آیا زندگی مهران مدیری واقعا گل است یا تنها یک پوچی؟ جدیدترین رئالیتی شو را از دست ندهید!

  • توسط: admin


مهران مدیری در تازه‌ترین برنامه‌اش به سراغ مسابقه‌ای کاملاً ایرانی رفته است: “گل یا پوچ”. برخلاف بسیاری از برنامه‌های دیگر، این مسابقه از نسخه‌های خارجی کپی نشده است. “گل یا پوچ” یک بازی اصیل ایرانی است که در جمع‌های خانوادگی محبوبیت دارد و حالا مدیری آن را به تلویزیون آورده تا به گفته خودش، این بازی سنتی را به یک شوی تلویزیونی پرهیجان تبدیل کند.

در این مقاله از بخش فرهنگ و هنر مجله آدرینبلاگ، نگاهی به شیوه بازی گل یا پوچ؛ جدیدترین رئالیتی شو مهران مدیری می‌اندازیم و نقدهای وارد بر این برنامه تلویزیونی را بررسی می‌کنیم.

شیوه اجرای بازی “گل یا پوچ”

مسابقه “گل یا پوچ” که از ۷ مرداد از فیلیمو پخش می‌شود، یک بازی گروهی است که در هر قسمت، تیم‌های مختلف در قالب رقابت‌های حذفی با هم مسابقه می‌دهند. هر دوره، دو تیم سه‌نفره روبروی هم قرار می‌گیرند و قوانین بازی هم ساده اما هیجان‌انگیز است.

تیمی که گل را در دست دارد باید با سه “خالی بازی” تیم مقابل را به چالش بکشد تا گل را حدس بزند. اگر تیم مقابل موفق به حدس زدن گل شود، فرصت بازی به دست می‌آورد و در صورت اشتباه، امتیاز به تیم نگهدارنده گل داده می‌شود. اگر تیم مقابل با اولین حدس، گل را پیدا کند و هیچ دستی را پوچ نکند، ۲ امتیاز به دست می‌آورد.

کارت‌های ویژه بازی “گل یا پوچ”

یکی از جذابیت‌های این مسابقه استفاده از کارت‌های ویژه است که به تیم‌ها کمک می‌کند تا شانس بیشتری برای پیروزی داشته باشند:

کارت “سنگ مفت گنجشک مفت” به تیم حدس زننده اجازه می‌دهد تا در صورت یک بار حدس اشتباه، یک دست دیگر را باز کند.کارت “گوی بزرگ” نیز با بزرگ‌تر کردن گوی بازی، بازی را برای تیم مقابل دشوارتر می‌کند.کارت “گوی صدا دار” با ایجاد صدا در هر حرکت گوی، شانس تیم مقابل برای مخفی کردن گل را کاهش می‌دهد.

شرکت‌کنندگان و نحوه انتخاب آنها

“گل یا پوچ” یک مسابقه مردمی است که شرکت‌کنندگان آن از طریق فراخوان عمومی و بر اساس مهارت‌های خود انتخاب شده‌اند. هرچند در فصل اول خانم‌ها حضور ندارند، اما احتمال دارد در فصل‌های آینده تیم‌های زنانه نیز به مسابقه اضافه شوند.

بیشتر بخوانید: ردپای “پوست شیر” در سریال “داریوش”؛ شباهت‌های بین آن‌ها

عوامل پشت صحنه

برنامه “گل یا پوچ” به کارگردانی نیک یوسفی و تهیه‌کنندگی علی اسدزاده، جدیدترین محصول فیلیمو است. تیم تولید این برنامه شامل افرادی از جمله محمد اسدزاده به‌عنوان مجری طرح، فرید ناظرفصیحی به‌عنوان مدیر هنری، علیرضا علویان در بخش طراحی و ترکیب صدا، نرگس صمیمی در تدوین، و محمدرضا درخشان در نقش کارگردان تلویزیونی است. طراحی صحنه و دکور نیز برعهده سهیل دانش اشراقی بوده است.

طراحی دکور این مسابقه با الهام از قهوه‌خانه‌های قدیمی ایرانی و نقاشی‌های سنتی، فضایی دلپذیر و آشنا را برای مخاطبان خلق کرده است.

نقد و بررسی: آیا “گل یا پوچ” توانسته موفق باشد؟

برنامه “گل یا پوچ” با وجود حضور مهران مدیری، که یکی از محبوب‌ترین چهره‌های تلویزیونی ایران است، هنوز نتوانسته به اندازه‌ای که انتظار می‌رفت توجه مخاطبان را جلب کند. با اینکه فعلا فقط سه قسمت از آن پخش شده، انتقادات مختلفی به این برنامه وارد شده که بیشتر بر کمبود جذابیت و سرگرم‌کنندگی آن تمرکز دارند.

مهران مدیری؛ هنرمند یا بیزینسمن؟

اگرچه مدیری تهیه‌کننده یا کارگردان “گل یا پوچ” نیست، اما نام او به‌عنوان بزرگ‌ترین جاذبه این برنامه مطرح شده است. اما بسیاری از مخاطبان انتظار داشتند که با برنامه‌ای نوآورانه و جذاب مواجه شوند، انتظاری که به نظر می‌رسد مدیری در سال‌های اخیر کمتر توانسته آن را برآورده کند.

در حقیقت، مدیری به جای تمرکز بر محتوا، بیشتر به بسته‌بندی و ارائه محصول اهمیت می‌دهد و همین باعث شده تا کیفیت برنامه‌هایش نسبت به دهه‌های گذشته کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: چرا شخصیت مالک در “زخم کاری” این‌قدر تأثیرگذار و محبوب است؟

آیا بومی بودن کافی است؟

یکی از نکات مورد تأکید در “گل یا پوچ” این است که این برنامه کپی نیست و کاملاً ایرانی است. اما آیا بومی بودن به تنهایی می‌تواند تضمین‌کننده جذابیت باشد؟ ریلیتی شوهای موفق معمولاً از عناصر درام و هیجان بهره می‌برند.

سوال این است که آیا بازی “گل یا پوچ” که ریشه‌ای سنتی دارد، پتانسیل تبدیل شدن به یک ریلیتی شو هیجان‌انگیز را دارد؟

نوستالژی؛ برگ برنده یا شمشیر دولبه؟

استفاده از نوستالژی در بازاریابی یک تکنیک شناخته‌شده است و “گل یا پوچ” به وضوح از این روش بهره برده است. از طراحی صحنه تا انتخاب بازی، همه چیز به یادآوری گذشته‌های شیرین مخاطبان می‌پردازد. اما این استراتژی تا چه حد می‌تواند موثر باشد؟ آیا می‌تواند ضعف‌های دیگر برنامه را بپوشاند؟

ارزانی و سودآوری؛ فرمولی ساده اما موثر؟

مانند بسیاری از برنامه‌های تولید شده در شبکه نمایش خانگی، “گل یا پوچ” نیز با هزینه‌ای پایین تولید شده است. اما آیا می‌توان از این طریق به موفقیت رسید؟ شاید همین فرمول باعث شود که در نهایت برنامه‌ای تولید شود که با وجود داشتن چهره‌ای معروف، از نظر محتوا ضعیف باشد.

به طور کلی، “گل یا پوچ” با تکیه بر اصالت ایرانی خود و حضور مهران مدیری، سعی دارد به یک ریلیتی شو موفق تبدیل شود. اما آیا این تلاش‌ها کافی خواهد بود تا بتواند مخاطبان را مجذوب خود کند؟ تنها زمان پاسخ این سوال را خواهد داد. نظر شما درباره این رئالیتی شو چیست؟ با ما در میان بگذارید.

منابع: فیلیمو / همشهری آنلاین

من سورین صیادی هستم، از بچگی تقریبا تمام وقت آزادم رو صرف دیدن فیلم و سریال (و گاهاً انیمه) کردم! علاقه‌ام بیشتر سمت اکشن، جنایی و هیجان‌انگیز میره، اما ژانرهای دیگه رو هم دنبال می‌کنم. خیلی خوشحالم که می‌تونم راجع به این لذت زندگی با بقیه حرف بزنم و فیلم و سریال‌های مورد علاقه‌ام رو باهاتون به اشتراک بذارم!

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید