جهش بزرگ در تردد تهرانیها: دو خط تراموا چرخ لاستیکی در راه و ۹۶ تقطع بهینهسازی شده در مسیر!
شهردار تهران خبر داد:
شهردار تهران از اخذ مصوبه ۲ خط تراموا چرخ لاستیکی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در سال جاری یک خط محوری آن آغاز شود.
به گزارش تجارتنیوز، علیرضا زاکانی، شهردار تهران چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در آیین آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث خط ۹ مترو تهران با بیان اینکه احداث خط ۹ یک کار عظیم و ارزندهای خواهد بود، اظهار داشت: ما در مجموعه مدیریت شهری با همکاری تمامی قوا و دستگاهها یک راه جدیدی را آغاز کردیم و به مسیری راه جدید با افقهای دور برای انجام کارهای بزرگ دستیافتنی کردیم.شهردار تهران با بیان اینکه ۳۲ ماه است که در شهرداری هستیم و در ابتدای این دوره به نظرات مردم مراجعه میکردیم مشاهده میکردیم که رفع آلودگی هوا و ترافیک در صدر خواستههای شهروندان بود، گفت: اینکه ما تهرانی را متصور شویم که ترافیک و آلودگی هوا در آن نباشد، سلسله اقدامات برنامهریزی شده را میطلبد. این دو هدف بزرگ مورد نظر مدیریت شهری قرار گرفت.
۵هزار ۳۹۵ هکتار فضای سبز در مجموع به شهر تهران اضافه شده است
زاکانی با اشاره به هدف دوم مدیریت شهری ششم عنوان کرد: توجه ما به حوزه فضای سبز باعث ایجاد یک برنامه رکنی و اساسی شد. در ابتدای سالهای انقلاب تمامی میراثی که شهر تهران در حوزه فضای سبز تحویل گرفت، ۳ هزار هکتار در قالب سرخهحصار، شیان و ۷۲ پارک بود. در همین ۳ سالی که پشت سر گذاشتیم ما موفق شدیم که ۴۷۵۰ هکتار فضای سبز پیرامون شهر و ۶۴۵ هکتار داخل شهر را گسترش دهیم. وی با اشاره به عکسهای منتشر شده از قطع درختان در خیابان ولیعصر در سال ۱۳۹۷ و شایعهسازی شبکههای معاند، گفت: کسانی که این عکسها و اخبار را منتشر میکنند علاقه ندارند اقدامات ما را ببینند و میخواهند اقدامات توسعه فضای سبز شهرداری را نادیده بگیرند. شهردار تهران هدفگذاری بر روی شریانهای شهر برای رفع آلودگی هوا و ترافیک در دستور کار شهرداری اعلام کرد و در ادامه گفت: ما موفق شدیم یک آزادراه، دو بزرگراه و ۹۸ اصلاح تقاطعی را برای رفع گرههای ترافیکی به ثمر برسانیم.زاکانی از افتتاح ۱.۲ دهم از بزرگراه شهید بروجردی در سال جاری خبر داد و گفت: بال غربی یادگار امام، فاز اول آزادراه شهید شوشتری امسال افتتاح خواهد شد؛ آزادراهی که ۱۶ کیلومتر است و بار ترافیکی را در تهران کاهش میدهد.وی افزود: امید داریم که تونل ۹ کیلومتری شهید متوسلیان و بزرگراه آزادگان را با سه خروجی مشخص به تکمیل برسانیم و بتوانیم شبکه شریانهای شهر را به گونهای تنظیم کنیم که گلوگاههای شهر پشت سر گذاشته شود و به کاهش ترافیک و آلایندگی کمک کند.
کاهش مسیر تهرانیها با ۹۶ اصلاح تقاطعی
شهردار تهران با بیان اینکه ۹۶ اصلاح تقاطعی در دستور کار ما بود که عملا ۷۹۳ کیلومتر مسیر تهران را به ۷۳ کیلومتر کاهش میدهد، اظهار داشت: مرحله سوم و مهمترین مرحله ما تحول در حوزه حمل و نقل و ایجاد بهرهبرداری بیشتری از حمل و نقل است. ۶۶ درصد حمل و نقل مردم با خودروی شخصی است. ما هدفگذاری کردیم که ۳۰ درصد شهروندان از خودرو شخصی برای سفرهای درون شهری استفاده کنند و ۷۰ درصد از حمل و نقل عمومی استفاده نمایند. زاکانی ادامه داد: ما امروز حدود ۳۰۳ کیلومتر خطوط متر ۷گانه با ۱۵۹ ایستگاه داریم. اما این آمار شهروندان و مدیزیت شهری را قانع نمیکند بلکه بر اساس تاکین نیاز باید گامهای بلندی برداریم. بزرگترین چالش کا تامین منابع مالی بود چون از بعد اجرایی شرکتهای توانمندی در ایران ایجاد شدند. بخشی از این منابع از طریق تسویه وی با اشاره به ارائه گزارش صبح امروز خود در هیات دولت گفت: در حضور رییس جمهور توضیح دادیم که سال گذشته ما برای ۱۲۴همت تعیین تکلیف کردیم و با یک کاهش مطالبات بانکی از طریق روشهای قانونی عدد ۶۹ همت را نهایی کردیم. ۲۸همت را تسویه کردیم و مابقی را در سال جاری تعیین تکلیف و تسویه خواهیم کرد. ما به ازای این تسویه منابعی را از بانک میگیریم که به حملو نقل تزریق کنیم. این اقدام برای هر دو طرف سود انبوهی خواهد داشت. شهردار تهران در ادامه تصریح کرد: خطوط ۷گانه با سرعتی مطلوب آغاز شد و برای ۴ خط جدید هم هدفگذاری انجام شده که در اختیار شهروندان قرار بگیرد. همچنین خط ۹ به لطف الهی امروز آغاز میشود و عملیات احداث خط ۱۱ نیز در هفتههای آتی شروع خواهد شد.
زاکانی با بیان اینکه برخی از مسئولین مترو و روسای دورههای قبل پیغام داده بودند که چه تحولات عظیمی در پایتخت رخ داده است، توضیح داد: در راستای این تحولات باید بگویم که خط ۱۰ را قرارگاه خاتم شروع کرد و ساخت خط ۸، ۹ و ۱۱ شیوه جدیدی به خود گرفت، شیوهای دو سطحی که یک شرکت ایرانی و یک شرکت چینی پای کار آمدند که وجه اشتراک آنها شهرداری خواهد بود که به عنوان کارفرما با امکانات چین و ایران یک بستر خوب را فراهم کرد. وی در تشریح سفر خود به چین گفت: حاصل سفر من به چین آغاز سه خط مترو بود. لازم به ذکر است که برای هر خط ۳ همت پول لازم است. خطوط ما در حال حاضر ۱۷۰ خط و ۱۳۰ ایستگاه مترو است. اگر خط ۱۰ را خارج کنید الباقی ۱۳۰ کیلومتر مسیر را با حمایت چین و تکنولوژی ایران و چین کار را پیش میبریم.
شروع به کار ۱۱۸۰ واگن در بهمن ماه ۱۴۰۳
شهردار تهران در ادامه تاکید کرد: خط ۹، ۵۲ کیلومتر و ۳۷ ایستگاه است که تمامی خطوط ۱۱گانه به غیر از خط ۵ را تقاطع میدهد. ۴۰۰ همت برای خط ۹ هزینه خواهد داشت که بعد از پیشرفت ۵ درصد از طریق تهاتر ملک تسویه انجام خواهد شد. ۱۱۸۰ واگن بهمن سال جاری در اختیار شهروندان قرار میگیرد. زاکانی افزود: موضوع ترامواهای چرخ لاستیکی که دو برابر مترو مسافر جا به جا میکند مسئله بعدی است که دوباره با یک طرف چینی و یک طرف ایرانی عملی میشود. مصوبه ۲ خط تراموا را از دولت گرفتیم که امیدواریم همین امسال یک خط محوری آن آغاز شود. وی به ایجاد زمینهای مطلوب برای حمل و نقل شهروندان تاکید و عنوان کرد: امید داریم طبق توافقات، خریدهای داخلی و خارجی در سال جاری ۳هزار دستگاه ون برقی و ۲۷ هزار تاکسی برقی به تهران تزریق شود. ۲۷ هزار تاکسی را از خودروهای داخلی با کمک وزارت صمت تحویل میگیریم. شهردار تهران با بیان اینکه امسال سال بینظیری برای جهش در عبور از هوای آلوده و مزاحمتهای ترافیکی خواهد بود، گفت: برای احداث خط ۹ با شرکت سابیر طرف قرارداد شدیم. برنامهای که برای ۱۴۲۰ برنامهریزی شد امید داریم تا سال ۱۴۱۰ عملی شود. بهترین همکاری بین ایران و چین امروز صورت خواهد گرفت که هر دو طرف سود ببرند. با انتقال سرمایه و تکنولوژی افقهای جدیدی در شهر خلق خواهد شد.
منبع :
فارس
- برچسب ها: تراموا شهرداری تهران مترو واگن