توقف عرضه لاستیک دولتی خودرو؛ آیا این مشکلات خودروسازان را بیشتر میکند؟
در زمانهای گذشته، دولت اقدام به عرضه لاستیک دولتی برای خودروهای مردم میکرد. این امر به عنوان یک اقدام برای کنترل قیمتها و حمایت از مردم انجام میشد. اما اخیراً، با اعلام برخی مقامها، این عرضه لاستیک دولتی به دلایل مختلفی متوقف شده است. یکی از این دلایل میتواند اعتبار محدود دولت در این زمینه باشد و یا اینکه این اقدام برای جلوگیری از تبعات منفی در بازار بوده است. با این توقف، مردم ممکن است نیاز به خرید لاستیک از منابع دیگر برای خودروهایشان داشته باشند که ممکن است با افزایش قیمت و سختیهایی روبرو شوند. این تصمیم ممکن است تأثیراتی روی بازار و قیمتها داشته باشد که بیان این اثرات به زبان دقیق نیازمند مطالعات بیشتر است.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، چند ماهی است که موضوع عرضه تایر دچار اما و اگرهای زیادی است؛ نه تنها ثبتنام دولتی برای تایرها چالشهای فراوانی داشته و متقاضیان پس از ساعتهای طولانی در صف انتظار برای خرید، در نهایت دست خالی بر میگشتند که بازار با کمبود هم مواجه بوده و بهتبع به دنبال کاهش عرضه، افزایش قیمت هم شکل گرفته است.
این موضوع به طرق گوناگون مطرح و به گوش وزیر صنعت، معدن و تجارت هم رسید؛ بر همین اساس ۱۶ اسفندماه، عباس علیآبادی – وزیر صنعت، معدن و تجارت – در افتتاحیه نمایشگاههای بهاره امسال؛ موضوع عرضه تایر و ثبتنام آن به صورت سهل را مطرح کرد.
به گفته مقام عالی وزارت صمت، ضمن اشاره به تلاشهای صورت گرفته برای عرضه تایر با قیمت مصوب در این نمایشگاهها، اظهار کرد: شرایطی فراهم شده تا متقاضیان بتوانند ثبتنام خود در سامانه را هم در همین نمایشگاهها انجام دهند.
از همان ابتدای آغاز به کار این نمایشگاهها ( ۱۶ اسفند ماه ) تا روز گذشته (جمعه ۲۵ اسفندماه) که این نمایشگاهها به کار خود پایان دادند، خبری از عرضه تایر یا حتی ثبتنام نبود، چه برسد به فروش آن هم به قیمت دولتی و مصوب!
ایسنا، چند باری این موضوع را از سوی وزارت صمت و اتاق اصناف مورد بررسی قرار داد اما نتیجهای حاصل نشد؛ در نهایت مصطفی تنها- سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر- در گفتوگو با ایسنا، ضمن اشاره به مشکلات عرضه تایرها که در نتیجه الزام به ثبت در سامانه جامع تجارت پررنگتر شد، اظهار کرد: فروش تایر تنها از مسیر، ثبت در سامانه جامع تجارت و ارائه مستندات اعم از مدارک خودرو، مدارک شخص متقاضی و پنج رقم آخر شماره شاسی خودرو و… ممکن است؛ این درحالیست که این سامانه خود، مشکلات بسیاری دارد که همین مشکلات سبب طولانی شدن فرآیند ثبت در سامانه و راه انداختن کار متقاضی میشود.
وی در رابطه با این مشکلات گفت: سیستم خطاهای مکرر میدهد یا مدام دچار قطع و وصلی است. سرعت آن بسیار پایین است و هر از چند گاهی هم به فهرست اطلاعات مورد نیاز برای ثبتنام در سامانه، اضافه می شود؛ بنابراین در نتیجه این همه طول کشیدن ثبت هر معامله برای فروش تایر، صفهای طولانی هم در برابر نمایندگیها شکل میگیرد و منجر به نارضایتی خریداران منتظر در صفها میشود، این درحالیست که مشتریان، همه این تعللها را از چشم فروشنده تایر و تایرسازان میبینند.
سخگوی انجمن صنفی صنعت تایر در رابطه با عرضه تایر در نمایشگاههای بهاره تصریح کرد: این موضوع مطرح شد اما هیچ دستورالعمل مکتوب یا هماهنگی در این رابطه با کارخانههای تایرسازی صورت نگرفت؛ البته که چنانچه محقق هم میشد، شاید مشکلات زیرساختی موجود، در نمایشگاهها هم مشکل ایجاد میکرد و سبب ایجاد صفهای طولانی از صبح زود در این نمایشگاهها میشد.
گفتنی است که طی ماههای اخیر، متقاضیان تایر با مشکلات فراوانی در تامین نیاز خود و ثبتنام در سامانه برای خرید تایر مواجه بودند و بسیار از این موضوع گلایهمند هستند. تعداد زیادی از این متقاضیان، از بامداد هر روز به مراکز عرضه تایر مراجعه میکردند و در صفها نوبت میگرفتند تا بتوانند در اول صبح، موفق به خرید شوند اما کاش، دست پر بازمیگشتند.
در حالیکه مشتری ساعتهای طولانی در صف منتظر میماند، در نهایت هم دست خالی باز میگشت و حتی موفق به ثبتنام هم نمیشد. این درحالیست که حتی مشتریان طی روزهای متوالی بر اساس وعدهای که وزیر صمت داده بود، به نمایشگاههای بهاره مراجعه میکردند اما خبری از عرضه تایر در این نمایشگاهها نبود.
ایسنا، چندباری این موضوع را از وزارت صمت و حتی اتاق اصناف مورد پیگیری قرار داد اما نتیجهای در پی نداشت و متاسفانه وزارت صمت در این رابطه پاسخگو نبود.
- برچسب ها: