از ادرار به آب خالص! به چه نقطه‌ای از بدن انسان تبدیل می‌شود؟

  • توسط: admin


بسیاری از ما در کودکی آرزوی فضانورد شدن را داشتیم. اما ما هرگز نمی‌دانستیم که فضانوردان دقیقاً چه مشکلاتی را تجربه می‌کنند! یکی از پرتعدادترین و در عین حال کاربردی ترین کارهایی که فضانوردان انجام می دهند نوشیدن آبی است که از عرق و ادرار خود ساخته می شود!

به گزارش ایندیپندنت فارسی، در ایستگاه فضایی فضانوردان معمولاً شرایط سختی را تحمل می کنند که حتی تصورش را هم نمی کنیم. هنگام سفر در فضا، فضانوردان برای زنده ماندن به آب، غذا و هوا نیاز دارند. اما در فضا منابع طبیعی به راحتی در دسترس نیست و به همین دلیل باید تا حد امکان از منابع موجود استفاده کرد. یکی از مهم ترین منابع موجود در فضا، آب است. برای اینکه فضانوردان از آب برای مصارف شخصی و همچنین پخت غذا استفاده کنند، باید از راه های عجیب و غریب و متنوعی استفاده کنند.

98 درصد تصفیه ادرار و عرق فضانوردان!

برای بازیافت آب، فضانوردان از سیستم های بازیافت آب استفاده می کنند که شامل فرآیندهایی مانند فیلتراسیون، اسمز معکوس و یونیزاسیون است. از طریق استفاده از این سیستم ها، آب موجود در ادرار و عرق فضانوردان جمع آوری شده و به آب تمیز تبدیل می شود. در نهایت آب تصفیه شده به مخزن آب ایستگاه فضایی منتقل می شود که برای مصرف استفاده می شود.

ناسا توانست میزان بازیافت و تصفیه ادرار و عرق فضانوردان را تا 98 درصد افزایش دهد. این بدان معناست که در آینده نزدیک دیگر نگرانی زیادی در مورد تامین آب مورد نیاز برای سفرهای فضایی وجود نخواهد داشت. پیش از این، ناسا می توانست بین 93 تا 96 درصد از ادرار و عرق فضانوردان را درمان کند.

اگرچه افزایش نرخ بازیافت آب در فضا بسیار مهم است، اما ناسا از سلامت افراد حاضر در ایستگاه فضایی غافل نشده و توجه ویژه ای به این مشکل دارد. در سال های اخیر، سیستم های مختلف بازیافت آب فضایی با هدف بهبود کارایی و کاهش هزینه ها توسعه یافته است. دستگاه های رطوبت گیر پیشرفته و دستگاه های پردازش ادرار تنها برخی از دستگاه هایی هستند که در ایستگاه فضایی برای تزریق ادرار و عرق به فضانوردان استفاده می شود.

آب ایستگاه فضایی چقدر تمیز است؟

بسیاری از مردم ممکن است فکر کنند که آب در ایستگاه فضایی بین المللی کثیف است، حتی اگر تصفیه شده باشد. اما کسانی که در ایستگاه فضایی بوده اند و محققان ناسا این را باور ندارند. در همین راستا، کریستوفر براون، یکی از محققان ارشد ناسا، اعلام کرد که آب موجود در ایستگاه فضایی که از ادرار و عرق فضانوردان می آید، حتی از آب روی زمین نیز تمیزتر است.

برای جلوگیری از مشکلات سلامتی فضانوردان در ایستگاه فضایی، سیستم هایی برای کنترل کیفیت آب در فضا توسعه داده شده است. این سیستم ها از روش های تصفیه و ضد عفونی آب برای تامین آب تمیز و بهداشتی برای فضانوردان استفاده می کنند و کیفیت آب به صورت 24 ساعته نظارت می شود.

این دستگاه تنها بخشی از سیستم پیچیده و پیشرفته ناسا برای رسوب عرق و ادرار فضانوردان است.

به طور کلی، تجدید و بازیافت آب در فضا یکی از موضوعات حیاتی در کشف ایستگاه های فضایی به شمار می رود و کیفیت آب بازیافتی در ایستگاه فضایی با توجه به اهمیت سلامتی، همواره در بالاترین سطح ممکن قرار دارد. کسانی که در ایستگاه حضور دارند

با توجه به منابع محدود در فضا، استفاده از آب بازیافتی و تصفیه شده برای مصرف شخصی فضانوردان بسیار مهم است. به همین دلیل، توسعه سیستم های بازیافت آب برای بهبود کارایی و کاهش هزینه ها از اهمیت بالایی برخوردار است و ممکن است در آینده طول عمر سفرهای فضایی را افزایش دهد.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید