طرز تهیه قیسی پلو اردبیلی: سفری به دنیای باستان با هر قاشقی!

  • توسط: admin


قیسی پلو اردبیلی یکی از غذاهای سنتی و پرطرفداری است که اصالت آن به اردبیل برمی‌گردد .ترکیب طعم شیرین قیسی با برنج خوش عطر، این غذا را به یکی از محبوب‌ترین پلوهای ایرانی تبدیل کرده است. در این مقاله از آدرینبلاگ، طرز تهیه قیسی پلو اردبیلی و تفاوت هایش با قیسی پلو شیرازی را بررسی و به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه قیسی پلو اردبیلی

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه و تهیه نهایی این غذا ۴۰-۵۰ دقیقه است.مقدار مواد اعلام شده در این آموزش مناسب برای ۴-۳ نفر است که شما به راحتی با جمع و ضرب ساده ای می‌توانید مقدار مواد را افزایش دهید و در حجم های بیشتری این غذای جذاب را تهیه کنید.درجه سختی تهیه این غذا در دسته بندی متوسط قرار دارد.

مواد لازم جهت تهیه قیسی پلو اردبیلی

برنج۳ پیمانهآلو بخارا۱۵۰ گرمپیاز۲ عدد متوسطقیسی۲۰۰ گرمزعفران دم کرده۴-۵ قاشق غذاخوریپودر دارچیننصف قاشق چای‌خوریگوشت چرخ کرده۴۰۰ گرمکره۲ قاشق غذاخوریزردچوبه۱ قاشق چای‌خوریجوز هندیبه میزان دلخواهفلفل سیاهبه میزان دلخواهنمکبه میزان لازم

خرید مواد اولیه با تخفیف از اکالا

مراحل تهیه قیسی پلو اردبیلی

برای تهیه قیسی پلو اردبیلی باید مراحل زیر را طی کنید:

مرحله اول: آماده‌سازی برنج و قیسی

قیسی و آلو بخارا را تمیز کنید و بشویید.

قیسی ها را درون کاسه مناسبی بریزید و به مدت ۳۰ دقیقه در آب گرم خیس کنید.

برنج را از چند ساعت قبل خیس کنید.

مرحله دوم: تهیه مواد میانی

پیاز را بشویید، پوست بگیرید و نگینی خرد کنید.در یک تابه، کره را گرم کنید و پیازها را به آن اضافه کنید.

چند دقیقه ای تفت دهید تا پیازها سبک و طلایی شوند.

گوشت چرخ کرده را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آن تغییر کن و بوی خامی گوشت گرفته شود سپس زردچوبه، فلفل سیاه و جوز هندی را به محتوای درون تابه اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید تا عطر ادویه ها آزاد شود.

در همین مرحله باید قیسی و آلو بخارا خیس خورده را به گوشت اضافه کنید و به مدت ۵ دقیقه تفت دهید. دارچین و زعفران دم کرده را به مواد اضافه کرده و مخلوط کنید.

مرحله سوم: پخت برنج

برنج خیس خورده را آبکش کنید و در قابلمه مناسب بریزید. برای ته دیگ می‌توانید از نان یا سیب زمینی استفاده کنید.

یک لایه برنج بریزید، یک لایه مواد میانی و به همین ترتیب تا تمام شدن مواد ادامه دهید، لایه آخر را برنج بریزید.

کمی روغن روی برنج بریزید و زعفران دم کرده روی آن بپاشید. برای رنگ بهتر برنج، می‌توانید از زعفران دم کرده بیشتری استفاده کنید.

دم کنی را روی قابلمه بگذارید و اجازه دهید برنج به مدت ۴۰-۵۰ دقیقه دم بکشد.

بیشتر بخوانید:  روش‌های تهیه بهترین برگه زردآلو (قیسی) با گوگرد

مرحله چهارم: سرو

قیسی پلو را در ظرف سرو بکشید و با پیاز داغ و کشمش تزیین کنید.

قیسی پلو را می‌توانید با انواع سالاد و ماست سرو کنید.

این غذا یک غذای کامل و مغذی است و برای وعده‌های اصلی مناسب است.

نکات طلایی در تهیه قیسی پلو اردبیلی

به ۳ نکته مهم زیر در تهیه قیسی پلو اردبیلی دقت کنید:

اگر زمان کافی دارید می‌توانید با گوشت چرخ کرده، پیاز و ادویه ها گوشت قلقلی درست کنید .برای طعم بهتر، می‌توانید از قیسی خشک و مرغوب استفاده کنید.اگر قیسی‌های شما شیرین نیستند می‌توانید کمی شکر به مواد میانی اضافه کنید.

تفاوت قیسی پلو شیرازی و قیسی پلو اردبیلی

هر دو قیسی پلو شیرازی و اردبیلی غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی هستند که با قیسی تهیه می‌شوند، تفاوت‌هایی در نحوه تهیه و مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها وجود دارد که باعث می‌شود طعم و بافت متفاوتی داشته باشند.قیسی پلو شیرازی معمولا شیرین‌تر است و از مقدار بیشتری قیسی و شکر استفاده می‌شود. اغلب در تهیه این غذا از گوشت مرغ استفاده می‌شود که به آن طعم لطیف‌تری می‌دهد.قیسی پلو اردبیلی طعم قوی‌تر و گوشتین‌تری دارد و از مقدار بیشتری گوشت چرخ کرده استفاده می‌شود. در قیسی پلو اردبیلی از ادویه‌هایی مانند دارچین، زردچوبه و جوز هندی استفاده می‌شود که به آن طعم گرم و دلچسبی می‌بخشد.

در نهایت، انتخاب بین قیسی پلو شیرازی و اردبیلی به سلیقه شخصی شما بستگی دارد. اگر به طعم شیرین‌تر و لطیف‌تر علاقه دارید، قیسی پلو شیرازی انتخاب مناسبی است. اما اگر به طعم قوی‌تر و گوشتی‌تر علاقه دارید، قیسی پلو اردبیلی را امتحان کنید.

با رعایت این نکات، شما می‌توانید یک قیسی پلو اردبیلی خوشمزه و اصیل تهیه کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید. امیدواریم که آموزش فوق مورد توجه شما علاقه‌مندان قرار گرفته باشد.

من سمانه هستم، از بچگیم عاشق این بودم که توی تلویزیون آشپزی رو آموزش بدم.
هر روز پیش‌بند آشپزخونه مادرم رو میبستم و ساعت‌ها جلوی دوربین تخیلی ذهنم، آموزش آشپزی میدادم!
بزرگ‌تر که شدم به صورت تخصصی‌تر رویاهامو دنبال کردم و هر روز براشون بیشتر تلاش کردم تا  فهمیدم علاقه زیادی به دنیای شیرینی‌ها و شیرین کردن کام آدم‌ها دارم.
حالا خیلی  خوشحالم که این فرصت رو دارم تا با  تلفیق آشپزی کردن، نوشتن و عکاسی که الان  بخش بزرگی از دنیای من شده بتونم این حس خوب رو با شما به اشتراک بزارم.

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید