انتشار نرخ جدید عوارضی آزادراهها به همراه جدول
به تازگی تعرفه های عوارضی برای استفاده از آزادراه ها اعلام شد که شامل افزایش هزینه ها برای رانندگان می شود. این تغییرات با هدف افزایش درآمد برای حفظ و بهبود زیرساخت های جاده ای و همچنین به حفظ بهره وری و ایمنی رانندگان کمک خواهد کرد.
از مهمترین تغییرات اعلام شده می توان به افزایش نرخ های عوارضی برای خودروهای شخصی و حمل و نقل عمومی اشاره کرد. این افزایش نرخ ها بر اساس وزن و نوع خودرو و فاصله طی شده محاسبه می شوند. همچنین اعلام شده که افزایشات قابل تنظیم و تغییر می باشد و بر اساس شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور تعیین می شود.
در جدول زیر نمایش داده شده که چهارچوب تغییرات نرخ ها برای انواع خودروها و فوائد برنامه های جدیدی که برای بهبود شبکه های جاده ای پیاده سازی خواهند شد.
| نوع خودرو | نرخ فعلی | نرخ جدید |
|————|—————|————-|
| خودرو شخصی | 1000 تومان | 1500 تومان |
| حمل و نقل عمومی | 2000 تومان | 3000 تومان |
به گزارش اقتصاد آنلاین، روزگار خودرو نوشت: طبق قانون هرساله با توجه افزایش هزینههای نگهداشت آزادراهها و با توجه به آنکه باید بازگشت سرمایههای پیمانکاران انجام شود هرساله با دستور وزیر راه وشهرسازی و طبق تصویب آن در شورایعالی نرخ عوارض آزاد راههای کشور افزایش مییابد که پیش از این خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور گفته بود در صورت افزایش نرخ عوارض آزاد راهها به طور قطع سطح کیفیت سرویس بهتر خواهد شد؛ همچنین تعدادی از سازمانهای بازرسی هم پیگیر الکترونیکی شدن عوارضیها بودند به همین دلیل ابلاغ کردیم که تمام آزادراهها باید عوارضی الکترونیکی داشته باشند، در غیر این صورت با آنها برخورد و پیگیری حقوقی انجام میدهیم.
خادمی با بیان اینکه بسیاری از پیمانکاران به دلیل عدم بازگشت سرمایه انگیزهای برای ورود و سرمایهگذاری در پروژههای جدید را ندارند چراکه با افزایش نرخ جدید آزادراهها موافقت نشده بود گفت: بسیاری از آزاد راهها پس از ساخت نیاز به نگهداری دارند که هزینههای نگهداری از آنها باید از طریق عوارض بازگردد.
براساس این گزارش روز گذشته یکی از مدیران آزاد راه از افزایش ۳۰درصدی نرخ عوارض خبر داد و گفت: این افزایش آزادراهها بنا بر قانون و بندی که در آیین نامه وجود داشت انجام شده است.
وی افزود: طبق این آیین نامه سالانه باید افزایش نرخ عوارض به داشته باشیم که طبق روال هر سال این کار انجام شده است.
گفتنی است: یکی از اقدامات و دلایل اصلی برای افزایش کیفیت آزاد راهها افزایش نرخ عوارض آزاد راهها است که خود نقش اصلی در نگهداشت آزاد راهها دارد.
طبق اعلام یکی از مدیران آزادراههای کشور و براساس جدیدترین جداول ارائه شده پرداخت عوارض در سکوهای پرداخت اینترنتی آزادراهها با افزایش ۳۰ درصدی روبهرو شده است.
یکی از دلایلی که آزاد راههای ما کیفیت مناسب ندارد به علت آن است عوارض آن کم است چراکه شرکت آزاد راهها و سرمایهگذار اعلام میکند که سقف پانزده درصد از عوارض برای نگه داری از آزاد راهها انجام میشود و زمانی که بازگشت سرمایهای برای پیمانکاران و سرمایهگذاران آزاد راه وجود نداشته باشد امکان حضور آنها در پروژهها جود ندارد.
ردیف
نام آزادراه در دست بهره برداری
ایستگاه اخذ عوارض
سواری
وانت
مینی بوس
کامیونت
اتوبوس
کامیون دو محور
کامیون سه محور
تریلی
نفت کش (تانکر)
1
اراک – خرمآباد قطعات 2 و 3 و 4
قطعه دوم
45,000
65,000
85,000
65,000
130,000
130,000
165,000
215,000
1,300,000
2
اراک – خرمآباد قطعات 2 و 3 و 5
قطعات سوم و چهارم
165,000
250,000
325,000
250,000
490,000
490,000
650,000
815,000
3
ارومیه – تبریز قطعه 4
ارومیه- تبریز (قطعه 4)
110,000
125,000
125,000
215,000
260,000
260,000
390,000
520,000
1,300,000
4
اهواز – بندر امام
اهواز- بندر امام
85,000
100,000
100,000
185,000
250,000
260,000
360,000
420,000
1,300,000
5
اهواز – بندر امام
کنارگذر ماهشهر
50,000
60,000
90,000
120,000
150,000
150,000
180,000
250,000
350,000
6
باغچه – مشهد
باغچه- مشهد
65,000
65,000
65,000
65,000
85,000
85,000
100,000
100,000
_
7
باغچه – مشهد
آنتن سنگ بست (فریمان)
35,000
35,000
35,000
35,000
55,000
55,000
55,000
55,000
8
پل زال – اندیمشک
پل زال- اندیمشک
130,000
195,000
185,000
230,000
260,000
300,000
410,000
580,000
1,300,000
9
تبریز – ارومیه (پل میانگذر)
پل میانگذر دریاچه ارومیه
150,000
165,000
130,000
250,000
300,000
325,000
490,000
650,000
_
10
تبریز- اندیشه- شهر جدید سهند
ایستگاه های شماره یک و دو
55,000
65,000
65,000
85,000
85,000
100,000
130,000
150,000
_
11
تهران – پردیس
تهران- پردیس
100,000
120,000
100,000
185,000
185,000
185,000
215,000
250,000
_
12
تهران – شمال
قطعه 4
165,000
260,000
230,000
325,000
325,000
380,000
495,000
605,000
_
13
تهران – شمال
قطعه یک- روزهای عادی
495,000
650,000
670,000
_
750,000
_
_
_
14
تهران – شمال
قطعه یک- آخر هقته و روزهای تعطیل
650,000
650,000
670,000
_
750,000
_
_
_
15
تهران – شمال
تونل البرز شرقی- روزهای عادی
390,000
520,000
390,000
455,000
_
_
_
_
16
تهران – شمال
تونل البرز شرقی- آخر هفته و روزهای تعطیل
650,000
780,000
650,000
715,000
_
_
_
_
17
حرم تا حرم (قم – گرمسار)
ایستگاه قم
150,000
195,000
185,000
280,000
315,000
390,000
490,000
620,000
1,300,000
18
حرم تا حرم (قم – گرمسار)
ایستگاه گرمسار
150,000
195,000
185,000
280,000
315,000
390,000
490,000
620,000
19
خرم آباد – پل زال
خرم آباد- پل زال
345,000
650,000
520,000
735,000
605,000
815,000
1,060,000
1,270,000
1,300,000
20
زنجان – تبریز
زنجان به سرچم و بالعکس
85,000
85,000
65,000
100,000
100,000
120,000
185,000
195,000
_
21
زنجان – تبریز
سرچم به هشترود و بالعکس
85,000
85,000
65,000
100,000
100,000
120,000
185,000
195,000
22
زنجان – تبریز
هشترود به بستان آباد و بالعکس
85,000
85,000
65,000
100,000
100,000
120,000
185,000
195,000
23
زنجان – تبریز
زنجان به هشترود و بالعکس
100,000
120,000
100,000
150,000
165,000
185,000
280,000
295,000
24
زنجان – تبریز
سرچم به بستان آباد و بالعکس
100,000
120,000
100,000
150,000
165,000
185,000
280,000
295,000
25
زنجان – تبریز
زنجان به بستان آباد و بالعکس
130,000
185,000
165,000
230,000
250,000
295,000
410,000
490,000
26
زنجان – تبریز
بستان آباد به تبریز و بالعکس
65,000
100,000
100,000
150,000
130,000
165,000
185,000
195,000
_
27
زنجان – تبریز
سرچم به میانه میاندوآب و بالعکس
55,000
55,000
55,000
85,000
65,000
85,000
120,000
165,000
28
زنجان – تبریز
هشترود به میانه میاندوآب و بالعکس
55,000
55,000
55,000
85,000
65,000
85,000
120,000
165,000
29
زنجان – تبریز
زنجان به میاندوآب و بالعکس
85,000
100,000
85,000
120,000
120,000
130,000
165,000
215,000
30
زنجان – تبریز
بستان آباد به میانه میاندوآب و بالعکس
85,000
100,000
85,000
120,000
120,000
130,000
165,000
215,000
31
ساوه – سلفچگان
ایستگاه اصلی
100,000
130,000
100,000
150,000
130,000
165,000
195,000
250,000
_
32
ساوه – سلفچگان
ایستگاه بین راهی
55,000
85,000
65,000
100,000
85,000
120,000
120,000
130,000
33
ساوه – همدان قطعه 1
ساوه- همدان قطعه یک
120,000
120,000
120,000
185,000
195,000
230,000
315,000
410,000
_
34
ساوه – همدان قطعه 2 (کربلا)
ساوه- همدان قطعه دو
130,000
195,000
165,000
230,000
315,000
390,000
425,000
540,000
_
35
قزوین – رشت
قزوین- رودبار
150,000
195,000
185,000
250,000
260,000
280,000
315,000
360,000
_
36
قزوین – رشت
رستم آباد- امام زاده هاشم
65,000
65,000
85,000
85,000
85,000
85,000
100,000
100,000
37
قم – کاشان (امیرکبیر)
قم- کاشان
65,000
75,000
65,000
75,000
75,000
90,000
140,000
165,000
_
38
کاشان – نطنز – اصفهان (سان آرا)
کاشان- نطنز
90,000
120,000
90,000
120,000
135,000
135,000
180,000
270,000
_
39
کاشان – نطنز – اصفهان (سان آرا)
نطنز- اصفهان
120,000
120,000
90,000
120,000
135,000
135,000
180,000
270,000
40
کنارگذر جنوبی تهران (غدیر)
قطعه یک
120,000
120,000
120,000
120,000
165,000
215,000
280,000
325,000
1,300,000
41
کنارگذر جنوبی تهران (غدیر)
قطعه دو
120,000
150,000
130,000
150,000
165,000
250,000
315,000
410,000
42
کنارگذر جنوبی تهران (غدیر)
قطعه سه
100,000
100,000
85,000
100,000
120,000
165,000
215,000
250,000
43
کنارگذر جنوبی تهران (غدیر)
قطعه چهار
85,000
130,000
85,000
130,000
130,000
195,000
260,000
325,000
44
کنارگذر شرق سپاهان
کنارگذر شرق سپاهان
195,000
250,000
230,000
295,000
260,000
325,000
410,000
575,000
_
45
کنارگذر شمالی مشهد
کنارگذر شمالی مشهد
100,000
120,000
100,000
150,000
150,000
165,000
215,000
295,000
_
46
کنارگذر غربی اصفهان
ایستگاه شماره یک
85,000
85,000
65,000
100,000
100,000
120,000
165,000
260,000
_
47
کنارگذر غربی اصفهان
ایستگاه شماره دو
55,000
65,000
65,000
85,000
65,000
85,000
100,000
130,000
48
کنارگذر غربی اصفهان
ایستگاه شماره سه
55,000
55,000
55,000
65,000
65,000
85,000
85,000
100,000
49
همت – کرج
همت- کرج
100,000
_
100,000
_
130,000
_
_
_
_
50
همت – کرج
گرمدره
55,000
_
55,000
_
65,000
_
_
_
- برچسب ها: عوارضی