بازیهای استراتژی که از زمان خودشان خیلی جلوتر بودند
بازیهای RTS، یا همان Real-Time Strategy شاید برخی از قدیمیترین بازیهای تاریخ را شامل شوند. این سبک از بازی بیش از ۵۰ سال قدمت دارد و در طول این زمان دچار هزاران تغییر بزرگ و کوچک شده است. برای همین در میان تمامی بازیهایش، میتوانید یک سری الماس را پیدا کنید که شاید در زمان خودشان محبوب نشدند، ولی لیاقت خیلی بیشتری داشتند.
در این لیست میتوانید حتی عناوینی را از استودیوهای بزرگی مثل بلیزارد را هم پیدا کنید. خیلی از استودیوهای بزرگ و کوچک در حال آزمایش تعداد خیلی زیادی از المانهای مختلف در بازیهای خود بودند و شاید برخی از آنها در زمان خودشان جواب نداد، ولا چندین سال بعد به یک سری از ستونهای این سبک از استراتژیک تبدیل شدند. برای همین جالب است که نگاهی به گذشته بیندازیم و برخی از بهترینهای آن را با هم مرور کنیم. پس اگر شما هم دوست دارید با این بازیهایی که از زمان خودشان جلوتر بودند آشنا شوید، در ادامه با ویجیاتو همراه باشید.
Supreme Commander: Forged Alliance
این بازی نسخه دوم از مجموعه سوپریم کمندر بود و نسخه قبلی آن در سال ۲۰۰۷ منتشر شده بود. بعد از گذشت چند سال، بالاخره نسخه دوم آن، یعنی Forged Alliance وارد بازار شد و داستان بازی را کمی گسترش داد. در کنار آن گیمپلی بازی هم دچار تغییرات گستردهای شد که در زمان خودش باورنکردنی بود.
این بازی داستانی قوی و فضایی داشت و ژانر علمی تخیلی را به خوبی با سبک استراتژیک ترکیب میکرد. در کنار آن یک گیمپلی هیجان انگیز و تعداد سربازهایی متنوع و زیاد داشت که باعث میشدند شما به این زودیها از بازی خسته نشوید. یکی دیگر از بخشهای اصلی آن هم این بود که برای این بازی به سادگی میشد ماد ساخت. حتی الان هم که نزدیک به بیست سال از انتشار این بازی میگذرد، میتوانید تعهد بازیکنان و مادسازها به این بازی را ببینید.
Homeworld
وقتی که این بازی در سال ۱۹۹۹ وارد بازار شد، همه را با نرمی و زیبایی انیمیشنهای سه بعدی خود غافلگیر کرد. در دوران همین بازی بود که سبک بازیهای استراتژیک به طور کلی یک جهش تکنولوژیکی را تجربه کردند. این بازی به صورت کامل مرزهای بازیهای استراتژیک را جا به جا کرد. این بازی شما را با خودش به یک ماجراجویی بزرگ در کهکشان میبرد و در طول روایت داستانش، در یک قالب نقشآفرینی به شما بازی را نشان میداد. بازی Homeworld به شدت سخت هم بود و به این راحتیها نمیتوانستید ماموریتهای آن را انجام دهید. این ترکیب باعث شد که یکی از بهترین و خاطرهانگیزترین بازیهای استراتژیک تاریخ خلق شود.
Age of Mythology
مجموعه Age of Empires شاید یکی از آشناترین و محبوبترین مجموعههای بازیهای RTS باشد. حالا این بازی در حقیقت یک اسپین آف از این مجموعه بود که به صورت جدا منتشر شد. این بازی در دوران اوج محبوبیت بازیهای استراتژیک وارد بازار شد و بسیاری از مخاطبین را به سمت خودش جلب کرد. تا قبل از آن ما هیچ بازی قشنگی از جوامع خداپرستانه نداشتیم و این اولین بار بود که مسائل مذهبی باستانی را در قالب یک بازی استراتژیک دریافت میکردیم.
این بازی در کل سه فرهنگ مختلف داشت که داستانهای خدایان آن را در یک بازی استراتژیک به تصویر میکشید. این سه فرهنگ، یا قوم، مصریها، یونانیها و نورسها بودند. جدا از ویژگیهای ظاهری و تواناییهای مختلفی که این تمدنها با یکدیگر داشتند، تفاوتهای باوری و مذهبی آنها هم در بازی مشخص بود. برای همین یکی از سرگرمکنندهترین و متفاوتترین بازیهای استراتژیک قرن خلق شد. بازیای که به قدری محبوب شد که حتی اخیرا یک نسخه ریمیک از آن هم وارد بازار شد. با این حال نسخه اصلی آن هنوز هم یکی از محبوبترین بازیهای RTS بازار است.
Starcraft
بازی استارکرفت یکی از آن بازیهایی بود که مسیر بازیهای ویدیویی را برای همیشه عوض کرد. شاید این بازی که در سال ۱۹۹۸ منتشر شد الان خیلی چشمگیر نباشد، ولی این بازی صحنه رقابتهای بازیهای استراتژیک را به وجود آورد. وقتی که به گیمپلی رقابتی بازی نگاه میکنید، به خوبی میتوانید متوجه شوید که چرا این بازی یکی از دلایل اصلی شکلگیری رقابتهای رسمی گیمینگ و eSports بود. جدا از این نوآوری به شدت مهم، داستان بازی هم به قدری قشنگ بود که به عنوان یک رمان پس از اتمام بازی، ادامه پیدا کرد. از این بازی بیشتر از هر چیزی به عنوان ستون اصلی بازیهای رقابتی استراتژیک یاد میشود.
Company of Heroes
درست است که تمرکز این بازی بر روی یک روایت شخصی از دورانی سخت در میان جنگ، بخش اصلی آن بود. ولی این موضوع را هم باید در نظر داشته باشید که دقت تاریخی خوب این بازی به یکی از مهمترین بخشهای گیمپلی آن تبدیل شد. درست است که تنوع نیرویی و یا کشوری در آن وجود ندارد و در کل شما میتوانید تنها بین نیروهای دو کشور یکی را انتخاب کنید؛ ولی گیمپلی حساس و دقیق این بازی باعث شد که به عقیده بسیاری از افراد، این بازی بهترین بازی استراتژیک جنگ جهانی دوم باشد.
داستان بازی که خودش داستان حمله به سواحل نرماندی فرانسه را روایت میکند. شما به عنوان نیروهای متحدین بازی میکنید و باید در مقابل نیروهای محور مبارزه کنید. البته بعد از این بازی، عناوین بعدی این مجموعه خیلی دلچسب نبودند. این بازی پورت موبایل دریافت کرد، نسخههای ادامه دریافت کرد و حتی یک نیمهفیلم هم دریافت کرد. ولی خب هیچ کدام از آنها نتوانستند به موفقیت و تاثیرگذاری نسخهای شوند که همه چیز را شروع کرد.
Warcraft 3
الان استودیو بلیزارد را بسیاری از افراد به خاطر بازیهای نقش آفرینیاش میشناسند. اگر ریشه این بازیها را دنبال کنید به بازیای خواهید رسید که حتی از World of Warcraft و Dota هم قدیمیتر است و دلیل و پایه ساخت این دو بازی بود. در اینجا قرار است در مورد مجموعه وارکرفت و مخصوصا بازی Warcraft 3 صحبت کنیم. این بازی یک سری المان کاملا جدید از بازیهای RTS را خلق کرد که از طریق آن ایده و دیدگاه یک دنیا کاملا فانتزی در بازیهای استراتژیک به وجود آمد. تمامی این زاویه دید جدید به خاطر وجود فرهنگهای مختلف، که هر کدام از آنها تواناییهای مخصوص خودشان را داشتند ممکن بود.
دنیای بازی خودش خیلی بزرگ بود، ولی در کنار آن یک داستان قوی در پشت آن وجود داشت که به این دنیا جلا خیلی بیشتری میداد. برای همین این بازی به موفقیت خیلی زیادی دست پیدا کرد و در نهایت منجر به خلق یک سبک از بازی شد که در حال حاضر بیش از ۶ میلیون بازیکن فعال دارد. اگر این بازی نبود هرگز سبک موبا هم به وجود نمیآمد. برای همین هم هست که این بازی یکی از بهترین بازیهای RTS است و هنوز هم هزاران بازیکن فعال دارد.
Starcraft 2: Wings of Liberty
درست است که بخش تک نفره بازی Starcraft 2 مثل دیگر بازیهای استراتژیک قوی نیست؛ ولی تاثیری که در شکلگیری بازیهای استراتژیک امروزی داشت را با هیچ بازی دیگری نمیتوانید مقایسه کنید. به عقیده بسیاری از افراد این بازی بهترین بازی استراتژیک تاریخ بود. تاثیری که این بازی بر روی فرهنگ مسابقات حرفهای و حتی استریم کردن داشت را به هیچ عنوان نمیتوان نادیده گرفت. الان که نزدیک به ۱۵ سال از انتشار این بازی میگذرد، میتوانیم به عقب نگاه کنیم و تاثیر آن را با جزئیات خیلی بهتری ببینیم. این بازی، که باز هم از بلیزارد است، یکی از اولین ستونهایی بود که استریم بازیهای ویدیویی را به عنوان یک زمینه رقابتی معرفی کرد.
Age of Empires 2
یکی از موضوعاتی که شاید نظرتان را در این زمینه جلب کند این است که مجموعه Age of Empires واقعا بازی بد ندارد. این مجموعه همیشه بازیهای موفقی را در سبک استراتژیک منتشر میکند. ولی نسخه دوم از این مجموعه همیشه با رنگ دیگری در خاطره بازیکنانش زنده است. تعریف جدیدی که این بازی از سبک استراتژیک داشت، تبدیل به یکی از ستونهای اصلی بازیهای RTS امروزی شد.
دو نکته خیلی مهم در مورد این بازی وجود داشت که تا قبل از آن در بازیهای ویدیویی نبود. یکی از آنها سیستم تدافعی بود. تا قبل از این بازی هم عناوینی بودند که به شما اجازه ساخت تجهیزات دفاعی را میدادند. ولی هیچ کدام از آنها مثل این بازی نبودند که به شما اجازه دهند که یک قلعه کامل را خودتان بنا کنید و به سبک خود از آن دفاع کنید. بسیاری از افراد این بازی را حتی به عنوان پدر مجموعه قلعه امروزی میشناسند.
یکی دیگر از نوآوریهای بسیار جالبی که در این بازی به ما معرفی شد، مربوط به نظم سربازها میشد. در این بازی بود که سربازهای شما هر کدام طبق یک نظم آرایش نظامی میگرفتند. چنین چیزی شاید از نظر گیمپلی تاثیر نسبتا کمی داشت در بازی، ولی از نظر ظاهری بینظیر بود. حتی تا قبل از آن، در بازیهایی که چنین سیستمی نداشتند هم ما دوست داشتیم که سربازهای خود را به نحوی منظم و با آرایشی خاص بچینیم. ولی Age of Empires 2 تصمیم گرفت که چنین نیازی به نظم را تبدیل به یک بخشی از گیمپلی کند. بخشی که هنوز هم بخشی از هویت کل مجموعهاش است.
- برچسب ها: