معماهای مرموز پاول دوروف: سرنخ‌های گم‌شده آیا از حل معماهایشان دوری کرده اند؟

  • توسط: admin


چرا پاول دوروف، مدیر اجرایی تلگرام و میلیاردر روسی الاصل، این همه ملیت دارد؟ او واقعاً به چه کسی وفادار است؟

به گزارش سرگرمی روز، پس از دستگیری غافلگیرانه پاول دوروف در شنبه گذشته که خشم حامیان آزادی بیان را برانگیخت و فرانسه را به تلاش برای سانسور پیام رسان تلگرام متهم کرد، تئوری های توطئه داغ شده است.

به گفته تلگرام، از زمان راه اندازی آن در سال 2013، این پلتفرم به ابزاری برای مخالفان سیاسی، ژنرال های میدان جنگ و جنایتکاران تبدیل شده و نزدیک به یک میلیارد کاربر را به خود جذب کرده است.

چهارشنبه گذشته، دوروف پس از تحقیقات رسمی در مورد شش اتهام از جمله امتناع از همکاری با مجریان قانون و همدستی در راه اندازی یک پلتفرم آنلاین برای تسهیل معاملات غیرقانونی در یک گروه سازمان یافته، به قید وثیقه پنج میلیون یورویی در فرانسه آزاد شد.

این تحقیقات به دلیل عدم تمایل تلگرام به همکاری در پرونده کودک آزاری انجام شد که منجر به صدور حکم قضایی علیه دوروف و برادرش نیکولای دوروف، بنیانگذاران این پلتفرم شد.

در حالی که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه تاکید کرد که “این پرونده به هیچ وجه سیاسی نیست”، این دستگیری بی سابقه سوالاتی را در مورد غول فناوری و روابط او با پاریس و مسکو ایجاد کرد.

دوروف چقدر مکرون را می شناسد؟

در حالی که یک شهروند متوسط ​​فرانسوی ممکن است با تلگرام آشنایی نداشته باشد، این اپلیکیشن حداقل یک کاربر مشتاق در فرانسه دارد، رئیس جمهور فرانسه، امانوئل مکرون.

ماکرون از اولین روزهای کمپین ریاست جمهوری خود تقریباً یک دهه پیش از این برنامه استفاده کرده است و همچنان به این کار ادامه می دهد، حتی اگر سال گذشته از اعضای کابینه وی رسماً خواسته شد استفاده از این پلت فرم را متوقف کنند. یکی از نزدیکان ماکرون به پولیتیکو گفت: دوروف حداقل یک بار در سال 2018 با رئیس جمهور فرانسه ملاقات کرد. در آن زمان، این دیدار پشت درهای بسته گزارش نشد. به گزارش روزنامه لوموند، این دو از زمانی که مکرون برای اولین بار رئیس جمهور شد، در «مقامات متعدد» با یکدیگر ملاقات کرده اند.

مکرون مدت هاست که به دنبال تبدیل فرانسه به خانه شرکت های بزرگ فناوری است. رئیس جمهور فرانسه یک ماه پس از پیروزی خود در سال 2017 گفت: «فرانسه یک کشور پیشرو برای بیش از حد نوآوری، تغییر و تحول عمیق خواهد بود».

رئیس جمهور فرانسه تلاش کرد دوروف را متقاعد کند که تلگرام را به پاریس منتقل کند و به او پیشنهاد شهروندی فرانسه را داد. در حالی که دوروف اکنون تابعیت فرانسه را دارد، دفتر مرکزی تلگرام در حال حاضر در دبی است.

بر اساس گزارش هفته نامه طنز فرانسوی لو کنری، زمانی که دوروف شنبه شب در فرودگاه لو بورژه پاریس دستگیر شد، ظاهرا به افسران پلیس گفته است که برای صرف شام با ماکرون در پاریس بوده است. مکرون پنجشنبه گذشته به طور کامل دعوت پاول دوروف را رد کرد.

وی در سفر به صربستان گفت: من مطلقاً هیچ اطلاعی از سفر آقای دوروف به فرانسه نداشتم.

یک منبع نزدیک به مکرون تاکید کرد که رئیس جمهور فرانسه در آن روز در خانه تعطیلات خصوصی خود در لو توک در شمال فرانسه بود.

این اولین شوخی عملی دوروف به هزینه مقامات فرانسوی نخواهد بود. در آوریل 2023، این میلیاردر روسی نام رسمی خود را در پاسپورت فرانسوی خود به Paul de Roux تغییر داد که اقتباس فرانسوی از نام Pavel Durov است که در روزنامه رسمی کشور ثبت شده است.

دوروف چگونه فرانسوی شد؟

بنیانگذار تلگرام که در روسیه متولد شده است، در سال 2021 تابعیت فرانسه را بر اساس رویه ای که معمولاً مختص یک خارجی فرانسوی زبان است که با کار برجسته خود به نفوذ فرانسه و رونق اقتصاد بین المللی کمک کرده است، دریافت کرد. این کشور.” دارد

او تنها غول فناوری نیست که این مسیر را دنبال می کند. ایوان اشپیگل، مدیر عامل آمریکایی اسنپ چت که کمی فرانسوی صحبت می کند نیز در سال 2018 تابعیت فرانسه را دریافت کرد.

مکرون پنجشنبه گذشته گفت: این تصمیمی است که ما در سال 2018 گرفتیم و من کاملاً از آن حمایت می کنم. وی افزود: این بخشی از راهبردی است که به زنان و مردان اجازه می‌دهد زمانی که هنرمند، ورزشکار، کارآفرین هستند، زمانی که تلاش می‌کنند زبان بیاموزند، زمانی که ثروت ایجاد می‌کنند، زمانی که درخواست شهروندی می‌کنند، تابعیت فرانسه را دریافت کنند. من این کار را برای آقای دوروف انجام دادم که سعی کرد زبان فرانسه را یاد بگیرد. درست مثل کاری که برای اشپیگل کردم.

با این حال، مشخص نیست که دوروف چگونه به نفوذ فرانسه کمک کرد.

ریاست جمهوری فرانسه در ابتدا تمایلی به اعطای شهروندی دوروف نداشت و به پولیتیکو گفت که این تصمیم توسط وزارت خارجه فرانسه گرفته شده است. دوروف همچنین شهروند امارات متحده عربی است که در آنجا زندگی می کند و تلگرام را اداره می کند. به گفته یکی از نزدیکان مدیر تلگرام، ابوظبی پس از دستگیری مدیر تلگرام، درخواست دسترسی کنسولی به دوروف را داشت، اما غول فناوری این پیشنهاد را رد کرد. نماینده دستگاه دیپلماسی امارات متحده عربی به پولیتیکو گفت: ما در ارتباط با این پرونده و نمایندگان پاول دوروف با مقامات فرانسوی در تماس هستیم.

رسانه های دولتی روسیه گزارش دادند که مسکو درخواست دسترسی کنسولی کرده است. یک مقام دولت فرانسه به پولیتیکو گفت که این فرد از حمایت کنسولی روسیه و بازدید از کنسولگری امارات امتناع کرد، اما پذیرفت که وضعیت خود را به سفارت امارات اطلاع دهد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، تابعیت روسی دوروف را تایید کرد و افزود: نمی‌دانم او چند تابعیت دیگر دارد.

دوروف همچنین از طریق یک برنامه سرمایه گذاری که در آن پاسپورت ها از طریق کمک های مالی بزرگ ارائه می شود، تابعیت کشور جزیره ای کارائیب سنت کیتس و نویس را دریافت کرد. سفیر این کشور در پاریس در گفتگو با پولیتیکو تابعیت دوروف را تایید کرد اما تاکید کرد که روابط او با سنت کیتس و نویس محدود است. دوروف با خدمات کنسولی این کشور تماس نگرفت.

آیا دوروف همچنان به روسیه وفادار است؟

دوروف در سال 2014 پس از اختلاف با کرملین روسیه را ترک کرد. او قبل از راه‌اندازی تلگرام، یک پلتفرم شبکه اجتماعی به نام «V Contact» ایجاد کرد و ظاهراً از ارائه اطلاعات تماس فعالان دموکراسی‌خواه اوکراینی که در آن پلتفرم فعال بودند، خودداری کرد.

با این حال، پس از دستگیری دوروف، مسکو مداخله کرد و اعلام کرد که تمام کمک ها و حمایت های لازم را به دوروف ارائه کرده و فرانسه را به ارعاب و تلاش مستقیم برای محدود کردن آزادی ارتباطات متهم کرد.

اگرچه دوروف خود را به عنوان مخالف کرملین نشان می دهد، اما واقعیت پیچیده تر به نظر می رسد. حتی پس از ترک روسیه و فروش سهام خود در VKontakte، دوروف روابط خود را با این کشور حفظ می کند.

علیشیر عثمانوف، الیگارشی نزدیک به پوتین، ظاهراً در مراحل اولیه تلگرام به تامین مالی کمک کرد. تلگرام نیز مانند VKontakte در ابتدا فعالیت خود را در همان دفتر «خان خانه» در سن پترزبورگ آغاز کرد.

بنا به گزارش رسانه های طرفدار کرملین، نیکلای، برادر دوروف، که تحت تعقیب قضایی فرانسه است، در سن پترزبورگ زندگی می کند و در موسسه ریاضی استیلوف آکادمی معتبر علوم روسیه کار می کند. سایت این موسسه نیکولای دوروف را کارمند خود اعلام کرد.

علیرغم سهم بزرگ نیکولای در موفقیت تلگرام، او همیشه از کانون توجهات دور بوده و این نقش را به برادر کوچکترش واگذار کرده است. به گفته تلگرام، پاول از این اپلیکیشن از نظر مالی و ایدئولوژیک پشتیبانی می کند، در حالی که پشتیبانی نیکولای فنی است.

بر اساس اطلاعات فاش شده از منابع اطلاعاتی روسیه، دوروف بین سال های 2015 تا 2021 بیش از 50 بار به روسیه سفر کرده است. ارتش روسیه از تلگرام برای ارتباط در میدان جنگ استفاده می کند، وبلاگ نویسان و روزنامه نگاران نظامی طرفدار جنگ و همچنین میلیون ها شهروند عادی روسیه و همچنین از تلگرام برای ارتباط در میدان جنگ استفاده می کنند. مقامات سیاسی

در محافل مخالف دولت روسیه، تلگرام شهرت متفاوتی دارد. از یک طرف، یک اتصال امن به دور از چشمان کنجکاو FSB فراهم می کند و یک پلت فرم جایگزین برای رسانه های آنلاین مستقل که توسط مقامات روسی مسدود شده اند، فراهم می کند. از سوی دیگر، مواردی وجود دارد که کانال‌ها یا ابتکاراتی که می‌توانند برای کرملین مشکل ایجاد کنند مسدود شده‌اند یا از عملکرد آنها جلوگیری شده است.

ارتش اوکراین از سیگنال برای ارتباطات خود استفاده می کند، اما اکثر سازمان های دولتی یک کانال تلگرام دارند و این برنامه برای پیام های خصوصی و وبلاگ سربازان و شهروندان اوکراینی استفاده می شود.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید