سریع و آسان: چگونه دمی بلغور جو تهرانی بپزیم؟

  • توسط: admin


دمی بلغور جو تهرانی، یک غذای ساده و خوشمزه از دیار پایتخت است که در کمترین زمان ممکن آماده می‌شود. این غذا گزینه‌ای عالی برای روزهایی است که وقت زیادی برای آشپزی ندارید، اما به دنبال یک وعده غذایی راحت و سیرکننده هستید.

در این قسمت از آدرینبلاگ با طرز تهیه دمی بلغور جو تهرانی آشنا خواهید شد.

مواد لازم جهت تهیه دمی بلغور جو تهرانی

مواد لازم جهت تهیه دمی بلغور جو تهرانی به شرح زیر است:

برنج۱/۳ پیمانهعدس۱/۳ پیمانهلوبیا قرمز۱/۳ پیمانهلوبیا چیتی۱/۳ پیمانهبلغور جو۱ پیمانهنخود فرنگی۱/۳ پیمانهپیاز۱ عددگوجه فرنگی۱ عدد (اختیاری)رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری (اختیاری)نعنا خشک۱/۲ قاشق غذاخوریروغنبه مقدار لازمآببه مقدار لازمسبزی ( تره، جعفری، اسفناج و گشنیز)از همه سبزیجات ۲۵۰ گرمفلفل سیاه، نمک و زردچوبهبه مقدار لازم

خرید مواد اولیه با تخفیف از اکالا

مراحل تهیه دمی بلغور جو تهرانی

در ادامه، توجه شما را به مراحل تهیه دمی بلغور جو تهرانی جلب می‌کنیم.

مرحله اول: خیس کردن حبوبات

برای تهیه دمی بلغور جو تهرانی، باید تمام حبوبات به جز عدس را از روز قبل در آب خیس کنید. این کار باعث می‌شود که حبوبات نفخ کمتری داشته باشند. همچنین، بهتر است در این مدت زمان ۲ الی ۳ بار آب حبوبات را عوض کنید.

مرحله دوم: گرفتن آب اضافی حبوبات

پس از اینکه حبوبات یک شبانه روز خیس خوردند، آن‌ها را آبکش کنید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود. سپس، آبکش حاوی حبوبات را زیر آب بگیرید و آبکشی کنید. در نهایت، آبکش را کنار بگذارید تا حبوبات کاملا خشک شوند.

مرحله سوم: خیساندن برنج

برای تهیه دمی بلغور جو تهرانی، برنج را باید از ۱ ساعت قبل از پخت، خیس کنید. برای این کار برنج را درون ظرفی ریخته و به اندازه‌ای آب اضافه کنید تا روی برنج را بپوشاند.

مرحله چهارم: اضافه کردن آب به قابلمه

در این مرحله، حبوباتی که از قبل خیس کرده‌اید را درون یک قابلمه مناسب ریخته و روی آن‌ها آب بریزید تا به اندازه یک بند انگشت بالاتر از سطح حبوبات قرار بگیرد.

مرحله پنجم: پختن حبوبات

قابلمه حاوی حبوبات و آب را روی حرارت زیاد قرار داده و اجازه دهید به جوش بیاید. پس از اینکه آب و حبوبات به جوش آمدند، حرارت را خیلی کم کرده و درب قابلمه را بگذارید تا حبوبات کاملا بپزند و مغز پخت شوند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دمی ماش به روش سنتی

مرحله ششم: پاک کردن و خرد کردن سبزی‌ها

در این مرحله باید سبزی‌ها را تمیز کنید و به خوبی بشویید تا کاملا عاری از هرگونه آلودگی شوند. سپس سبزی‌ها را درون یک آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن‌ها گرفته شده و خشک شوند. پس از اینکه سبزی‌ها خشک شدند، آن‌ها را به صورت ریز خرد کنید.

مرحله هفتم: اضافه کردن سبزی‌های خرد شده و عدس به قابلمه

پس از اینکه ۱ ساعت از پخت حبوبات گذشت، سبزی‌های خرد شده و عدس را به قابلمه اضافه کنید. سپس درب قابلمه را گذاشته و اجازه دهید حبوبات، سبزی‌ها و عدس به خوبی پخته شده و طعم یکدیگر را بگیرند. در این مرحله، در صورت تمایل می‌توانید یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی به قابلمه اضافه کنید.

مرحله هشتم: تفت دادن پیاز

پیاز را پوست کنده و شسته و به صورت نگینی یا خلالی خرد کنید. سپس مقداری روغن درون تابه ریخته و روی حرارت قرار دهید. وقتی روغن داغ شد، پیاز را اضافه کرده و تفت دهید تا طلایی یا عسلی شود. پس از اینکه پیاز طلایی شد، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را اضافه کنید تا بوی خامی پیاز گرفته شود.

مرحله نهم: اضافه کردن نعناع خشک به پیاز

پس از اینکه عطر زردچوبه و پیاز داغ بلند شد، نعناع خشک را اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا رنگ آن‌ها تیره شود. در این مرحله اگر تمایل دارید، می‌توانید یک عدد گوجه فرنگی را ریز خرد کرده و به همراه پیاز داغ و نعناع خشک تفت دهید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دمپختک (دمی باقالی)

مرحله دهم: اضافه کردن ترکیب پیاز داغ و نعناع خشک به قابلمه

ترکیب پیازداغ و نعناع خشک را به قابلمه اضافه کرده و مواد را هم بزنید تا با هم ترکیب شوند. سپس درب قابلمه را بگذارید تا حبوبات و سایر مواد به خوبی پخته و جا بیفتند.

مرحله یازدهم: اضافه کردن برنج خیس خورده به قابلمه

در این مرحله، آب برنجی که از قبل خیس کرده‌اید را خالی کرده و برنج را به قابلمه اضافه کنید. سپس، مجددا مواد را هم بزنید تا با هم ترکیب شوند. توجه کنید که در این مرحله نیازی به گذاشتن درب قابلمه نیست، زیرا آب دمی بلغور جو باید کاملا تبخیر شده و غذا خشک شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع استانبولی (دمی گوجه)

مرحله آخر: آماده شدن دمی بلغور جو تهرانی

پس از اینکه آب درون قابلمه به طور کامل بخار شد، درب قابلمه را گذاشته و به مدت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه اجازه دهید تا دمی بلغور جو به آرامی دم کشیده و آماده شود.

دمی بلغور جو تهرانی شما با عطر و طعمی بی‌نظیر آماده است. نوش جانتان!ً

نکته: برای خوش‌طعم و خوش‌عطرتر شدن دمی بلغور جو تهرانی، می‌توان در پایان پخت و زمانی که هنوز کمی آب دارد، کمی زعفران آب شده، کره یا روغن حیوانی به آن اضافه کرد.

در این بخش از مجله آشپزی اکالا، طرز تهیه دمی بلغور جو تهرانی به روشی اصیل و سنتی آموزش داده شد. پیشنهاد می‌کنیم این غذای خوشمزه و مقوی را حتما امتحان کنید و از آن لذت ببرید.

امیررضا هستم، فخاریان. به چند تا چیز خیلی علاقه دارم: نوشتن، آشپزی، سینما و کتاب. چند سالی میشه همه اینا رو در کنار هم پیش می‌برم. الان هم خوشحالم که فرصتش هست تا دو تا از چیزهای مورد علاقه‌ام رو با هم ترکیب کنم!

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید