ترسناک و باورنکردنی: شباهت وحشتناک یک ربات به انسان

  • توسط: admin


با گسترش دستیاران هوش مصنوعی و تعاملات کاملاً خودکار انسان و ماشین، استدلال می‌شود که هوش مصنوعی احساسی تفسیرها و پاسخ‌های انسانی را ارائه می‌کند.

به گزارش سرگرمی روز، این روزها اجرای هوش مصنوعی در تجارت در صنایع مختلف در حال آزمایش است، اما یکی از روندهای غیرمنتظره این است که شرکت ها از هوش مصنوعی برای کمک به ربات های خود برای درک بهتر احساسات انسانی استفاده می کنند.

گزارشی که به تازگی منتشر شده پیش بینی می کند که فناوری موسوم به «هوش مصنوعی احساسی» در آینده نزدیک شاهد گسترش قابل توجهی خواهد بود.

هوش مصنوعی هیجانی چیست؟

از آنجایی که دستیاران هوش مصنوعی در تجارت دیر یا زود جایگزین مدیران و کارمندان می شوند و چت ربات های هوش مصنوعی جای فروشندگان و نمایندگان خدمات مشتری را می گیرند، می توان استدلال کرد که اگر هوش مصنوعی تفاوت بین یک فرد عصبانی، یک فرد سردرگم و یک مرد باشد. کسی که هدف را درک نمی کند نمی داند که چگونه می تواند عملکرد خوبی داشته باشد.

گفته می‌شود هوش مصنوعی احساسی نسبت به فناوری‌های هوش مصنوعی قبلی، از جمله فناوری‌های پیش از هوش مصنوعی، در تجزیه و تحلیل احساسات بسیار پیچیده‌تر بهتر است. این فناوری با بهره گیری از تعاملات مبتنی بر متن به ویژه در شبکه های اجتماعی به دنبال درک احساسات انسان است.

هوش مصنوعی احساسی چیزی است که می‌توان آن را چندوجهی در نظر گرفت و از حسگرهایی برای ورودی‌های بصری، صوتی و دیگر ترکیب شده با یادگیری ماشینی و روان‌شناسی برای شناسایی احساسات انسان در طول تعامل استفاده می‌کند. ارائه‌دهندگان بزرگ هوش مصنوعی ابری خدماتی را ارائه می‌دهند که به توسعه‌دهندگان امکان دسترسی به قابلیت‌های هوش مصنوعی احساسی را می‌دهند، مانند Emotion API، خدمات شناختی Microsoft Azure یا سرویس تشخیص وب سرویس‌های آمازون.

به گفته PitchBook، اگرچه هوش مصنوعی احساسی حتی در قالب یک سرویس ابری جدید نیست. اما ظهور ناگهانی ربات ها به عنوان نیروی کار آینده متفاوتی را در دنیای تجارت رقم خواهد زد.

درک هرناندز، تحلیلگر ارشد PitchBook می نویسد: با گسترش دستیاران هوش مصنوعی و تعاملات کاملاً خودکار انسان و ماشین، استدلال می شود که هوش مصنوعی احساسی تفسیرها و پاسخ های انسانی را ارائه می دهد. در همین حال، دوربین ها و میکروفون ها بخشی جدایی ناپذیر از بخش سخت افزاری هوش مصنوعی هیجانی خواهند بود که می توانند بر روی لپ تاپ، تلفن یا به صورت جداگانه در یک فضای فیزیکی قرار گیرند.

شباهت باورنکردنی و ترسناک ربات به انسان

وی ادامه داد: «به‌علاوه، استفاده از سخت‌افزار پوشیدنی احتمالاً راه دیگری را برای پیاده‌سازی هوش مصنوعی احساسی فراتر از این دستگاه‌ها فراهم می‌کند».

چندین استارتاپ برای تحقق این هدف راه اندازی شده اند، از جمله Uniphore با بودجه 610 میلیون دلاری و MorphCast، Voicesense، Superceed، Siena AI، auEERING و Opsis که هرکدام بودجه هنگفتی دارند. باید در نظر داشت که هدف از ایجاد هوش مصنوعی هیجانی، استفاده از فناوری برای حل مشکلات ناشی از استفاده انسان از فناوری است. اما حتی اگر بیشتر ربات‌های هوش مصنوعی به نوعی از همدلی انسانی مجهز شوند، باز هم بعید به نظر می‌رسد که راه‌حلی کاملاً بی‌خطر باشد.

این اولین بار نیست

آخرین باری که هوش مصنوعی احساسی مورد توجه قرار گرفت حدود سال 2019 بود. زمانی که تمرکز دنیای فناوری بیشتر بر روی بینایی کامپیوتر بود تا زبان و هنر مولد. در همان سال، تیمی از محققان نتایج بررسی تحقیقات خود را منتشر کردند و به این نتیجه رسیدند که نمی توان احساسات انسان را از روی حالات چهره پیش بینی کرد. به عبارت دیگر، توانایی آموزش هوش مصنوعی برای تشخیص احساسات انسان با تقلید از روشی که انسان برای خواندن حالات صورت، زبان بدن و لحن صدا تلاش می‌کند، حداقل در تئوری نادرست است.

علاوه بر این، مقررات هوش مصنوعی (از جمله قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا، که سیستم‌های تشخیص احساسات بینایی رایانه‌ای را برای اهداف خاصی مانند آموزش ممنوع می‌کند) ممکن است در ابتدا این ایده را قبول نکنند.

در کنار همه این ابهامات در مورد آینده هوش مصنوعی، کارشناسان و محققان دیوانه وار روی این ایده کار می کنند.

در نهایت، ربات‌های هوش مصنوعی در مشاغلی مانند خدمات مشتری، فروش و منابع انسانی به کار می‌روند و سعی می‌کنند درک عاطفی داشته باشند و ممکن است در مشاغلی که واقعاً نیاز به درک احساسات انسانی دارند موفق نباشند. تا زمانی که این ایده عملی نشود، نمی توانیم قضاوت مناسبی در مورد آن داشته باشیم.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید