بازگشت روح رالی به عصر الکترونیک
به گزارش تجارت نیوز،
هیوندای RN24 که در رویداد N Day 2024 معرفی شد، بخش مهمی از پروژه «Rolling Lab» برند هیوندای است که به عنوان محل آزمایش فناوریهای پیشرفته هیوندای شناخته میشود.
طراحی افراطگرای کانسپت هیوندای
RN24 کانسپتی است که از ترکیب آیونیک 5N با ماشینهای رالی به وجود آمده است، بنابراین از آمیزش قابلیتهای برقی آیونیک با شاسی الهامگرفته از ماشینهای مسابقات رالی جهان بهره میجوید. ترکیب فناوری رالی و عملکرد الکتریکی، نشاندهنده تعهد هیوندای به گسترش مرزهای خودروهای الکتریکی با عملکرد بالا و خواست مصرفکننده است.
هیوندای در این خودرو، فاصله زیادی از یک خودرو تولیدی معمولی گرفته و در طراحی افراطگرای بدنه، عناصر خودروهای کلاسیک رالی را با خودرو معاصر خود در آمیخته است. این خودرو از رولکیجهای زیاد در کنار اسپویلر مهندسیشده برای حفاظت و بهبود عملکرد در سرعتهای بالا استفاده میکند.
پروژه RM: تلفیق رالی با عصر مدرن
پروژه «Rolling Lab» شرکت هیوندای موتور، که به عنوان RM نیز شناخته میشود، یک ابتکار نوآورانه است که به منظور اتصال تکنولوژیهای دنیای اتومبیلرانی با خودروهای تولیدی طراحی شده است. این پروژه به هیوندای این امکان را میدهد که تکنولوژیهای با عملکرد بالا را توسعه داده و آزمایش کند و سپس در خودروهای تولیدی این شرکت، بهویژه مدلهای برند N، استفاده کند.
نام «N» که با مدلهای تولیدی این پروژه پیوند خورده است، بر فلسفه تولید محصولات «Never just drive» دلالت دارد. RM، مخفف عبارت «Racing Midship» است که به چیدمان موتور در وسط خودرو اشاره دارد. این پیکربندی که استفاده گسترده آن در خودروهای اسپرت و سوپرکارهاست، تعادل و هندلینگ خودرو را بهبود میبخشد.
پروژه RM بر نوآوریهایی در زمینههای کاهش وزن، آیرودینامیک و صدای اگزوز تمرکز دارد و با طراحی و اضافه عناصری مانند اسپویلرهای عقب و رولکیجها به خودروهای تولیدی، استحکام، هیجان رانندگی و پایداری خودروها را در سرعتهای بالا بهبود میبخشد. بنابراین پروژه RM، پل ارتباطی میان خودروهای مسابقهای و مدلهای تولیدی است.
عملکرد خودرو کامپکت هیوندای
این خودرو از پیشرانه دوموتوره 650 اسب بخاری آیونیک 5N بهره میبرد که مجموع توان موتورها 303 کیلووات است. با توجه به قلب تپنده خودرو و وزن 1880 کیلوگرمی، انتظار میرود فاصله زمانی شتاب 0 تا 100 کیلومتر این خودرو، رقمی کمتر از 3.4 ثانیه و حداکثر سرعت آن حدود ۲۴۰ کیلومتر در ساعت باشد. این خودرو در کنار عملکرد سریع خود، قابلیت دریفت و حرکات نمایشی را هم ارائه میدهد.
پیشرانه آیونیک 5N، با یک شاسی سبک و باتری 84 کیلووات ساعتی بازطراحی شده است. فاصله محوری کوتاهتر شده تا هندلینگ بهبود یابد و خودرو از سیستم تعلیقی به سبک مسابقات جهانی رالی با زیرساختهای مستحکم برای افزایش پایداری و دقت برخوردار است.
این خودرو به سیستم کنترل پیشرانه مجهز شده که از طریق کلیدهای جایگذاریشده روی فرمان، اجازه تنظیمات مختلف عملکردی را به راننده میدهد. علاوه بر این، این خودرو از کنترل گشتاور موتور در حالت رالی بهره میبرد که گشتاور را به طور یکنواخت بین چهار چرخ توزیع میکند و همچنین سیستم ترمزدستی الکترونیکی (e-Handbrake) که از تاریخچه طولانی هیوندای در مسابقات رالی الهام گرفته شده است. به لطف بلندگوی جانبی، بهرغم برقی بودن این خودرو، هیجانات صدای اگزوز در سرعت بالا را میتوان شنید. اگرچه این صدا به صورت مصنوعی پخش میشود، اما به لطف تکنولوژیهای سینک صدا هیوندای، میتوان هیجان یک خودرو مسابقهای را تجربه کرد.
نتیجهگیری و چشمانداز آینده
هیوندای RN24، با پیوند دادن تکنولوژیهای خودروهای رالی و فناوریهای پیشرفته الکتریکی، نمونهای از آیندهای است که در آن عملکرد بالا، هیجان رانندگی و نوآوری در کنار هم قرار دارند. این خودرو، که بخشی از پروژه «Rolling Lab» هیوندای به شمار میرود، بهخوبی نشان میدهد حتی در دنیای الکتریکی، همچنان میتوان لذت رانندگی با عملکرد فوقالعاده و طراحی جسورانه را تجربه کرد.
تمرکز هیوندای بر توسعه خودروهای الکتریکی با عملکرد بالاست، این برند در حال پیشگامی در عرصهای است که بهسرعت در حال رشد است. از طریق پروژه RM، هیوندای نهتنها مرزهای جدیدی را در فناوریهای خودرویی با عملکرد بالا به نمایش میگذارد، بلکه این نوآوریها را به خودروهای روزمره انتقال میدهد تا مشتریان بتوانند تجربه رانندگی مشابه مسابقات را در زندگی روزانه خود داشته باشند.
با توجه به تغییرات چشمگیر در صنعت خودروسازی به سمت الکتریکیسازی، هیوندای در حال شکلدهی به آیندهای است که در آن خودروهای الکتریکی نهتنها محیطزیست را بهبود میبخشند، بلکه همچنان لذت رانندگی، هیجان و عملکرد را برای رانندگان به ارمغان میآورند. مدل RN24، بهرغم تولید نشدن برای عرضه، به عنوان پیشگام این تغییرات، نمایانگر استانداردهای جدیدی است که دیگر خودروسازان باید در پی آنها حرکت کنند.
در نهایت، آینده هیوندای در دنیای خودروهای الکتریکی روشن به نظر میرسد. ترکیب عملکرد، هیجان و فناوری در کنار الکتریکیسازی، به این برند امکان خواهد داد که همچنان پیشرو در عرصه خودروسازی باقی بماند و استانداردهای جدیدی برای صنعت خودروسازی الکتریکی ایجاد کند.
- برچسب ها: