The Heretic Prophet پروژه مهمی برای ناتی داگ است؟
ذرهای تصورش را هم نمیکردم که بازی جدید ناتی داگ در گیم اواردز 2024 نمایش داشته باشد اما این اتفاق افتاد و این بازی با نام Intergalactic: The Heretic Prophet رونمایی شد. بازی جدید ناتی داگ علیرغم حاشیههایی که داشته، پروژه مهمی برای استودیو است. ناتی داگ امروز با استودیویی که در سال 2013 دیدیم، فرق دارد و بسیاری از اعضای کلیدیاش را از دست داده، با این حال آنها شهامت کافی را داشتند تا قدم در مسیری جدید بردارند و یک بازی و دنیای جدید خلق کنند. در ادامه با ویجیاتو همراه باشید.
بازی Intergalactic: The Heretic Prophet بیش از چهار سال است که در دست توسعه قرار دارد و بیش از 250 نفر از اعضای ناتی داگ روی این پروژه کار میکنند. شایعه شده که این تنها پروژه در دست ساخت ناتی داگ نیست و یک بازی AAA و داستانمحور دیگر هم در حال توسعه است. با این حال چرا Intergalactic نقطه مهمی برای استودیو شده؟
طی سالهای اخیر، ساخت یک IP کاملا جدید و خلق یک دنیای تازه در دنیای سرگرمی، کار بسیار سخت و پر از ریسکی به نظر میرسد. به همین دلیل است که تعداد ریمیک، ریمستر و دنبالههای مختلف در طول این چند سال خیلی بالا رفته و توسعهدهندگان و ناشران میترسند تا یک اثر کاملا جدید و ناآشنا را در بازار عرضه کنند. با این حال پلیاستیشن یکی از معدود ناشران بزرگیست که علاوه بر عرضه ریمستر و ریمیکهایی که هیچ نیازی به آنها نداشتیم، به آیپیهای جدید هم بها داده و چراغ سبز برای ساخت بازیهای جدید را به استودیوها داده است. البته که ایکس باکس هم خوشبختانه بهای زیادی به آیپیهای جدید داده و مسئولیت نشر بازیهای زیادی را برعهده گرفته است.
نیل دراکمن، کارگردان بازی و مدیر ناتی داگ بارها اعلام کرده که نمیخواهد این استودیو فقط به عنوان مهمی مثل The Last of Us متکی باشد و قصد دارد تا خلاقیت و نوآوری را بین بازیهای این استودیو حفظ کند. اتفاقی که با ساخت بازی مثل Intergalactic ممکن خواهد بود.
بازی Intergalactic یکی از متفاوتترین پروژههایی است که ناتی داگ توسعه آن را آغاز کرده است، آن هم بعد از موفقیت بازیهای مهمی مثل آنچارتد و لست آو آس. شاید ناتی داگ را بتوان یکی از معدود استودیوهایی دانست که همیشه به ناگهان و دور از انتظار تغییر مسیر داده و یک عنوان کاملا جدید میسازد. آنها به یکباره بعد از ساخت جک اند دکستر، مسیر متفاوتی را با رهبری ایمی هنینگ آغاز کردند و بازی آنچارتد را خلق کردند؛ سری بازی که بدون شک یکی از تاثیرگذارترین عناوین تاریخ پلیاستیشن است که و آینده بازیهای داستانی استودیوهای زیرمجموعه را تحت تاثیر قرار دادند.
باز هم در سال 2013، ناتی داگ طرفدارانش را با The Last of Us غافلگیر کرد. یک عنوان پساآخرالزمانی که به لحاظ فضای داستانی کاملا متفاوت با سری آنچارتد بود و تیم کارگردانی متفاوتی هم توسعه بازی را زیر نظر داشت. لست آو آس نهتنها بر بازیهای دیگر پلیاستیشن، بلکه روی تمام بازیهای داستانی، تاثیرگذاری مهمی داشت.
در حالی که انتظار داشتیم تا قسمت سوم بازی لست آو آس ساخته شود و داستان الی ادامه پیدا کند، ناتی داگ تصمیم گرفت تا ساخت یک دنیای جدید دیگر را پیش بگیرد. عنوانی که میتوان آن را اودیسه فضایی ناتی داگ هم دانست. Intergalactic قرار است کاملا فضای علمی تخیلی داشته باشد و طبق گفته سازندگان «ادونچر» بودن این بازی، المانی بسیار مهم است.
با توجه به فضای بازی و اطلاعاتی که درز پیدا کرده بود، این بازی قرار است محیطهای مختلف را شامل شود و احتمالا جهان، گشت و گذار و اکتشاف بزرگتر از چیزی باشد که در عناوین قبلی این استودیو دیدیم. با این حال یکی از نکتههای مهمی که باید در نظر بگیریم، این است که نیل دراکمن این بار خودش باید یک جهان جدید را خلق و کارگردانی کند.
نمیتوان کتمان کرد که بروس استریلی، نقشی بسیار مهم در توسعه لست آو آس داشت و کل آن پروژه را نمیتوان به امضای نیل دراکمن زد. The Last of Us Part 2 تنها عنوانی بود که به طور کامل با نظارت دراکمن ساخته شد و آن پروژه هم به عنوان یک دنباله بر پایه اثری دیگر ساخته شده بود. حالا اهمیت Intergalactic جایی بیشتر میشود که کل پروژه حاصل فکر و ایده نیل دراکمن است.
نیل دراکمن در طول چند سال گذشته ثابت کرده که با آثارش قصد دارد تا پیامهای اجتماعی به مخاطبانش برساند. شاید این ایده در سالهای 2017 با آنچارتد لاست لگسی و سال 2020 با نسخه دوم لست آو آس، به اندازه امروز انتقاد برانگیز نبود اما امروز درست یا غلط، به مسئلهای مهم تبدیل شده است. فعلا با یک تریلر شش دقیقهای، نمیتوان بازی جدید ناتی داگ را قضاوت کرد، اما دراکمن و ناتی داگ به احتمال زیاد باید انتظار بازخوردهای متفاوت نسبت به برخی مضامین اجتماعی را داشته باشند. اگرچه که شخصا بعید میدانم این موج بازخوردها، بتواند تاثیری روی فروش بازی داشته باشد و تیم مارکتینگ پلیاستیشن و صدالبته کیفیت فنی بازی، این موضوع را احتمالا پوشش میدهند.
بازی Intergalactic: The Heretic Prophet متفاوتتربن پروژه ناتی داگ است. این بازی کاملا علمی تخیلی است و طبق گفته سازندگان، قرار است فضای اکتشاف و گشت و گذار بسیار مهم باشد. از طرفی خلق کاراکترهای کاملا اوریجینال، دست نیل دراکمن برای رساندن پیامهای اجتماعی خودش را باز میکند. فضای داستانی بازی قرار است در دهه هشتاد میلادی قرار داشته باشد اما دهه هشتادی که تکنولوژی در آن پیشرفت کرده و امکان سفرهای فضایی و کهکشانی در آن فراهم شده است. منبع الهام داستانی بازی هم انیمههای آکیرا و Cowboy Bebop بوده است. ایجاد یک فضای نسبتا آیندهنگرانه و به قولی رتروفیوچر (Retrofuture) برای ناتی داگ قدمی جدید است. همچنین همکاری با برندهای مهمی مثل پورشه و آدیداس هم اتفاق جدیدی در دنیای بازی نیست اما برای ناتی داگ هیجانانگیز محسوب میشود.
از دیدگاهی دیگر، میتوان این پروژه را اولین بازی ناتی داگ دانست که در آن ستارگان سینمایی حضور بسیار جدی دارند. حضور کمیل نانجیانی (بازیگر فیلمهای مشهوری مثل Eternals) و تونی دالتون (یکی از بازیگران سریال Better Call Saul) نشان میدهد ناتی داگ بیش از قبل به حضور ستارگان هالیوودی اهمیت میدهد. حضور آهنگسازان مشهوری مثل ترنت رزنور و آتیکوس راس از گروه Nine Inch Nails برای بخش موسیقی بازی، نشان از کهکشانی بودن پروژه آنهاست.
شخصا، خوشحال هستم که ناتی داگ، مسیر متفاوتی را پیش گرفته و حاضر شده تا یک بازی کاملا جدید را خلق کند. از طرفی نگران و ناراحت هم هستم از اینکه نمیدانم قسمت سوم لست آو آس قرار است چه زمانی منتشر شود. توسعه بازیها سخت و پیچیده شده و کیفیت بازیهای ناتی داگ هم به واسطه جزئیات بسیار ریزی که توی بازیهایش دارد، زمان زیادی را در مرحله توسعه میگذراند. همین حالا اعلام شده که این بازی جدید نزدیک به چهار سال در دست ساخت بوده و احتمالا در بهترین حالت در سال 2026 منتشر شود. با فرض بهترین حالت، میتوان تصور کرد که قسمت سوم لست آو آس، اگر وارد مرحله توسعه شود، به نسل بعد کنسولها موکول میشود و شاید در جایی بین سالهای 2029 و 2030 عرضه شود.
این موضوعیست که گریبان همه استودیوهای بزرگ را گرفته است، با این حال Intergalactic: The Heretic Prophet همان پروژهای است که میتواند خیال طرفداران را از آینده ناتی داگ راحت کند. آیندهای که در آن ایدههای نو جایگاه خودشان را دارند و هیچوقت قرار نیست ناتی داگ به استودیویی تبدیل شود که به یک بازی وابسته است. باید دید نیل دراکمن بالاخره میتواند خودش را به عنوان یک کارگردان خلاق به مخالفانش ثابت کند یا خیر. باید متنظر باشیم و ببینیم.
- برچسب ها: