افزایش قیمت بنزین در شرایطی که درآمدها واقعی نیست، فشار به مردم است
دبیر کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر این موضوع که در جریان مصرف بنزین و قاچاق سوخت، مساله قیمت نیست، گفت: بنابراین تمرکز دولت باید روی روشهای غیرقیمتی باشد. واقعا افزایش قیمت بنزین در شرایطی که درآمدها واقعی نیستند، فشار زیادی به مردم وارد میکند. در همین مدت میبینید که صرفا با مطرح کردن افزایش قیمت، طلا و ارز افزایش قیمت داشتند. قیمت کالاهای اساسی را در شهر رصد میکنید، صبح یک قیمت و عصر یک قیمت دیگری دارد.
به گزارش تجارت نیوز، رضا سپهوند، دبیر کمیسیون انرژی مجلس در گفتوگو با تجارتنیوز درباره تعیین نرخ سوم برای بنزین و اعلام زمان اجرای آن گفت: تعیین نرخ سوم بنزین و اختلاف بین ۳ هزار تومان تا ۵ هزار تومان عدد زیادی نیست بنابراین تاثیری در مصرف و قاچاق ندارد.
جذابیت قاچاق سوخت خیلی زیاد است / بنزین را لب مرز ۵۰ هزار تومان میفروشند
این نماینده مجلس در ادامه درباره قاچاق سوخت افزود: «جذابیت قاچاق سوخت خیلی زیاد است. بنزین را لب مرز ۵۰ هزار تومان میفروشند. در نتیجه ۵ هزار تومان به هیچوجه جلوی این قاچاق را نمیگیرد.»
اختلاف نرخ سوم بنزین در حدی نیست که خودروها به سمت مصرف CNG بروند
او درباره احتمال تمایل استفاده از خودروهای گازسوز در صورت افزایش قیمت بنزین، عنوان کرد: همچنین بنا بر این است که اگر نرخ سوم را پنج هزار تومان کردند، تاکسیدارها و مصرفکنندههای دوگانهسوز به سمت مصرف CNG بروند. باز هم اختلاف آنقدر زیاد نیست که این گروهها را تشویق کند تا به آن سمت بروند.
باید اجازه واردات خودروهای هیبریدی و برقی صادر شود
این نماینده مجلس با اشاره به روشهایی که میتواند صاحبان خودرو را به استفاده از گاز CNG تشویق کند، توضیح داد: میتوانستیم به جای این کار به تاکسیرانان و CNGسوزها بسته تشویقی دهیم. این بسته میتواند هم برای جایگاهدار باشد و هم برای حدود ۴ میلیون خودرو CNGسوزی که در کشور وجود دارد، تا ترغیب شوند و به سمت استقاده بیشتر از CNG بروند. یا اینکه اجازه واردات خودروهای هیبریدی با مصرف ۲ تا ۳ لیتر را به بدهیم. اجازه واردات خودروهای برقی را صادر کنیم. مشوقهایی برای خودروهای برقی و هیبریدی در نظر گرفته شود مثلا رفت و آمد آنها را در شهر تهران آزاد کنیم.
راهکار کاهش مصرف این است که ابتدا به سمت روشهای غیرقیمتی برویم
سپهوند با تاکید بر اینکه بنابراین راهکار کاهش مصرف این است که ابتدا به سمت روشهای غیرقیمتی برویم، بیان کرد: وقتی مردم به این سمت بروند مصرف بنزین به شدت کاهش پیدا میکند.
در برخی از شهرها طرح کدینگ را انجام دادهاند و مصرف آنها به یک بیستم رسیده است / بخش اعظم قاچاق سوخت توسط خطوط انتقال، نیروگاهها، بخش کشاورزی و خیلی از صنایع انجام میشود
دبیر کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به قاچاق سوخت و روشهای جلوگیری از آن به جای افزایش قیمت هم عنوان کرد: درباره قاچاق سوخت هم باید سیستمهای رصد را گسترش دهیم و قویتر کنیم. مثلا در برخی از شهرها طرح کدینگ را انجام دادهاند و مصرف آنها به یک بیستم رسیده است. این یعنی میتوان روشهای غیرقیمتی داشت تا مصرف سوخت و قاچاق آن را کاهش داد. بخش اعظم قاچاق سوخت توسط خطوط انتقال، نیروگاهها، بخش کشاورزی و خیلی از صنایع انجام میشود که بهدلیل سود، سهمیه را دریافت میکنند و در ادامه قاچاق میشود.
در جریان مصرف بنزین و قاچاق سوخت، مسئله قیمت نیست / صرفا با مطرح کردن افزایش قیمت، طلا و ارز افزایش قیمت داشتند / قیمت کالاهای اساسی صبح یک قیمت و عصر یک قیمت دیگری دارد
سپهوند با تاکید بر این موضوع که در جریان مصرف بنزین و قاچاق سوخت، مسئله قیمت نیست، گفت: بنابراین تمرکز دولت باید روی روشهای غیرقیمتی باشد. واقعا افزایش قیمت بنزین در شرایطی که درآمدها واقعی نیستند، فشار زیادی به مردم وارد میکند. در همین مدت میبینید که صرفا با مطرح کردن افزایش قیمت، طلا و ارز افزایش قیمت داشتند. قیمت کالاهای اساسی را در شهر رصد میکنید، صبح یک قیمت و عصر یک قیمت دیگری دارد.
با تعیین نرخ سوم بنزین دولت نمیتواند کالابرگ و یارانه بدهد / این میزان درآمدی که دولت با افزایش قیمت بنزین کسب کند در میان هزینههای او گم است
دبیر کمیسیون انتقادی با بیان اینکه این چه روشی است که با طرح آن انتظار تورمی در کشور ایجاد میشود، توضیح داد: عدد این میزان افزایش بنزین هم عددی نیست که مثلا بگوییم به واسطه آن دولت کالابرگ الکترونیکی یا یارانه را پرداخت میکند. این میزان درآمدی که دولت با افزایش قیمت بنزین کسب کند در میان هزینههای او گم است.
- برچسب ها:











