آشنایی با تغییرات جدید راهنمایی و رانندگی در سال ۱۴۰۳

  • توسط: admin


در سال ۱۴۰۳، تغییرات بسیاری در راهنمایی و رانندگی به وجود آمد که بهبود و افزایش ایمنی و راحتی رانندگان را هدف قرار دادند. یکی از مهمترین تغییرات، به روز رسانی قوانین رانندگی و ترافیک بود که باعث افزایش اطلاعات و آگاهی رانندگان شد. همچنین، ارتقاء سیستم های ایمنی خودروها و تجهیزات جدید برای جلوگیری از تصادفات و کاهش خسارات ناشی از آنها نیز مورد توجه قرار گرفت. از دیگر تغییرات مهم می‌توان به توسعه شبکه‌های جاده ای و جاده‌های هوشمند اشاره کرد که امکانات جدیدی را برای رانندگان فراهم می‌کنند و زحمت مسافرت را کاهش می‌دهند. این تغییرات با هدف افزایش کیفیت و سلامت راهنمایی و رانندگی انجام شده است و به صورت کلی بهبود چشمگیری در این حوزه ایجاد کرده‌اند.

به گزارش آدرینبه نقل از ایلنا، «سردار سید تیمور حسینی» رئیس پلیس راهور فراجا در تشریح جزئیات برون‌سپاری برخی خدمات پلیس راهنمایی و رانندگی به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های تحولی این پلیس تخصصی در سال ۱۴۰۳، توضیح داد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و در صورت تصویب آیین‌نامه مربوطه در هیات دولت، قرار است در سال جدید موسساتی توسط بخش خصوصی کشور تحت عنوان «موسسات خدمات هوشمند ترافیک» تاسیس شود که زیر نظر پلیس راهور فعالیت خواهند کرد؛ البته هنوز عنوان این موسسات قطعی نشده است، اما کاربرد آن‌ها ارائه برخی خدمات ترافیکی مد نظر پلیس راهور خواهد بود. 
وی در توضیح بیشتر گفت: در نظر داریم که در سال جدید بخش قابل توجهی از خدمات پلیس راهور بخصوص در زمینه ثبت تخلفات رانندگی را به این موسسات واگذار کنیم، به نحوی که قرار است این موسسات با استفاده از تجهیزات الکترونیکی و نه به صورت دستی، در محدوده‌های جغرافیایی مشخصی که ارائه خدمات ترافیکی در آن محدوده‌ها به آن‌ها واگذار خواهد شد، با مجوز پلیس راهور نسبت به کنترل تخلفات رانندگی اقدام کنند.
حسینی با بیان این که براساس آیین‌نامه‌ای که در دست تدوین قرار دارد، درصد مشخصی از هر رکورد جریمه اعمال‌شده توسط این موسسات به عنوان حق‌الزحمه به آن‌ها خواهد رسید، اظهار داشت: این موسسات با دوربین‌ها و تجهیزات الکترونیکی که خودشان در معابر مشخص‌شده توسط پلیس راهور نصب خواهند کرد، به اعمال جرایم رانندگی برای متخلفان خواهند پرداخت و جزئیات این جرایم را به پلیس اعلام می‌کنند. 
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور ادامه داد: شرکت‌هایی که توانایی فنی نصب و استفاده از تجهیزات الکترونیکی مورد نیاز برای کنترل هوشمند ترافیک را داشته باشند، از نظر پلیس راهور صلاحیت فنی لازم برای انجام این کار را دارند، البته با توجه به اینکه این شرکت‌ها قرار است در ارائه خدمات انتظامی به پلیس راهنمایی و رانندگی کمک کنند، صلاحیت آن‌ها باید توسط سایر نهادهای ذی‌ربط نیز تایید شود.
وی با تاکید بر این که موسسات خدمات هوشمند ترافیک صرفا به صورت الکترونیکی خدمات مربوط به کنترل تخلفات رانندگی را ارائه خواهد کرد و قرار نیست به صورت چهره به چهره با شهروندان مواجه شوند، عنوان کرد: این شرکت‌ها مثل نیروهای پلیس نیستند که جلوی متخلفان را بگیرند و برای آن‌ها جریمه ثبت کنند، بلکه صرفا براساس سامانه‌های هوشمند و خودکاری که راه‌اندازی خواهد شد، تخلفات را ثبت و به پلیس اعلام می‌کنند.
رئیس پلیس راهور فراجا تاکید کرد: دوربین‌هایی که موسسات خدمات هوشمند ترافیک در معابر مشخص‌شده نصب خواهند کرد، توسط خود این موسسات تهیه یا تولید می‌شود و براساس نظر پلیس راهور در مکان‌های تعیین‌شده مستقر خواهد شد. همچنین تا این دوربین‌ها مجوز و کد رهگیری لازم را از پلیس دریافت نکنند و استانداردهای مد نظر ما را نگذرانند، در معابر نصب نخواهند شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: موضوع برون‌سپاری خدمات اعمال جرایم رانندگی در برخی معابر توسط پلیس راهور به موسسات خصوصی زمانی اجرایی خواهد شد که آیین‌نامه مربوط به آن توسط پلیس تکمیل شود و در نهایت، به تصویب هیات دولت برسد که امیدواریم این اتفاق در سال ۱۴۰۳ رخ دهد. 

  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید