_باندورا

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید