تقسیم سوخت بین خودروها: راز سهمیه‌ی سوخت و جزئیات آن!

  • توسط: admin


سهمیه سوخت یکی از مسائل مهم و حساس در حوزه حمل و نقل است که برای حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا بسیار اهمیت دارد. به منظور کنترل مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا، برخی از کشورها تصمیم به تعیین سهمیه سوخت برای خودروها گرفته‌اند. این سیاست به منظور تشویق استفاده از وسایل نقلیه پاک، صرفه جوی و کم‌مصرف سوخت است.

در این سیاست، به هر خودروی موتوری یک حداکثر تعداد لیتر سوختی که می‌تواند در یک بازه زمانی مشخص مصرف کند تعیین می‌شود. در صورت عبور از این سقف، مالک خودرو مجبور به پرداخت جریمه خواهد شد. این اقدام نه تنها به حفظ محیط زیست کمک می‌کند بلکه به ایجاد رقابت سالم در بازار خودروها نیز کمک می‌کند و تولید کنندگان را تحریک می‌کند تا خودروهای با مصرف سوخت کمتر و فناوری‌های پاک تر تولید کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، چندی پیش سید کاظم عزیزی، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اشاره به برخی تغییرات در حوزه کارت هوشمند سوخت گفت: با توجه به الزام قانونی مجلس شورای اسلامی در بند «ح» تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ در راستای بهبود نظام توزیع بنزین و نفت و گاز در کشور و کاهش قاچاق سوخت مبنی بر استفاده از کارت سوخت شخصی خودرو و محدودیت در عرضه سوخت از طریق کارت جایگاه‌ها، در حال حاضر سوختگیری از طریق کارت سوخت‌های شخصی در مقایسه با گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

به گفته وی، در همین راستا تدابیری از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اتخاذ شده است که کارت‌های سوخت مورد درخواست در زمان کوتاه‌تری به دست افراد برسد که این زمان در حال حاضر نزدیک به یک ماه می‌باشد. به همین دلیل افراد فاقد کارت هوشمند سوخت جهت درخواست المثنی کارت خود به دلیل محدودیت ایجادشده در جایگاه‌ها در اسرع وقت اقدام کنند.

عزیزی با اشاره به تغییر فرآیند صدور کارت سوخت خودروهای نو شماره گفت: مالکین خودرو و موتورسیکلت‌های نو شماره لازم است جهت پیگیری روند صدور کارت خود به هریک از دفاتر پلیس + ۱۰ سراسر کشور مراجعه کنند و نسبت به ثبت درخواست اقدام کنند تا با وقفه‌ای نسبت به دریافت کارت سوخت مواجه نشوند.

وی با اشاره به اینکه خودروها و موتور سیکلت‌های فاقد بیمه امکان دریافت کارت سوخت را ندارند توضیح داد: کسانی که برای درخواست کارت سوخت خودرو و موتور اقدام می‌کنند مطابق ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث الزاماً باید دارای بیمه نامه معتبر شخص ثالث باشند در غیر این صورت برای درخواست کارت هوشمند این افراد هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد.

علاوه بر این خبری مبنی بر عدم تخصیص سهمیه سوخت به ۲۳ هزار تاکسی فاقد بیمه شخص ثالث منتشر شده است سید کاظم عزیزی در توضیح این موضوع با اشاره به ماده ۴۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث، اظهار کرد: در اجرای تکلیف محوله به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مطابق این ماده قانونی، صدور کارت سوخت و تخصیص سهمیه سوخت برای وسایل نقلیه فاقد بیمه ممنوع است و در این راستا پس از اجرای موفق این طرح در بخش ناوگان گازوئیل سوز، گام اول اجرای طرح در بخش ناوگان بنزین سوز با تاکسی‌ها آغاز شد که ۲۸ هزار تاکسی درون و برون شهری فاقد بیمه شناسایی و پس از اطلاع رسانی صورت گرفته به این گروه از ناوگان، دارندگان بیش از ۵۰۰۰ تاکسی تاکنون اقدام به دریافت بیمه نامه کردند و مابقی تاکسی‌ها پس از اعمال این ماده قانونی، مشمول عدم برخورداری از سهمیه سوخت شدند.

این مقام مسؤول بر الزامی بودن دریافت بیمه نامه شخص ثالث برای همه خودروها و موتورسیکلت‌ها مطابق قانون بیمه اجباری و شرط دارا بودن بیمه نامه شخص ثالث جهت برخورداری از کارت سوخت و نیز سهمیه سوخت مطابق ماده ۴۸ این قانون، افزود: مقرر شده است تا گام دوم طرح در بخش ناوگان بنزین سوز برای وانت بارها اجرایی شود که با توجه به احصاء صورت گرفته، بیش از ۱۰ درصد این خودروها فاقد بیمه هستند که در صورت عدم اخذ بیمه نامه طی روزهای آتی، مورد اعمال ماده قانونی مذکور قرار خواهند گرفت.

این طور که به نظر می‌رسد وانت بارها در نوبت بعدی قرار دارند و به ترتیب سایر خودروها شناسایی و در صورت نداشتن بیمه شخص ثالث سهمیه سوخت این خودروها قطع می‌شود، اما نکته‌ای که به درستی مشخص نیست که آیا پس از دریافت بیمه نامه شخص ثالث این خودروها مجدداً می‌توانند از سهمیه سوخت برخوردار شوند یا خیر!

  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید