آیا می دانستید که قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳ برای خودروهای وارداتی ۲۲ هزار دلاری تا ۸۲ هزار دلار می رسد؟

  • توسط: admin


پیش بینی قیمت خودروهای وارداتی در سال ۱۴۰۳ انجام می‌شود. به طور کلی، درآمد افراد و حجم خرید آن‌ها تأثیر زیادی بر قیمت خودروها دارد. با توجه به افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه‌های تولید، قیمت خودروهای وارداتی نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین، احتمالاً قیمت خودروی وارداتی ۲۲ هزار دلاری نیز افزایش خواهد داشت.

اما بیشترین تأثیر بر روند قیمت‌گذاری خودروها اقتصاد کلان کشورهای تولیدکننده خودروها و نرخ ارز آن کشورها دارد. اگر اقتصاد کلان کشور تولیدکننده روندهای رشدی مناسبی داشته باشد، قیمت‌های خودروها نیز به‌طور متناسب با این روندها افزایش خواهد یافت. از این رو، بر اساس شرایط اقتصادی و تحولات بازار، می‌توان پیش بینی کرد که قیمت خودروی هشتاد و دو هزار دلاری نیز افزایش خواهد یافت.

اقتصادآنلاین- فاطمه جوادی: سعید موتمنی، فعال بازار خودرو در گفتگو با خبرنگار آدرینگفت: بازار خودرو در سال ۱۴۰۲ رونق نداشت و رکود مطلق حاکم بود؛ اما قیمت خودرو به دلیل عدم فاکتور خودرو، افزایشی بود.
وی توضیح داد: ابتدای سال ۱۴۰۲ بازار خودرو افزایش قیمت داشت و به شکل طوفانی آغاز به کار کرد، اما از اواخر اردیبهشت سال گذشته که خودرو فاکتور شد، قیمت خودرو ۲۰ تا ۲۵ درصد و در برخی مدل‌ها تا ۳۰ درصد کاهشی شد؛ این وضعیت تا اواخر مرداد ماه ادامه داشت و از آن به بعد به دلیل محدودیت عرضه، روند افزایش قیمت به آرامی شروع شد.
به گفته موتمنی، میزان افزایش قیمت خودرو از شهریور تا اسفند ۱۴۰۲ چه در خودروهای داخلی و چه در مونتاژی و وارداتی بین ۲۵ تا ۲۷ درصد بوده است.
رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران تصریح کرد: وعده‌های وزارت صمت مبنی بر افزایش تولید خودرو و از یک سو و واردات خودرو به صورت گسترده از سوی دیگر برای تامین نیاز بازار عملی نشد؛ ضمن اینکه واردات خودرو محدود بوده و به چشم نمی‌آید، بعضی خودروهای وارداتی ۲۲ هزار دلاری با قیمت ۸۲ هزار دلاری به دست مشتری می‌رسد.
موتمنی بیان کرد: در خودروهای داخلی نیز شاهد اختلاف قیمت ۵۰ تا ۸۰ درصدی میان قیمت خودروهای کارخانه‌ای و بازار آزاد هستیم و این نشان می‌دهد که نیاز بازار تامین نشده است؛ ضمن اینکه محصولات ارزان‌تر سایپا حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد و ماشین‌هایی مانند دنا و ۲۰۷، حدود ۸۰ درصد با نرخ کارخانه، اختلاف قیمت دارند.
وی افزود: اگر خودرو به صورت مرتب و روزانه فاکتور و در بازار عرضه می‌شد، فاصله قیمتی فعلی میان قیمت خودروهای کارخانه‌ای و بازار وجود نداشت و این فاصله در نهایت ۵ تا ۱۰ درصد بود و ۸۰ درصد نبود.
رییس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران ادامه داد: خودرو کالای مصرفی است، اگر به اندازه کافی تولید شود که جوابگوی نیاز بازار باشد، هیچ موقع چنین فاصله قیمتی ایجاد نمی‌شود و از نوسانات ارزی و نرخ تورم هم تاثیر نمی‌پذیرد؛ چون خودرو کالای سرمایه‌ای شده نرخ تورم روی آن اثر می‌گذارد.
موتمنی گفت: نیاز بازار را باید خودروساز داخلی تامین کند، اگر نمی‌توانند و توانایی ندارند، باید اجازه دهند که از طریق واردات انجام شود که انجام نشد؛ این کار وظیفه وزارت صمت بود که متاسفانه کوتاهی کرد.
عضو کمیسیون تخصصی اتاق اصناف ایران در مورد پیش‌بینی قیمت خودرو در سال جدید نیز گفت: قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳ نیز به میزان تامین نیاز بازار و همچنین نرخ تورم بستگی دارد، اگر نرخ تورم کاهشی شود قیمت خودرو هم کاهش پیدا می‌کند.

[

  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید