راز تبدیل شدن به یک شخصیت مؤثر: چه کارها باید انجام دهیم؟

  • توسط: admin


اثرگذاری یا نفوذ یکی از بهترین مهارت‌هایی است که می‌توانید هم در کار و هم در زندگی روزمره از آن بهره‌مند شوید. لازم نیست سال‌ها در زمینه روان‌شناسی تجربه داشته باشید، هر فردی می‌تواند به‌راحتی از برخی تکنیک‌ها برای اثرگذاری بر دیگران و ایجاد محیطی بهتر برای خود و اطرافیان استفاده کند. در این مقاله از اُکالا بلاگ به نحوه تبدیل‌شدن به یک فرد تاثیرگذار پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

اثرگذاری یعنی چه؟

بر اساس تعریف فرهنگ لغت، اثرگذاری عبارت است از «قدرت نفوذ، تغییر یا تاثیر گذاشتن به هر نحوی بر کسی یا چیزی». همچنین، «قدرت ایجاد تغییرات بدون اجبار مستقیم به وقوع آنها». شما می‌توانید از این مهارت هم در زندگی شخصی و هم در زندگی حرفه‌ای خود استفاده کنید.

چرا داشتن مهارت تاثیرگذاری مهم است؟

اثرگذاری یک مهارت کلیدی برای ارتباط با دیگران است. وقتی شما اثرگذاری بالایی داشته باشید، دیگران از شما الهام می‌گیرند و گفتار و رفتار شما برای آنها الگو خواهد بود. این مهارت به‌ویژه برای مدیران و رهبران، بسیار ضروری است. همچنین در بستر خانواده، به ارتباط درست و خوشایندی با فرزندان، همسر و حتی والدین منجر می‌شود.

آیا شما فردی تاثیرگذار هستید؟

چه کسانی برای شما فرد تأثیرگذاری محسوب می‌شود؟ حرف‌ها یا رفتار چه کسی باعث ایجاد تغییراتی در ذهن و رفتار شما خواهد شد، بدون اینکه حتی متوجه شوید؟ کسانی که در شما نفوذ دارند، دارای ویژگی‌هایی هستند که آنها را به این شکل تبدیل کرده است. آیا شما هم این ویژگی‌ها را دارید؟

ویژگی‌هایی که افراد با اثرگذاری بالا دارند

توانایی ایجاد ارتباط سالم و عمیق

ایجاد یک رابطه سالم و عمیق که در دیگران احساس خوشایندی ایجاد کند، مهارت فوق‌العاده‌ای است که افراد تأثیرگذار از آن برخوردار هستند. یک مهمانی یا مراسم را در نظر بگیرید. آیا در گوشه‌ای می‌نشینید و تلاش می‌کنید افراد آشنا را پیدا کنید؟ یا برای ارتباط با افراد غریبه پیش‌قدم می‌شوید و با روی خوش، در دوستی را به روی آنها باز می‌کنید؟ توانایی برقراری ارتباط، می‌تواند بسیار تأثیرگذار و تحسین‌برانگیز باشد.

آماده‌بودن برای هر احتمالی

اصلی‌ترین ویژگی یک فرد تاثیرگذار میزان آمادگی او برای روبه‌رویی با احتمالات است. چنین فردی برنامه‌ریزی دقیقی برای همه چیز دارد که باعث می‌شود از مشکلات غیر قابل‌ پیش‌بینی شوکه نشود و همیشه نقشه‌ای در ذهن داشته باشد. چنین فردی قطعاً بر روی دیگران اثرگذار است و دیگران از او پیروی خواهند کرد.

ادامه‌دادن به مسیر حتی در شرایط سخت

هیچ‌چیز نمی‌تواند چنین فردی را متوقف کند. افراد تاثیرگذار مظهر ایستادگی و پشتکار هستند. آنها از چالش‌ها و موانع نگران نمی‌شوند، بلکه به‌صورت عملی برای از میان‌ بردن و عبور از آنها اقدام می‌کنند. آنها حتی می‌توانند دیگران را تشویق و همراه کنند تا سریع‌تر برای حل یک مشکل راه‌حلی بیابند.

بیشتر بخوانید: چگونه نگرش خود را به زندگی تغییر دهیم؟ روش‌های کاربردی

ماندن در مسیر یادگیری و رشد

افراد تاثیرگذار همیشه به دنبال یادگیری بیشتر و در نتیجه رشد بیشتر هستند. هر چه دانش یک فرد بیشتر و گسترده‌تر شود، بهتر می‌تواند بر دیگران نفوذ داشته باشد. چرا که دانش زیاد، دیگران را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و باعث جلب‌اعتماد آنها می‌شود. این یادگیری مداوم، می‌تواند دیگران را نیز تحت‌تأثیر قرار داده و در این مسیر همراه کند.

برای تبدیل‌ شدن به یک فرد تاثیرگذار باید چه‌کار کنید؟

۱ – شنونده خوبی باشید.

اولین قدم برای یک شنونده خوب‌بودن، این است که در میان کلام دیگران نپرید و بگذارید حرف دیگران تمام شود. نه‌تنها حرف آنها را قطع نکنید بلکه با رفتار و حالات صورتتان آنها را تشویق کنید که بیشتر بگویند. علاوه بر این لازم است آنچه که آنها نمی‌گویند را بشنوید.

در واقع با تیزهوشی توجه کنید که پشت حرفی که آنها می‌زنند چه چیزی وجود دارد. سپس برداشت خود از شنیده‌ها را بگویید تا مخاطب اطمینان پیدا کند که شما کاملاً به حرف‌های او گوش داده‌اید و او را فهمیده‌اید.

۲ – اعتماد به نفس داشته باشید.

باید به خودتان باور داشته باشید و در هر شرایطی مطمئن باشید که می‌توانید انتخاب درستی داشته و کار درست را انجام دهید. اعتماد به نفس می‌تواند به شما کمک کند که در شرایط سخت امید خود را از دست ندهید و به مسیر خود ادامه دهید. این به معنای خودبزرگ پنداری نیست بلکه به معنای اطمینان به خود برای داشتن عقل سلیم است. اگر در کاری مهارت ندارید از دیگران مشورت بگیرید. این خود نشانه داشتن فکر و خرد است.

۳ – با دیگران همدلی کنید.

همدلی با دیگران یک مهارت مهم برای نفوذ در آنهاست. وقتی از همدلی سخن می‌گوییم منظور تایید و تحسین نیست، بلکه منظور این است که بتوانید خودتان را جای دیگران بگذارید و از نگاه آنها به شرایط و اتفاقات نگاه کنید. به این صورت درک عمیقی از طرف مقابل خواهید داشت، و این درک به شما کمک می‌کند بتوانید سنجیده حرف بزنید و به تاثیرگذاری برسید.

بیشتر بخوانید: چگونه همدلی را تمرین کنیم؟؛ مهارتی که زندگی را معنادار می‌کند

۴ – زمان و مکان را بشناسید.

حتماً بارها این ضرب المثل معروف را شنیده‌اید: هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. استفاده از همین عبارت معروف، رمز سخن‌های تاثیرگذار است. زمان و مکان را بسنجید و به نسبت آن سخن بگویید. در صورتی که غیر از این رفتار کنید، نه تنها تاثیرگذار نخواهید بود بلکه دیگران را آزرده خاطر و از اطراف خود دور می‌کنید.

۵- با تغییرات سازگار شوید.

زندگی سراسر تغییر است و هیچ چیز ثابت نمی‌ماند. لازم است که بدون احساس قرار گرفتن در تنگنا، با جریان طبیعی زندگی همراه باشد و انتخاب‌ها و تصمیمات خود را با وضعیت کنونی هماهنگ کنید. این کار نه تنها به آسودگی و خونسردی شما کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود فرصت‌های جدید را ببینید که این تیزبینی خود از اصول تاثیرگذاری است.

۶ – قاطع و مهربان باشید و سرزنش نکنید.

قطعاً آگاه هستید که هیچکس از سرزنش شدن لذت نمی‌برد و افراد از کسانی که مدام آنها را سرزنش می‌کنند دور می‌شوند. پس نه تنها نباید سرزنش کرد بلکه باید همچون یک پدر یا مادر مهربان، با همراهی و همدلی با دیگران صحبت کنید.

یک والد کاریزماتیک را تصور کنید که چطور در عین مهرورزیدن به فرزندش، شأن والد بودن خود را حفظ می‌کند و تنها با یک نگاه، فرزندان را به خود می‌آورد. این ویژگی کسی است که در عین قاطعیت و محکم بودن، مهربان و حامی است. چنین کسی در دیگران نفوذ عمیقی خواهد داشت.

۷ – از بازخورد استقبال کنید.

لازم است به دیگران بازخورد بدهید، اما قبل از آن باید خودتان نیز آماده بازخورد گرفتن و تجدید نظر باشید. در موقع شنیدن بازخورد فروتن و بدون تعصب رفتار و حتی از بازخورد استقبال کنید. این دیگران را وادار می‌کند که هوش و ذکاوت شما را ببینند و در عین حال نسبت به شما مطیع باشند. از بازخورد دیگران می‌توانید در مسیر رشد و بهتر شدن خود نیز استفاده کنید.

آنچه گفته شد تنها بخشی از تکنیک‌های زیادی بود که برای اثرگذاری می‌توانید از آنها استفاده کنید. خواندن زندگی افراد تاثیرگذار و تجزیه و تحلیل فکر، گفتار و رفتار آنها، می‌تواند به شما در کسب این مهارت فوق‌العاده بیشتر کمک کند. شما چه راه‌هایی برای اثرگذاری بیشتر می‌شناسید؟ نظرتان را با ما درمیان بگذارید.

 

من هستی دفتری هستم، دانش آموخته روزنامه‌نگاری، روانشناسی و علوم اعصاب شناختی. بزرگترین دغدغه من در حوزه کاری، شناخت انسان‌ها و کمک بهشون برای داشتن ذهن و روانی سالم و تواناست. در مسیرم چیزهای زیادی هم از کتاب‌ها و نظریه‌ها و هم از تجربه‌های دیگران یاد گرفتم و اینجا سعی دارم دریافت خودم از بعضی مسائل رو به زبان ساده برای شما بنویسم. امیدوارم که نوشته‌هام بتونه اندکی راهنما و کارگشا باشه.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید