انفجار ستاره‌ای عظیم، زمین را به یک معجزه تبدیل کرد!

  • توسط: admin


این اولین بار است که به دلیل انفجار ناشی از فعالیت انسانی، اختلال در جو زمین رخ می دهد.

بر اساس اطلاعات به نقل از ایندیپندنت، در 18 نوامبر 2023 (آبان سال قبل) شرکت SpaceX موشک فضایی فوق سنگین استارشیپ را به فضا فرستاد که قدرتمندترین موشک ساخته شده تا آن زمان بود. تنها 4 دقیقه پس از پرتاب، بخش بزرگ و پایینی موشک که شامل موتورهای اصلی آن بود، طبق برنامه ریزی از سایر اجزای خود جدا شد. اما آن قسمت قبل از بازگشت به زمین منفجر شد. 4 دقیقه بعد اجزای باقیمانده موشک مذکور نیز در فاصله 150 کیلومتری زمین منفجر شد. علت این مشکل نشت اکسیژن مایع گزارش شده است.

بر اساس مطالعه جدیدی که در شماره آگوست مجله Geophysical Research Letters منتشر شد، محققان روسی نشان دادند که انفجار دوم به طور موقت یک حفره بزرگ در یونوسفر ایجاد کرد. یونوسفر بخشی از جو زمین در فاصله 80 تا 650 کیلومتری است. در این بخش گازها یونیزه می شوند یا از الکترون ها جدا می شوند و به پلاسما تبدیل می شوند.

یوری یاسوکوویچ، فیزیکدان و نویسنده ارشد این مطالعه در موسسه فیزیک خورشیدی زمینی آکادمی علوم روسیه (ISTP)، معتقد است که چنین حفره هایی معمولاً در نتیجه فرآیندهای شیمیایی در یونوسفر به دلیل تعامل با سوخت موتور ایجاد می شوند. . چندین ماهواره و ایستگاه‌های زمینی بین‌المللی این قطعی را که 30 تا 40 دقیقه طول کشید قبل از اینکه بخش آسیب‌دیده از یونوسفر به طور کامل به حالت عادی بازگردد، نظارت کردند.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید