دهک‌های پردرآمد، پیشتاز در مسابقه تورم اردیبهشت ماه!

  • توسط: admin


به گزارش تجارت‌نیوز، مرکز آمار ایران در روزهای اخیر گزارش نرخ تورم اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۳ را منتشر کرده است. بر اساس آمار و ارقام منتشر شده از مرکز آمار، نرخ تورم سالانه در این ماه به ۳۷ درصد کاهش یافته و تورم نقطه به نقطه نیز با افزایشی جزئی به نرخ ۳۱ درصد رسیده است.

اگرچه این آمار و ارقام نشان‌دهنده تورم کل جامعه است، اما نرخ تورم برای دهک‌های هزینه‌ای کشور متفاوت است. چرا که تفاوت سبد مصرفی افراد با درآمدها و هزینه‌های مختلف باعث می‌شود که این افراد تورم‌های مختلفی را تجربه کنند. در نتیجه مرکز آمار در گزارش تورم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ آمار تورم را به تفکیک دهک‌های هزینه‌ای نیز بیان کرده است.

سهم بیشتر دهک‌های بالا از تورم سالانه

آمارهای تورم به تفکیک دهک‌های هزینه‌ای، نشان می‌دهد که خانوارهایی که در دهک‌های بالاتر جامعه قرار دارند شاهد تورم بیشتری نسبت به دهک‌های پایین‌تر هستند. به طوری که دهک اول نرخ تورم سالانه ۳۲.۷ درصد و دهک دهم نرخ ۳۸.۳ درصد را تجربه کرده‌اند که اختلافی 5.6 درصدی را نشان می‌دهد.

به علاوه، بررسی نرخ تورم ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که اختلاف نرخ تورم بالاترین دهک و پایین‌ترین دهک در اردیبهشت‌ماه امسال نسبت به ماه گذشته افزایشی بوده است. چراکه این رقم در فروردین‌ماه ۱۴۰۳ معادل 5.4 درصد ثبت شده بود.

نرخ تورم نقطه به نقطه و ماهانه دهک‌ها

در گزارش منتشر شده مرکز آمار ایران، بیشترین تورم نقطه  به نقطه به دهک نهم تعلق دارد و بالاترین تورم ماهانه نیز به دهک دهم اختصاص یافته است. با این حال، پایین‌ترین نرخ تورم در تمامی شاخص‌های ذکر شده، در دهک اول رقم خورده است.

بنابر داده‌های مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه در دهک نهم در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ برابر با 31.6 درصد بوده و در دهک دهم نیز معادل 31.1 درصد به ثبت رسیده است. با این حال، نرخ تورم نقطه به نقطه دهک اول تنها 27.9 درصد ثبت شده است.

بررسی وضعیت تورم ماهانه نیز نشان می‌دهد که دهک هزینه‌ای دهم با رشد 3.07 درصدی قیمت‌ها در اردیبهشت‌ماه، از این لحاظ پیشتاز بوده و دهک اول با نرخ تورم 2.34 درصدی، کمترین رشد سطح عمومی قیمت‌ها در دومین ماه سال را تجربه کرده است.

علت تورم بالاتر در دهک‌های بالاتر چیست؟

علت اصلی تفاوت نرخ تورم در بین دهک‌های هزینه‌ای، ضریب اهمیت کالاهای و خدمات در سبد مصرفی این خانوارهاست. خانوارهای حاضر در دهک‌های پایین‌تر، به طور معمول سهم بیشتری از هزینه‌های خود را به خوراکی‌ها و دخانیات اختصاص می‌دهند و خانوارهای دهک‌های بالاتر، سهم بیشتری در بازار کالاهای غیرخوراکی و خدمات دارند. از آنجا که در اردیبهشت‌ماه امسال، رشد قیمت‌ها در دسته کالاهای غیرخوراکی و خدمات، بیش از خوراکی‌ها و دخانیات بوده، خانوارهای حاضر در دهک‌های بالاتر که میزان بیشتری از این کالا‌ها مصرف می‌کنند، تورم بیشتری را احساس کرده‌اند.

برای مطالعه بیشتر، صفحه اقتصاد کلان در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید