تعمیر گیربکس‌ اتوماتیک در تهران

  • توسط: admin


یکی از بخش‌های اصلی و اساسی در خودرو که سبب حرکت و تغییر سرعت خودرو می‌شود گیربکس‌ اتوماتیک است، گیربکس‌ اتوماتیک در حال حاضر در اغلب خودرو های داخلی و خارجی استفاده می‌شود و جای گیربکس‌های قدیمی را گرفته است. تعمیر گیربکس‌ اتوماتیک در تهران برای رفع انواع خرابی‌های ایجاد شده در گیربکس انجام می‌شود و امری شایع است.

تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران

خرابی‌های شایع گیربکس‌های اتوماتیک

به‌صورت کلی تمامی گیربکس‌های اتوماتیک موجود در بازار در معرض آسیب و خرابی قرار دارند و نمی‌توان هیچ‌کدام را مبری از خرابی دانست در ادامه برخی از خرابی‌های شایع که در اغلب گیربکس‌های اتوماتیک ایجاد می‌شوند را بررسی خواهیم کرد:

یکی از عمده‌ترین دلایلی که منجر به دنده‌عقب نرفتن خودرو اتومات می‌شود این است که گیربکس‌ اتوماتیک خودرو به دلیل خرابی دنده‌عقب و یا جلو خودرو را تشخیص نمی‌دهد. همان‌طور که خودرو در برخی مواقع حالت P را تشخیص نمی‌دهد، این عمل برای دنده‌عقب و جلو هم اتفاق می‌افتد، در این شرایط احتمالاً سلکتور دنده دچار مشکل شده‌ و نیاز به تعویض دارد.

گاز هرز در حین حرکت و تعویض دنده

یکی از آزاردهنده‌ترین اتفاقاتی که در ماشین‌های اتوماتیک اتفاق می‌افتد گاز هرز خوردن گیربکس و خودرو است. عوامل مختلفی مانند خرابی سنسورهای گیربکس، کم‌شدن روغن گیربکس، کثیفی فیلتر، خرابی صفحه کلاچ‌ها، خراب‌شدن ساعت گیربکس، خرابی شیر برقی، خرابی صفحه‌های آزبست دار و سوختگی باند ترمزها بر این موضوع تأثیر گذارند.

تغییر دنده به حالت اضطراری

یکی از عمده‌ترین مشکلاتی که گیربکس‌های اتوماتیک با آن مواجه هستند، تغییر حالت دنده به اضطراری است. در این زمان خودرو بر روی یک‌دنده مشخص مثلاً دنده ۳ قرار می‌گیرد و به‌هیچ‌عنوان تغییر نمی‌کند. این مشکل معمولاً به علت داغ‌شدن بیش از حد گیربکس ایجاد می‌شود. علاوه‌برآن می‌توان به گرفتگی بیش از حد فیلتر گیربکس اشاره کرد که این عمل منجر به خوردگی پمپ هیدرولیک می‌شود و در نهایت فشار تورک کانورتر روغن به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.

از اصلی‌ترین مشکلات و معایب گیربکس‌ اتوماتیک می‌توانیم به لرزش موتور و گیربکس در هنگام به حرکت درآوردن خودرو اشاره کرد. این لرزش در درازمدت سبب خرابی کامل گیربکس می‌شود که خسارت‌های زیادی را به رانندگان تحمیل می‌کند.

راهنمای نگهداری از گیربکس‌ اتوماتیک

یکی از بزرگترین دستاورد ها در صنعت خودروسازی ساخت گیربکس‌های اتوماتیک است. رانندگی با خودرو های اتوماتیک بسیار لذت‌بخش است بوده و نیازی برای گرفتن کلاچ و تعویض دنده نیست؛ چون این کار توسط گیربکس به‌صورت اتوماتیک انجام می‌شود. جدا از اینکه رانندگی با خودرو های اتوماتیک بسیار لذت‌بخش است، گیربکس‌ اتوماتیک نیاز به مراقبت و حساسیت‌های به خصوصی دارد، خراب‌شدن گیربکس‌ اتوماتیک معمولاً با هزینه‌های زیادی بر اساس نوع خرابی گیربکس همراه است. به همین دلیل توصیه می‌شود تا سرویس منظم و دوره‌ای گیربکس اتومبیل خود را در زمان مناسب انجام دهید تا گرفتار هزینه‌های زیاد تعمیر گیربکس اتوماتی خودرو نشوید.

رانندگی با خودرو های اتوماتیک

گیربکس‌ اتوماتیک با ساختار گیربکس عادی تفاوت دارد و به همین دلیل نوع رانندگی با این گیربکس و نحوه رفع خرابی این گیربکس نیز با سایر گیربکس‌ها متفاوت هستند. در ادامه رانندگی با گیربکس‌ اتوماتیک و نکاتی که سبب می‌شوند تا گیربکس‌ اتوماتیک شما کمتر خراب شود را بررسی خواهیم کرد.

 تغییر دنده به وضعیت خلاص یا N در چراغ‌قرمز یا ترافیک‌های سبک

اغلب صاحبان خودرو های اتوماتیک پشت چراغ‌قرمز یا در ترافیک‌های نیمه‌سنگین، به جهت کاهش استهلاک گیربکس خود، وضعیت گیربکس را از وضعیت D روی حالت N قرار می‌دهند. بهتر است در این مواقع دنده روی حالت D باقی بماند و پایتان روی ترمز باشد. اما بهتر است دنده روی حالت D بماند. در بسیاری از موارد تغییر دنده از D به N باعث افزایش استهلاک گیربکس است.

 

گاز دادن به‌صورت درجا قبل از قراردادن دنده روی وضعیت D

یکی از کارهای اشتباه در ارتباط با خودرو های دارای گیربکس‌ اتوماتیک، درجا گاز دادن قبل از قراردادن دنده روی حالت D است. این کار به‌مرور باعث آسیب رسیدن به گیربکس خودروی شما می‌شود.

قراردادن دنده روی حالت N در سرازیری

برخی از افراد این کار را برای کاهش مصرف سوخت و کاهش اصطکاک گیربکس انجام می‌دهند. ولی نمی‌دانند که این کار نتیجه عکس می‌دهد و سبب می‌شود که روان‌کاری قطعات گیربکس با اشکال روبرو شود و به‌مرور خراب‌شدن گیربکس را به همراه داشته باشد. انجام این کار علاوه بر اینکه برای گیربکس مفید نیست ممکن است سبب بروز حادثه هم شود؛ زیرا با خلاص کردن دنده کنترل خودرو سخت‌تر می‌شود.

تغییر حالت دنده خودروی در حال حرکت

این کار به‌شدت برای گیربکس مضر است و باعث تغییر وضعیت سریع قطعات گیربکس می‌شود که به‌مرور باعث خراب‌شدن آنها می‌شود. جهت توقف و تغییر حالت باید همیشه ابتدا پدال ترمز را فشار دهید و بعد دنده را تغییر دهید. تغییر دنده در حال حرکت شدیداً به گیربکس آسیب می‌زند. البته منظور تغییر در حالت‌های درایو، پارک و خلاص است. در حالت تیپ‌ترونیک که بدیهی است تعویض بین‌ دنده‌ها عادی است.

قراردادن دنده در حالت P قبل از توقف کامل

قراردادن دنده در حالت P سبب می‌شود که یک پین قفل‌کننده، داخل دنده متصل به شفت خروجی گیربکس قرار بگیرد. انجام این کار در وضعیتی که خودرو در حال حرکت است خطر شکستن این پین را بالا می‌برد. پس هرگز سعی نکنید که این کار را انجام دهید، اول کاملاً توقف کنید و بعد دنده را در حالت پارک قرار دهید.

 توقف نادرست در سطوح شیب‌دار

هنگام توقف در سطوح شیب‌دار بهتر است ابتدا ترمزدستی را بکشید و بعد دنده را در حالت پارک قرار دهید. با انجام این کار از واردآمدن فشار اضافه بر گیربکس خودداری می‌کنید.

زمان مناسب سرویس گیربکس‌ اتوماتیک

بر اساس توصیه‌های سازنده، سرویس منظم باید بر حسب کیلومتر یا زمان انجام شود. تعویض به‌موقع روغن، فیلترها و تعمیر و نگهداری منظم گیربکس، رانندگی اصولی و دانش نسبی عملکرد گیربکس، نقش مهمی در بهبود عمر مفید قطعات گیربکس دارد. لازم به ذکر است زمان توصیه شده برای تعویض روغن و نگهداری منظم گیربکس‌ اتوماتیک بین ۲۰۰۰۰ کیلومتر تا ۴۵۰۰۰ کیلومتر است. لازم به ذکر است که یکی از عوامل تعیین‌کننده زمان تعویض روغن و نگهداری منظم، شرایط رانندگی است. برای مثال رانندگی در ترافیک باعث افزایش دمای روغن و کاهش عمر آن می‌شود؛ بنابراین پیشنهاد ما برای افراد ساکن در تهران این است که تعویض  روغن گیربکس‌ اتوماتیک خود را از ۳۰ هزار کیلومتر به ۲۰ هزار کیلومتر تغییر بدهند.

تعمیر گیربکس اتوماتیک در غرب تهران

علت تقه زدن گیربکس‌ اتوماتیک

علت اصلی تقه زدن گیربکس‌ اتوماتیک معمولاً ناشی از ایراد برقی است. علاوه بر این مورد میزان نبودن فشار روغن گیربکس که ناشی از ایراد در ساعت است هم می‌تواند سبب ایجاد حالت تقه زدن در گیربکس شود. در بعضی موارد تقه زدن گیربکس‌ اتوماتیک می‌تواند ناشی از خرابی و یا پارگی در دسته‌موتورهای گیربکس باشد.

سؤالات متداول

آیا روغن گیربکس مانند روغن‌موتور نیاز به تعویض دارد؟

بله. روغن گیربکس نیز مانند روغن‌موتور و سایر روغن‌های مورداستفاده در خودرو تا کیلومتر مشخصی تولید و مصرف می‌شود بنابراین نیاز به تعویض کامل دارد.

 

چرا گیربکس‌ اتوماتیک زوزه می‌کشد؟

صدای زوزه گیربکس‌ اتوماتیک معمولاً در اثر صدای فشار روغن یا خرابی دنده، مجموعه دنده سیاره‌ای و دنده‌های دیفرانسیل ایجاد می‌شود.

علت گاز هرز خوردن گیربکس‌ اتوماتیک چیست؟

گاز هرز خوردن گیربکس‌ اتوماتیک به علت کمبود روغن، نرسیدن روغن کافی پشت کاسه کلاچ‌ها، فرسودگی و مستهلک شدن صفحه کلاچ‌ها به وجود می‌آید.

 

خلاص‌شدن گیربکس‌ اتوماتیک به چه معنی است؟

در خلاص‌شدن گیربکس موارد مختلفی نقش دارند: بریدن دنده اویل پمپ، خراب‌شدن توربین، هرز شدن پلوس، خالی بودن گیربکس از روغن و یا معیوب‌شدن چرخ‌دنده‌های داخل گیربکس عواملی هستند که سبب خلاص‌شدن گیربکس‌ اتوماتیک می‌شوند. خلاص‌شدن گیربکس‌ اتوماتیک بسیار برای راننده و سرنشینان خطرناک است و باید در صورت بروز مشکل به‌سرعت این مشکل شناسایی و رفع شود.

وضعیت اضطراری گیربکس‌ اتوماتیک در دنده ۳ چیست؟

در صورت ازکارافتادن گیربکس‌ اتوماتیک، خودرو در دنده مخصوص مانند دنده ۳ (بعضی از خودروها دارای تعداد دنده‌های زیادی هستند مانند ۷ دنده یا ۸ دنده اما این عدد در این گیربکس‌های متفاوت است) یا در حالت اضطراری قرار می‌گیرد تا به اولین تعمیرگاه گیربکس مراجعه کنید.

علت گیرکردن دنده در حالت پارک چیست؟

گیرکردن دنده در حالت پارک موارد به دلیل خرابی‌های مختلف از حمله مواردی که اشاره می‌کنیم در گیربکس ایجاد می‌شود: نبود برق در سیستم پارک یا خالی بود باطری خودرو، خرابی استاپ زیر پدال ترمز، شکستن اهرم تعویض دنده از داخل گیربکس و یا خرابی در سلکتور.

لرزش خودرو هنگام حرکت ناشی از چیست؟

لرزش خودرو به علت‌های زیر در خودرو هایی با گیربکس‌ اتوماتیک ایجاد می‌شود:

خرابی در دسته‌موتور، بکسواد کردن یا هرز چرخیدن صفحه کلاچ‌ها و خرابی پلوس.

تعمیر گیربکس اتوماتیک در تهران

تعمیر گیربکس‌ اتوماتیک در تعمیرگاه گیربکس پرشین

تعمیر گیربکس‌ اتوماتیک در تعمیرگاه گیربکس پرشین به دلیل اهمیت این قطعه در خودرو و پیچیدگی‌هایی که دارد به مهارت فنی و تجربه بالایی نیازمند است. تعمیرگاه گیربکس پرشین در تهران  با داشتن کارشناسان مجرب و ارائه خدمات با ضمانت یک‌ساله گزینه‌ای مطمئن برای تعمیر گیربکس انواع خودروهای لوکس خارجی و ایرانی در تهران است. استفاده از خدمات تعمیرگاه گیربکس پرشین توسط افراد مجرب و در بالاترین کیفیت انجام می‌شود.

برای دریافت بهترین خدمات تعمیر گیربکس اتوماتیک و دستی با کارشناسان ما تماس بگیرید:
میلاد کورد: 09129098950
وبسایت: persian-gearbox.com
https://persian-gearbox.com/?p=1654

 

  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید