جرح در جدول کلمات + پاسخ دقیق

  • توسط: admin


در این مطلب از سایت آدرینپاسخ دقیق جرح در جدول کلمات را پیدا خواهید کرد.

جواب صحیح این سوال در این قسمت است:

جرح. [ ج َ ] ( ع مص ) خسته کردن. ( ترجمان القرآن عادل بن علی ) ( بحر الجواهر ) ( آنندراج ) ( تاج المصادر بیهقی ) ( منتهی الارب ) ( دهار ). خستن. ( بحر الجواهر ). زخمی کردن بدن. بدن رابا اسلحه دریدن. ( از متن اللغة ). || کسب کردن. ( ترجمان القرآن عادل بن علی ) ( آنندراج ) ( تاج المصادر بیهقی ). کسب و اکتساب کردن. ( از متن اللغة ). کسب کردن و ورزیدن. || عیب کردن. || دشنام دادن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). سب و شتم کردن بازبان. ( از متن اللغة ). طعن کردن در کسی. ( ترجمان القرآن عادل بن علی ) ( تاج المصادر بیهقی ). || جداکردن پاره ای از مال برای کسی : جرح له من ماله ؛ قطع له قطعة منه. یا اینکه «جزح » بازای معجمه به این معنی است. ( از متن اللغة ). || باطل کردن عدالت شاهد. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از متن اللغة ) مقابل تعدیل. مؤلف کشاف اصطلاحات الفنون آرد: مشتق از جرحه بلسانه جرحاً بفتح جیم یعنی عیب و نقص او را گفت. و جرحت الشاهد نیز از این ماده است. و این جمله در مورد گواه وقتی استعمال شود که درباره گواه چیزی گویی که موجب ردّ گواه باشد. چنانچه در مصباح گفته و در اصطلاح فقهاء آشکار کردن فسق و نابکاری شاهد باشد. پس اگر در این آشکارشدن فسق گواه برای خداوند یا بنده اش متضمن ثبوت حقی نبود آن را جرح مجرد نامند و هر گاه اثبات حقی برای خداوند یا بنده صورت گیرد آن را جرح غیرمجرد خوانند. و این معنی بالتمام ازکتاب بحرالرائق شرح کنز الدقائق در کتاب شهادت در شرح این عبارت : «و لایسمع القاضی الشهادة علی جرح » نقل گردیده است. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ) :
گر بطراری کنند این دو گواه
جرح شد در محکمه عدل اله.

مثنوی.

– جرح شاهد ؛ گواهی به عدم عدالت او. مقابل تعدیل شاهد.
– جرح شهود ؛ باطل کردن شهادت آنان بوسیله طعن در عدالت ایشان. مقابل تعدیل شهود.
– جرح و تعدیل ؛ مخدوش کردن عدالت و عادل شمردن شاهد. مجازاً به معنی خوب و بد چیزی را سنجیدن و متناسب و جورکردن چیزهاست. رجوع بجرح و تعدیل شود.


جرح. [ ج ُ ] ( ع اِمص ) خستگی. ( مهذب الاسماء ) ( منتهی الارب ) ( دهار ) ( آنندراج ). ریش و زخم. ( غیاث اللغات ). اسم مصدر از جَرح. ( متن اللغة ). ج ، اَجراح ، جُروح.( از منتهی الارب ) : و کتبناعلیهم فیها ان النفس بالنفس و العین بالعین و الانف بالانف و الاذن بالاذن و السن بالسن و الجروح قصاص الخ. ( قرآن 49/5 ).بیشتر بخوانید …

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید