طرز تهیه رب زردآلو خانگی: دستور پختی اسان برای رقم زدایی از تن monotony در آشپزخانه

  • توسط: admin


رب زردآلو عطر و طعم بسیاری لذیذی دارد و یک طعم دهنده فوق العاده برای انواع خورش و غذاهای آبکی است. در این مقاله از بخش آشپزی در آدرینبلاگ می‌توانید با طرز تهیه رب زردآلو خانگی و همه فوت و فن‌های درست کردن این چاشنی جذاب آشنا شوید.

طرز تهیه رب زردآلو با زردآلوی تازه

آماده کردن مواد اولیه این رب حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و برای پخت رب نیز باید حدود ۱ تا ۱ و نیم ساعت زمان صرف کنید.

مواد لازم برای تهیه رب زردآلو خوشمزه

زردآلوی رسیده۳ کیلوگرمنمک۳ قاشق مرباخوریآببه مقدار لازم

مراحل طرز تهیه رب زردآلو خوشمزه

در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل درست کردن رب زردآلو خانگی با زردآلوی تازه آشنا شوید.

مرحله اول: زردآلوها را بشویید

برای شروع باید زردآلوها را بشویید و چند دور آبکشی کنید. سپس آن‌ها را به ۲ قسمت تقسیم و هسته زردآلوها را جدا کنید.

مرحله دوم: زردآلوها را با کمی آب بجوشانید

زردآلوها را با مقداری آب در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. مقدار آبی که اضافه می‌کنید باید به اندازه ۱/۵ برابر حجم زردآلوها باشد. قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا زردآلوها بپزند و نرم شوند. زمانی که پوست زردآلوها جدا شد، یعنی می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید.

مرحله سوم: زردآلوها را صاف کنید

در این مرحله باید صبر کنید تا زردآلوها کمی خنک شوند. سپس آن‌ها را از صافی رد کنید و با پشت قاشق، گوشتکوب یا با دست آن‌ها را خوب فشار دهید تا زردآلوها کاملا له شوند و عصاره و گوشت آن‌ها از صافی رد شود.

بیشتر بخوانید: با زردآلوهای له شده چیکار کنم؟

مرحله چهارم: زردآلوها را بجوشانید

بعد از صاف کردن زردآلوها باید آن‌ها را دوباره در قابلمه بریزید. مقداری نمک به مواد اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید. در این مرحله باید مرتب زردآلوها را هم بزنید تا ته نگیرند. اجازه دهید زردآلوها به آرامی بجوشند و غلیظ شوند.

مرحله پنجم: رب را در شیشه بریزید

زمانی که رب به غلظت مناسب رسید، می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید. صبر کنید تا رب زردآلو کاملا خنک شود، سپس آن را در ظرف‌های شیشه‌ای تمیز و خشک بریزید و در یخچال قرار دهید.

طرز تهیه رب زردآلو با برگه زردآلو

آماده کردن مواد اولیه این رب حدود ۱۰ دقیقه و پخت آن حدود ۲ ساعت طول می‌کشد.

مواد لازم برای تهیه رب زردآلو با برگه خشک آن

برگه زردآلو۲۵۰ گرمآب۱ لیوان فرانسوی دسته‌دارنمک۱ قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه رب زردآلو با زردآلو خشک

در ادامه این بخش می‌توانید با مراحل درست کردن رب زردآلو با زردآلوی خشک آشنا شوید.

مرحله اول: زردآلوها را بخیسانید

برای شروع باید زردآلوها را بشویید و بعد در یک ظرف بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید. اجازه دهید زردآلوها برای مدتی در آب بمانند و نرم شوند.

مرحله دوم: زردآلوها را بپزید

بعد از این که زردآلوها نرم شدند، آن‌ها را آبکش کنید و همراه با یک لیوان آب تازه در قابلمه بریزید. قابلمه را روی شعله گاز قرار دهید و اجازه دهید زردآلوها له شوند و آب اضافه‌شان بخار شود.

اگر آب قبل از نرم شدن زردآلوها بخار شد و احساس کردید که زردآلوها هنوز سفت هستند، می‌توانید دوباره مقداری آب به قابلمه اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی زردآلو با رب انار

مرحله سوم: زردآلوها را از صافی رد کنید

یک صافی را روی یک قابلمه قرار دهید و بعد زردآلوها را از صافی رد کنید. مواد را با دست یا گوشتکوب فشار دهید تا فقط پوست و قسمت‌های سفت زردآلو در صافی باقی بماند.

مرحله چهارم: رب را آماده کنید

عصاره زردآلو را همراه با مقداری نمک در قابلمه بریزید و دوباره روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. شعله گاز را کم کنید و مواد را به صورت مرتب هم بزنید تا رب به غلظت مناسب برسد. زمانی که رب آماده شد، شعله گاز را خاموش کنید.

در ادامه صبر کنید تا خنک شود و بعد آن را در شیشه‌های تمیز و خشک بریزید و در یخچال قرار دهید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه رب زردآلو

برای این که هوا به داخل رب نفوذ نکند، می‌توانید بعد از ریختن رب در شیشه، مقداری روغن کنجد با روغن مایع روی آن بریزید. اضافه کردن روغن به رب مانع کپک زدن آن می‌شود.اگر دوست دارید طعم رب شما شیرین شود، بهتر است برای تهیه این رب از زردآلوهای رسیده و شیرین استفاده کنید، در غیر این صورت می‌توانید از ترکیب زردآلوی ترش و شیرین نیز استفاده کنید.رب زردآلو فواید زیادی برای بدن دارد و یکی از مهم‌ترین فواید آن درمان کم خونی و همچنین رفع یبوست است.اگر از زردآلوهای ترش مزه برای تهیه این رب استفاده می‌کنید، می‌توانید مقداری شکر نیز به آن اضافه کنید.اگر دوست دارید طعم رب شما ترش‌تر شود، می‌توانید مقدار کمی جوهر لیمو یا آب لیمو ترش تازه به آن اضافه کنید.برای افزایش ماندگاری این رب می‌توانید آن را در کیسه‌های زیپ دار یا ظروف فریزری بریزید و در فریزر قرار دهید.می‌توانید از رب زردآلو برای مزه دار کردن انواع خورش، خوراک، ماهی و همچنین گوشت و مرغ استفاده کنید.برخی افراد برای خوشرنگ شدن رب زردآلو از مقدار کمی زعفران دم کرده نیز استفاده می‌کنند.برای برداشتن این رب از قاشق خشک و تمیز استفاده کنید تا رب شما کپک نزند.

در این مقاله به ۲ روش طرز تهیه رب زردآلوی خانگی اشاره شد. این رب طعم بی‌نظیری به غذا می‌بخشد و حتی می‌توانید از آن به عنوان سس نیز استفاده کنید. اگر تجربه درست کردن این رب را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به آشپزی در میان بگذارید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید