تعهدات مالی سازمان تامین اجتماعی 7ماه تاخیر دارد
حل پایدار مشکلات بیمه تکمیلی بازنشستگان، مستلزم پذیرش مسئولیت مؤثر از سوی سازمان تأمین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعیین زمانبندی مشخص و الزامآور برای پرداخت تعهدات و پیشبینی سازوکارهای پیشگیرانه در برابر تکرار تأخیرهاست.
به گزارش تجارت نیوز، شرکت آتیهسازان حافظ، بهمنظور تنویر افکار عمومی، توضیحات ذیل ارائه میشود:
آتیهسازان حافظ ضمن اذعان به بروز تأخیر در پرداخت بخشی از مطالبات بیمهشدگان، تأکید میکند این موضوع صرفاً ناشی از عدم ایفای بهموقع تعهدات مالی از سوی سازمان تأمین اجتماعی و تأخیر بیش از هفت ماه در پرداخت حق بیمه و انباشت بدهیها بوده است. این مسئله به هیچ عنوان به معنای قطع خدمات از سوی آتیهسازان حافظ نبوده و تا امروز، شبکه گسترده شعب و نمایندگیها و مراکز درمانی طرف قرارداد آتیهسازان حافظ، حتی برای لحظهای ارائه خدمات را متوقف نکردهاند.
در قرارداد قبل نیز، علیرغم اینکه سازمان تأمین اجتماعی از ابتدای سال حق بیمه را پرداخت نکرده بود، بیش از 75 درصد خدمات در مراکز درمانی طرف قرارداد آتیهسازان حافظ به بازنشستگان و مستمریبگیران تأمین اجتماعی ارائه شده است. این در حالی است که مطابق قرارداد و رویه مرسوم در صنعت بیمه، آتیهسازان حافظ میتوانست در صورت تأخیر در وصول حق بیمه تا ده روز پس از سررسید، کلیه خدمات را متوقف و تعلیق کند، اما مسئولیت اجتماعی و جایگاه ارزشمند بازنشستگان مانع از انجام این اقدام شد.
در خصوص ادعای «انحصار» در ارائه بیمه تکمیلی، انتخاب شرکت بیمهگر بر اساس فراخوان عمومی توسط کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی و پس از دریافت و بازگشایی پاکت پیشنهادهای شرکتهای بیمهگر و انجام مذاکرات متعدد در حضور نهادهای نظارتی انجام گرفته است. این شرکت هیچ نقشی در محدودسازی حق انتخاب بازنشستگان نداشته و ندارد و همواره خود را خدمتگزار بازنشستگان و اقشار آسیبپذیر دانسته است. حتی در شرایطی که به دلیل سختی و پیچیدگی کار و نبود صرفه اقتصادی، هیچ شرکت بیمهای حاضر به مشارکت در این فراخوان نشد، آتیهسازان حافظ از خدمت به بازنشستگان شانه خالی نکرد.
افزایش حق بیمه تکمیلی نیز پدیدهای فراگیر در صنعت بیمه کشور و متأثر از رشد شدید هزینههای درمان، تورم عمومی و افزایش تعرفههای پزشکی است. تصمیمگیری در این خصوص صرفاً در اختیار شرکت بیمهگر نبوده و با تصویب مراجع ذیصلاح و نهادهای نظارتی انجام میشود. در قرارداد سال جدید بیمه تکمیلی بازنشستگان و مستمریبگیران تأمین اجتماعی، میزان پوشش هزینههای درمان بین 20 تا 33 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و با وجود رشد تعرفههای پزشکی در سال 1405، حق بیمه رشد حداقلی داشته است.
این شرکت با شبکه گستردهای از مراکز درمانی، بیمارستانها و مراکز تشخیصی در سراسر کشور همکاری دارد و در سالهای اخیر، علیرغم محدودیتهای مالی، تلاش کرده سطح تعهدات درمانی حفظ شود. هرگونه اختلال مقطعی نیز بهصورت مستمر در حال پیگیری و اصلاح است و طبق آمار موجود، بیش از 75 درصد بازنشستگان برای دریافت خدمت به مراکز درمانی طرف قرارداد مراجعه کردهاند که این امر نشاندهنده کیفیت قابل قبول خدمترسانی است.
آتیهسازان حافظ تأکید میکند که صرفاً در حوزه بیمه تکمیلی درمان فعالیت دارد و پوشش بیمه عمر بازنشستگان توسط شرکت بیمه تجاری دیگری انجام میشود و هرگونه نقص عملکرد در آن زمینه ارتباطی با آتیهسازان حافظ ندارد.
در پایان، این شرکت بحران بیمه بازنشستگان را مسئلهای ساختاری و چندوجهی دانسته که ریشه در ناترازی مالی صندوقها، بدهیهای انباشته و افزایش هزینههای درمان دارد و تقلیل آن به عملکرد یک شرکت بیمهای را نادرست میداند. آتیهسازان حافظ ضمن احترام به دغدغههای بازنشستگان و نقش رسانهها در مطالبهگری، آمادگی خود را برای گفتوگوی شفاف و همکاری با نهادهای مسئول اعلام میدارد.
منبع: تسنیم
- برچسب ها:












