Catalyst نقطه عطف تازه‌ای برای این فرنچایز است؟

  • توسط: admin


در میان موج رونمایی‌های هیجان‌انگیز مراسم گیم آواردز ۲۰۲۵، یک نام بیشتر از بقیه طرفداران قدیمی را خوشحال کرد و آن بازی Tomb Raider: Catalyst بود. بعد از حدود هفت سال انتظار برای یک نسخه کاملا جدید از توم ریدر، بالاخره قرار است لارا کرافت با یک ماجراجویی تازه برگردد؛ بازگشتی که به‌وضوح قرار نیست فقط تکرار گذشته باشد.

بازی Tomb Raider: Catalyst دومین پروژه‌ای است که کریستال داینامیکس برای سال‌های ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ در نظر گرفته است. بازی اول Tomb Raider: Legacy of Atlantis نام دارد؛ اثری که به‌عنوان بازآفرینی اولین ماجراجویی لارا کرافت معرفی شده و قرار است در سال ۲۰۲۶ منتشر شود. اما Catalyst داستان متفاوتی دارد و بعد از تمام این سال‌ها قرار است ماجراجویی تازه‌ای از لارا ببینیم. این بازی نه بازگشت به گذشته، بلکه شروع یک فصل کاملا جدید در تاریخ فرنچایز توم ریدر است؛ فصلی که لارا را در جایگاهی تازه و پخته‌تر قرار می‌دهد.


نکته مهم درباره Tomb Raider: Catalyst این است که این بازی قرار نیست صرفا ادامه‌ای ساده برای نسخه‌های قبلی باشد، بلکه مثل یک بازتعریف روایی عمل می‌کند. خطی‌تر شدن ساختار بازی، در کنار تمرکز بالا روی داستان، نشان می‌دهد کریستال داینامیکس این‌بار روایت را در اولویت مطلق قرار داده و می‌خواهد بازیکن بیش از اکتشاف آزاد، درگیر مسیر شخصی و احساسی لارا کرافت شود. چنین تصمیمی یادآور توم ریدرهای کلاسیک است؛ آثاری که داستان و فضا، هویت اصلی تجربه را شکل می‌دادند.

از طرف دیگر، وعده بزرگ‌ترین نقشه تاریخ این مجموعه در کنار مقبره‌هایی پیچیده‌تر، نشان می‌دهد Catalyst قصد ندارد هویت ماجراجویانه فرنچایز را قربانی روایت کند. ترکیب مقیاس گسترده محیط‌ها با پازل‌های چندلایه، می‌تواند تعادلی تازه بین اکتشاف، چالش ذهنی و روایت سینمایی ایجاد کند. اگر این فرمول به‌درستی اجرا شود، Tomb Raider: Catalyst می‌تواند همان نقطه عطفی باشد که فرنچایز برای ورود به فصل بعدی عمرش به آن نیاز دارد.

در Tomb Raider: Catalyst، لارا کرافت راهی شمال هند می‌شود؛ جایی که یک فاجعه مرموز، نیروها و رازهای باستانی را آزاد کرده است. حالا وظیفه لارا نه‌تنها کشف حقیقت پشت این اتفاق، بلکه جلوگیری از سوءاستفاده افرادی است که می‌خواهند از این قدرت ناشناخته به نفع خودشان استفاده کنند. 

اگرچه جزئیات داستانی زیادی هنوز فاش نشده است، اما یک نکته کلیدی مشخص شده، Catalyst آغازگر یک فصل تازه در فرنچایز Tomb Raider است. بازی از نظر زمانی بعد از سه‌گانه Legend جریان دارد، اما خوشبختانه برای تجربه آن نیازی نیست حتما نسخه‌های قدیمی یا حتی سه‌گانه ریبوت را بازی کرده باشید. ویل کرسلِیک، کارگردان بازی در کریستال داینامیکس، درباره جایگاه داستانی Catalyst توضیح داده:

از نظر زمانی، Tomb Raider: Catalyst سال‌ها بعد از اتفاقات Tomb Raider: Underworld روایت می‌شود و سه‌گانه ریبوت نقش داستان آغازین لارا را دارد. بنابراین ما با لارا کرافتی باتجربه‌تر طرف هستیم. اما مهم‌ترین نکته این است که Catalyst یک شروع تازه برای Tomb Raider محسوب می‌شود.

بازی Tomb Raider: Catalyst مثل نسخه‌های کلاسیک این مجموعه، یک بازی اکشن ماجراجویی تک‌نفره است که بازیکن را مستقیما در نقش لارا کرافت قرار می‌دهد. تمرکز اصلی بازی روی روایت داستانی خواهد بود و همین موضوع باعث شده Catalyst بیش از هر چیز، یک تجربه سینمایی و خطی‌تر نسبت به برخی نسخه‌های اخیر به نظر برسد و برای همین موضوع طرفداران زیادی منتظر آن هستند.

صداپیشگی لارا کرافت در این نسخه بر عهده الیکس ویلتون ریگن است؛ بازیگری که پیش‌تر در آثاری مثل Dragon Age: Inquisition، Mass Effect 3 و Cyberpunk 2077 حضور داشته است. انتخاب او نشان می‌دهد که کریستال داینامیکس روی روایت، دیالوگ‌ها و لحظات سینمایی حساب ویژه‌ای باز کرده و احتمالا با لارا کرافتی روبه‌رو خواهیم بود که بخش زیادی از هویت او از دل داستان و اجرا شکل می‌گیرد.

سازندگان وعده داده‌اند که مقبره‌ها پر از پازل‌های پیچیده و چندلایه خواهند بود؛ همان چیزی که هویت اصلی Tomb Raider را شکل داده است. فعلا جزئیات دقیقی از مکانیک‌های جدید یا نوع تعامل با محیط منتشر نشده، اما توصیف‌ها نشان می‌دهد با فرمولی آشنا طرف هستیم که حالا در ابعادی بزرگ‌تر و جاه‌طلبانه‌تر اجرا می‌شود.

سابقه کریستال داینامیکس در ساخت مجموعه‌هایی مثل Legacy of Kain و Gex نشان می‌دهد این استودیو در طراحی ماجراجویی‌های داستان‌محور، شخصیت‌پردازی و فضاسازی امتحانش را پس داده است. وقتی چنین تجربه‌ای با سرمایه و پشتوانه Amazon Game Studios ترکیب می‌شود، Tomb Raider: Catalyst فقط یک نسخه جدید نیست؛ بلکه می‌تواند نقطه عطفی باشد که تعریف تازه‌ای از توم ریدر مدرن ارائه می‌دهد و دوباره این فرنچایز را به مرکز توجه برمی‌گرداند.

بازی Catalyst با آنریل انجین ۵ توسعه داده می‌شود؛ انتخابی که به تیم سازنده اجازه داده هم از نظر بصری و هم از نظر طراحی محیط‌ها، به سطح جدیدی برسد. اسکات ایموس، رئیس استودیو کریستال داینامیکس، بعد از معرفی رسمی بازی در The Game Awards تاکید کرده که حمایت آمازون نقش کلیدی در جاه‌طلبانه بودن این پروژه داشته است. او در بیانیه‌ای گفته:

همکاری ما با Amazon Game Studios واقعا متحول‌کننده بوده. این شراکت منابع، تخصص و آزادی خلاقانه‌ای را در اختیار ما گذاشته که بدون مصالحه، چشم‌اندازمان را برای هر دو بازی محقق کنیم. با Tomb Raider: Catalyst، در حال ساخت گسترده‌ترین و نوآورانه‌ترین نسخه توم ریدر تا امروز هستیم.

البته نمی‌شود از شرایط کلی صنعت بازی‌سازی چشم‌پوشی کرد. کریستال داینامیکس در سال ۲۰۲۵ سه مرحله تعدیل نیرو را پشت سر گذاشت که بخش‌های مختلف استودیو را تحت تأثیر قرار داد. با این حال، طبق پستی که این استودیو در نوامبر ۲۰۲۵ در لینکدین منتشر کرد، پروژه Tomb Raider نه‌تنها لغو نشده، بلکه به‌عنوان عنوان پرچم‌دار استودیو در اولویت کامل قرار دارد. در این پست آمده بود:

با توجه به تغییرات مداوم صنعت، این تصمیم‌های دردناک برای بهینه‌سازی روند توسعه بازی اصلی Tomb Raider گرفته شده تا هم این پروژه و هم آینده استودیو تضمین شود.

در مجموع تمام این صحبت‌ها نشان می‌دهد که Tomb Raider: Catalyst، علی‌رغم شرایط سخت صنعت، همچنان با قدرت در حال توسعه است. اگر وعده‌های داده‌شده محقق شوند، این بازی می‌تواند همان پروژه‌ای باشد که مسیر آینده لارا کرافت و کل فرنچایز Tomb Raider را دوباره تعریف می‌کند.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید