بهمن موتور تحولی در دنیای سرعت: GT نتا، زیبای اسپرت با شتاب دیدنی زیر 4 ثانیه

  • توسط: admin


به گزارش اقتصاد آنلاین؛ همانطور که از چند ماه قبل انتظارش را داشتیم، گروه بهمن با همکاری زیرمجموعه خود یعنی بی‌ام اسپیس، بالاخره از کوپه اسپرت برقی خود با نام نتا جی تی در نمایشگاه خودرو شیراز ۱۴۰۳ رونمایی کرد. روند رو به گسترش استقبال مشتریان از خودروهای برقی باعث شده است تا شرکت‌های ایرانی نیز در بحث واردات، تمایل زیادی به این سمت و سو نشان دهند. بی ام اسپیس هم بر واردات خودروهای برقی شاخص تاکید دارد که یکی از آنها همین نتا جی تی است تا با ورود آن به بازار کشور، فصل جدیدی در کتاب واردات ماشین‌های الکتریکی در ایران گشوده شود.

بررسی طراحی نتا جی تی

نتا GT یک کوپه اسپرت سایز متوسط است که توسط شرکت Hozon Auto به تولید می‌رسد. این کوپه اسپرت با بدنه‌ای خوش‌فرم، فاصله بین دو محور کوتاه، درهای بزرگ، رینگ‌های دو رنگ، فاقد تزئینات اغراق آمیز، صندوق عقب با ظرفیت مناسب (۲۹۵ لیتر همراه با ردیف دوم صندلی) و یک محفظه جلویی کوچک اما عمیق، سعی دارد تمام نیازهای شما را از یک چنین خودروی برقی اسپرتی برآورده کند. این سبک طراحی ممکن است برخی علاقه‌مندان را به یاد رنو لاگونا بیندازد که البته دیگر روی خط تولید قرار ندارد.

زمانی که سرنشینان به درون کابین این ماشین اسپرت بی ام اسپیس وارد می‌شوند، نکات مثبت فراوانی مثل روکشهای چرمی، متریال پلاستیکی نرم و مواد فلزی را خواهند یافت که به طور باسلیقه با هم ترکیب شده و کابینی دلنشین و البته مدرن را برای نتا GT ایجاد کرده‌اند.
همچنین یک سقف شیشه‌ای پانوراما در سمت بالا وجود دارد که نور بیشتری را به داخل کابین راه می‌دهد. صفحه نمایش لمسی عمودی 17.6 اینچی مالتی مدیا توسط تراشه‌ای رایج در گوشی‌های هوشمند رده بالا (اسنپدراگون ۸.۱) کار می‌کند و یک صفحه نمایش مستطیلی ۱۰.۲ اینچی برای انتقال اطلاعات مورد نیاز به راننده پشت فرمان تعبیه شده است. صندلی‌های اسپرت با فرم کاملاً مناسب و ارگونومیک طراحی شده‌اند؛ به نحوی که راننده و سرنشین جلو را به ویژه هنگام دور زدن در جای خود محکم نگه می‌دارند.

کابین این کوپه اسپرت برقی بهمن موتور دارای امکانات دیگری مثل دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم صوتی با ۱۲ بلندگو، پد شارژر بی سیم، چند درگاه USB-C، فضای ذخیره‌سازی مناسب در کنسول وسط و درب ها به علاوه سه حالت رانندگی است. ضمن آنکه صندلی‌هایی در ردیف عقب وجود دارد اما از لحاظ سایز، چندان بزرگ نیست و بیشتر برای کودکان خردسال یا قرار دادن چمدان کارآمد است.

مشخصات فنی نتا GT

ماشین نتا GT در نسخه دیفرانسیل عقب به یک موتور الکتریکی به قدرت 228 اسب بخار و 310 نیوتن متر گشتاور مجهز است که برای شتابگیری صفر تا 100 کیلومتر در ساعت در 6.5 ثانیه کافی به نظر می‌رسد. اما نسخه دو موتوره تمام چرخ محرک که بی ام اسپیس در نمایشگاه خودرو شیراز به نمایش گذاشت، معادل 456 اسب بخار و 620 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. شتاب صفر تا 100 این نسخه از نتا جی تی فقط 3.7 ثانیه طول می‌کشد و این یعنی نتا GT پا را در محدوده شتاب خودروهای معروفی همچون لامبورگینی اونتادور گذاشته است.

این ماشین برقی دارای سیستم تعلیق سفت و اسپرت است اما می‌تواند به راحتی از روی دست اندازهای جاده بدون اینکه راننده و سرنشین خیلی آنها را احساس کنند، عبور کند. تنها چیزی که مالک باید به آن عادت کند، عرض نسبتا زیاد خودرو است که البته برای یک کوپه اسپرت و به ویژه جهت ارتقای ویژگی‌های هندلینگ و پایداری، کاملاً نقطه قوت محسوب می‌شود اما به هر حال، در این وضعیت رانندگی‌های شهری می‌تواند کمی دست و پاگیر باشد و احتمال برخورد با سایر خودروها یا موانع را بالا ببرد.

ظرفیت باتری این خودرو معادل ۷۸ کیلووات ساعت است و گفته شده که می‌تواند حدود ۵۸۰ کیلومتر را با یک مرتبه شارژ بپیماید. البته این ماشین در یک تست واقعی، مصرف انرژی 22.0 کیلووات ساعت در 100 کیلومتر را در رانندگی معمولی و با روشن بودن حالت رانندگی تک پدالی نشان داد و این یعنی برد واقعی آن احتمالا کمتر از چهارصد کیلومتر با یک مرتبه شارژ خواهد بود.

گفتنی است در بازارهای جهانی سه پکیج باتری برای نتا جی تی وجود دارد: 64.2 کیلووات ساعت، 74.4 کیلووات ساعت و 78 کیلووات ساعت. باتری این خودرو در فضای بین دو محور به فاصله 270 سانتی متر جا می‌گیرد. همانطور که اشاره شد مدل رونمایی شده در نمایشگاه شیراز به بزرگترین باتری در جمع این سه مدل تجهیز شده و رنج استاندارد حرکتی آن با یک مرتبه شارژ برابر ۵۸۰ کیلومتر است.

کمترین مسافتی که می‌توانید با این خودرو با یک بار شارژ کامل طی کنید نیز برابر 560 کیلومتر عنوان شده است. البته به خاطر داشته باشید که این ارقام طبق روش تست استاندارد CLTC به دست آمده که گفته می‌شود نسبت به روش EPA سهل‌گیری بیشتری در آن  اعمال می‌شود. ضمنا به کمک شارژر سریع نیز می‌توان میزان شارژ باتری نتا جی تی را تنها ظرف مدت زمان حدود ۳۰ دقیقه از ۳۰ به ۸۰ درصد رساند.

قیمت نتا جی تی

نسخه تک موتوره این ماشین اسپرت چینی با قیمتی نزدیک ۲۵ هزار دلار در بازارهای جهانی عرضه می‌شود اما ارزش گمرکی نسخه دو موتوره که فعلاً توسط بی ام اسپیس به نمایشگاه شیراز آمده است، حدود ۳۱ دلار است. قاعدتا این قیمت گذاری بسیار رقابتی است و اگر از لحاظ خدمات پس از فروش به سرنوشت برخی از مدل‌ها دچار نشود، می‌تواند قطعا جای خود را در دل جوانان نسبتا ثروتمند جامعه باز کند و هیجان سواری بالا به واسطه شتاب نزدیک به خودروهای سوپر اسپرت بنزینی را به کاربران هدیه دهد.
هنوز در مورد زمان عرضه نتا جی تی به بازار ایران اطلاعات دقیق منتشر نشده است و فعلاً معلوم نیست که این ماشین اسپرت برقی دقیقاً چه زمانی به جاده‌های کشورمان راه پیدا می‌کند

  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید