شگفتی فروش: حجم بی‌نظیر 90 درصدی فرآورده‌های هیدروکربوری در نصف اول سال به فروش رسید!

  • توسط: admin


در شش ماه ابتدایی امسال منتهی به پایان شهریور 1403 در مجموع بورس انرژی ایران 113 روز کاری داشت؛ ارزش معاملات ثبت شده در این بازار طی دوره مورد بررسی از 137 هزار میلیارد تومان فراتر رفت؛ میزان ارزش معاملات ثبت شده در بورس انرژی ایران در نیم سال ابتدایی امسال نسبت به دوره مشابه قبل جهشی 94 درصدی داشت.

به گزارش تجارت نیوز،

در نیم سال ابتدایی سال گذشته (منتهی به پایان شهریور 1402) بورس انرژی ایران دارای 119 روز کاری بود و طی این روزهای کاری ارزشی بالغ بر 70 هزار میلیارد تومان در این بازار به ثبت رسیده بود.

رینگ داخلی بازار فیزیکی فرآورده‌های هیدروکربوری در نیمه ابتدایی امسال میزبان فروش 3 میلیون و 285 هزار و 823  تن محصول بود؛ ارزش این معاملات این رینگ به بیش از 37 هزار و 600 میلیارد تومان رسید؛ حجم فروش فرآورده‌های هیدروکربوری در نیمه ابتدایی امسال نسبت به دوره مشابه قبل به لحاظ حجمی رشدی 114 درصدی و به لحاظ ارزشی 40 درصد رشد داشت. پالایشگاه اصفهان، پالایشگاه آبادان، شرکت ملی نفت ایران، پالایشگاه شیراز و پالایشگاه تبریز به ترتیب برترین فروشندگان رینگ داخلی در نیمه ابتدایی امسال بودند.

در رینگ بین‌الملل نیز 2 میلیون و 947 هزار و  998 تن انواع فرآورده هیدروکربوری به فروش رفت؛ فروش صادراتی این محصولات ارزش ریالی برابر 78 هزار و 467 میلیارد تومان را رقم زد. میزان حجمی فروش صادراتی فرآورده‌های هیدروکربوری نسبت به دوره مشابه در سال قبل رشدی 69 درصدی و به لحاظ ارزشی نیز رشد 97 درصدی را به ثبت رساند. شرکت نفت ستاره خلیج فارس، شرکت نفت امام خمینی، شرکت پالایش نفت لاوان، پالایشگاه نفت اصفهان و شرکت ملی گاز ایران نیز در بازه مورد بررسی برترین فروشندگان رینگ‌بین‌الملل به لحاظ حجم فروش محصول شدند.

در مجموع نیز طی نیم سال ابتدایی 1403 فروش فرآورده‌های هیدروکربوری در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به 6 میلیون و 233 هزار تن محصول رسید؛ این معاملات ارزش ریالی بالغ بر 116 هزار میلیارد تومان را محقق کردند؛ به این ترتیب در نیمه ابتدایی امسال نسبت به دوره مشابه در سال 1402 بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به لحاظ حجمی با رشد 90 درصدی و به لحاظ ارزشی با رشد 74 درصدی مواجه شد. بررسی‌ها از آن حکایت دارد که در مجموع بازار فیزیکی بورس انرژی ایران نیز شرکت نفت ستاره خلیج فارس، پالایشگاه نفت امام خمینی و پالایشگاه نفت اصفهان بیشترین سهم از فروش فرآورده‌های هیدروکربوری را به خود اختصاص دادند.

فروش 78 میلیارد کیلووات ساعت برق در بورس انرژی

بازار برق بورس انرژی ایران در نیمه ابتدایی امسال منتهی به پایان شهریور 1403 روزهای پررونقی را پشت سر گذاشت؛ 78 میلیارد و 392 میلیون کیلووات ساعت برق به ارزشی بالغ بر 11 هزار میلیارد تومان در این بازار مورد دادوستد قرار گرفت. از کل معاملات ثبت شده در این بازار 77 میلیارد و 986 میلیون کیلووات ساعت برق مربوط به  نیروگاه‌های حرارتی با ارزشی بالغ بر 9 هزار و 200 میلیارد تومان بود. در بازار برق سبز نیز 356 میلیون کیلووات ساعت برق به ارزشی بالغ هزار و 600 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت. همچنین در تالار برق آزاد نیز که محلی برای عرضه و فروش برق نیروگاه‌های کوچک و تولید پراکنده است نیز 50 میلیون کیلووات ساعت برق به ارزشی بالغ بر 185 میلیارد تومان معامله شد.

سایر بازارهای بورس انرژی ایران

میزان فروش اوراق سلف موازی استاندارد در بورس انرژی ایران طی نیمه ابتدایی امسال به 7300 میلیارد تومان رسید؛ این در حالی بود که در این بازه زمانی شش ماه نیز 2 هزار و 400 میلیارد تومان گواهی ظرفیت در این بازار مورد داوستد قرار گرفت و ارزش معاملات گواهی صرفه‌جویی گاز نیز 289 میلیارد تومانی شد. 

منبع :

بورس انرژی

به اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید