آخرین تحولات تورم در بازار پوشاک و لوازم خانگی
تورم در صنعت پوشاک به افزایش قیمت محصولات منجر شده است، که این امر میتواند برای مشتریان دشوار باشد. افزایش هزینه تولید، حمل و نقل و مواد اولیه مهمترین عوامل تورم در صنعت پوشاک میباشند. این امر میتواند برای خریداران تاثیرات منفی داشته باشد و موجب کاهش تقاضا و افزایش نرخ برگشت کالا شود. در حالی که در صنعت لوازم خانگی، کاهش تورم میتواند به تسهیل دسترسی به اجناس مورد نیاز برای مصرف کنندگان منجر شود. کاهش هزینه تولید و اختلافات جنگ تجاری توجیهات اصلی افزایش پایین تورم در این حوزه میباشد. این امر میتواند منجر به افزایش تقاضا و ایجاد رقابت سالم بین بازارها گردد که در نهایت برای مصرف کنندگان مزایای اقتصادی فراوانی را به ارمغان خواهد آورد.
به گزارش آدرینبه نقل از تسنیم، در هفته گذشته مرکز آمار ایران شاخص قیمت مصرفکننده در بهمنماه سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد که براساس این شاخص تورم نقطه به نقطه یعنی شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۵.۸ درصد افزایش داشته است، البته تورم در برخی اقلام مانند خوراکی و حبوبات شاهد کاهش بوده به طوریکه تورم حبوبات ۵.۹ درصد و گوشت و مرغ حدود ۰.۴ درصد نسبت به ماه قبل کاهش را تجربه کرده است.
در سایر اقلام به خصوص بخشهایی که وزن آنها در سبد هزینه خانوار بالاست، تورم با کاهش روبرو نبوده و هنوز سطح عمومی قیمتها در کالاهایی مانند مسکن، انرژی و پوشاک نسبت به شاخص کل بالاتر است اما در همین شرایط برخی بخشها توانستهاند از سرعت افزایش قیمتها کاسته و با کاهش تورم به کم کردن هزینههای سبد مصرفی خانوادهها کمک کنند.
از جمله بخشهای پرمصرف در هزینههای مردم که ارتباط مستقیم با کیفیت زندگی آنها دارد، محصولات لوازم خانگی است؛ این گروه کالایی برخلاف ۷ گروه کالایی و خدمات دیگر یعنی هتل و رستوران، پوشاک و کفش، دخانیات، آموزش، تفریح و فرهنگ، مسکن، آب، برق گاز و سایر سوختها و کالا و خدمات متفرقه در بهمنماه سال ۱۴۰۲ کمتر بوده است.
همچنین در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ بنا به اعلام مرکز آمار ایران شاخص کل تورم به ۳۵.۸ درصد رسید اما شاخص تورم لوازم خانگی با قرار گرفتن روی عدد ۳۳.۵ درصد، حتی کمتر از شاخص کل به ثبت رسید.
- برچسب ها: تورم