بازگشت به زمان ویروس‌های باستانی با کشف یخچال طبیعی!

  • توسط: admin


این ویروس ها ممکن است ارتباط بین گونه های میکروبی و تغییرات آب و هوایی در مقیاس بزرگ را آشکار کنند.

به گزارش دیجیاتو، دانشمندان بقایای یخ زده ویروس های بسیار قدیمی را در حین تجزیه و تحلیل نمونه هایی از هسته یخچال های طبیعی تبتی کشف کردند. تعداد این ویروس ها بیش از 1700 مورد است و بیشتر آنها قبلاً مشاهده نشده اند.

دانشمندان دانشگاه ییل و دانشگاه ایالتی اوهایو ویروس‌های باستانی جدیدی را کشف کرده‌اند که در یخچال عظیم گولیا در تبت منجمد شده‌اند. این یخچال همچنین منبع ذخیره ویروس های منجمد دیگری در سال 2021 بود. به نظر می رسد این گونه های خفته شواهدی از ارتباط بین ویروس ها و تغییرات آب و هوایی ارائه می دهند.

این ویروس های غیرفعال از یک هسته یخی 300 متری متعلق به کلاهک یخی وسیع تبتی استخراج شدند. محققان آنها را “عکس های فوری بکر” 41000 سال گذشته می دانند، زمانی که یخچال و جهان اطراف آن گرم و سرد شده است.

به گفته محققان، ویروس هایی که با تغییرات در مقیاس بزرگ در آب و هوای زمین مرتبط هستند، قبلا مورد مطالعه قرار نگرفته بودند. یخ سرد بسیار ارزشمند است و دانشمندان اغلب فقط مقادیر کمی از آن را دارند که برای تحقیقات ویروسی و میکروبی کافی نیست. این محققان نتایج تحقیقات خود را در مجله Nature Geosciences منتشر کرده اند.

کلاهک یخی Golya در تبت منبع بسیاری از ویروس های منجمد است. کلاهک یخی Golya در تبت منبع بسیاری از ویروس های منجمد است.

این اولین بار نیست که دانشمندان ویروس های باستانی را از نمونه های یخ زده بازیابی می کنند. اما تعداد ویروس های یافت شده در نمونه یخچال گولیا پنجاه برابر بیشتر از موارد قبلی بود.

از 1700 نوع ویروسی که در نمونه‌های هسته یخچال گلیا یافت شده است، حدود سه چهارم آن‌ها گونه‌های کاملاً جدیدی هستند. یک چهارم دیگر از ویروس ها دارای امضاهای زیستی هستند که با ارگانیسم های شناخته شده در سایر نقاط جهان همپوشانی دارند.

این بدان معناست که برخی از این ویروس ها احتمالاً از مسیرهایی مانند خاورمیانه یا حتی قطب شمال به زمین سرایت می کنند.

از بین ویروس‌های باستانی منجمد یافت شده در نمونه گلیا، دورترین “جامعه ویروسی” (به قول دانشمندان) به 11500 سال قبل باز می‌گردد. این زمانی است که زمین از آخرین عصر یخبندان به دوره گرم‌تر هولوسنی که اکنون در آن زندگی می‌کنیم، گذر کرد.

اگرچه دانشمندان هنوز مطمئن نیستند، اما به نظر می رسد این حافظه پنهان ویروس های باستانی تازه کشف شده نشان می دهد که گونه های میکروبی به تغییرات آب و هوایی واکنش نشان داده اند. به عبارت دیگر، ارتباط بالقوه ای بین ویروس ها و تغییرات آب و هوایی وجود دارد.

محققان همچنین در مقاله خود تاکید کردند که این ویروس های جدید هیچ خطری برای انسان ندارند. اما تحقیقات گذشته نشان داده است که ویروس‌های موجود در سازندهای یخی در صورت انتشار به دلیل تغییرات آب و هوایی می‌توانند خطرناک باشند.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید