آیا می دانستید گروه خونی شما می تواند رازهای شخصیت شما را فاش کند؟

  • توسط: admin


نظریه شخصیت‌شناسی براساس گروه خونی که به نام “کِتسوئِکی‌گاتا” در ژاپن شناخته می‌شود، ادعا می‌کند که گروه خونی می‌تواند بر ویژگی‌های شخصیتی افراد تأثیر بگذارد. این ایده برای اولین بار در سال ۱۹۲۹ توسط پروفسور “توکِجی فوروکاوا” معرفی شد که شخصیت افراد را به گروه‌های خونی متفاوت مرتبط می‌کرد.

این نظریه بعدها توسط محقق و روزنامه‌نگار ژاپنی ماساهیکو نومی در دهه ۱۹۷۰ گسترش یافت، اگرچه همچنان با انتقادهای علمی زیادی مواجه بود. در این مقاله از اُکالا بلاگ می‌خواهیم به معرفی این نظریه و نقدهای مثبت و منفی بر آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه نظریه شخصیت گروه خونی

“فوروکاوا” آمار اولیه‌ای را برای نظریه خود بر اساس نمونه‌های کوچک جمعیت ارائه کرد. پس از انتشار، شواهد بعداً به دلیل تأثیرات سیاسی احتمالی و حجم نمونه بسیار کوچک مورد استفاده در تحقیق مورد سوال قرار گرفت. با این حال، تئوری شخصیت گروه خونی ادامه داشت.

نظریه شخصیت شناسی بر اساس گروه خونی چه می‌گوید؟

با وجود علاقه عمومی به این نظریه، تحقیقات علمی تاکنون نتوانسته‌اند هیچ رابطه‌ی قابل توجهی میان شخصیت و گروه خونی بیابند.

با این وجود و علیرغم اینکه این نظریه به عنوان شبه‌علم شناخته می‌شود، در فرهنگ‌های خاصی مانند ژاپن تأثیرات اجتماعی و فرهنگی مهمی داشته است و مردم ممکن است بر اساس گروه خونی تصمیمات مهم زندگی مثل انتخاب همسر یا شغل را اتخاذ کنند.

طبق این نظریه، تفاوت سطح سلول‌های خونی در هر گروه خونی می‌تواند پاسخ‌های بیولوژیکی متفاوتی ایجاد کند که شخصیت شما را می‌سازد.

بیشتر بخوانید: شخصیت شناسی از روی صدای افراد

آیا اصلاً ارتباطی بین شخصیت و گروه خونی وجود دارد؟

اگرچه اکثر مطالعات نشان داده‌اند که گروه خونی مستقیماً بر شخصیت تاثیر نمی‌گذارد، برخی از کارشناسان هنوز معتقدند که ممکن است داستان چیزی بیش از آنچه در رگ‌های شما جریان دارد، باشد.

در سال ۲۰۱۵، یک منبع مورد اعتماد، شخصیت را از دریچه ارتباط بین گروه خونی و ژنتیک بررسی کرد. به گفته نویسندگان این مطالعه، به نظر می‌رسد گروه‌های خونی خاصی دارای احتمال ژنتیکی بیشتری برای تولید مواد شیمیایی در بدن هستند که ممکن است بر عملکرد، هیجانات و احساسات تاثیر بگذارند.

به این ترتیب، محققان تصور می‌کنند که گروه خونی ممکن است با شخصیت مرتبط باشد. با این حال، این بدان معنا نیست که گروه خونی “علت” رشد شخصیت است.

به همین دلیل، نویسندگان این مطالعه توصیه کردند هنگام تفسیر نتایج به‌عنوان ارتباط شخصیتی با گروه خونی در بهترین حالت، احتیاط کنید و بر اساس آن، تصمیم‌های مهمی نگیرید.

گروه‌های خونی و شخصیت آنها

تئوری شخصیت گروه خونی از سیستم گروه‌بندی خون ABO استفاده می‌کند. این سیستم استاندارد گروه های خونی را به چهار گروه طبقه بندی می‌کند:

گروه خونی Aگروه خونی Bگروه خونی ABگروه خونی O

گروه خونی شما با وجود آنتی ژن ها یا نشانگرهای سطحی روی سلول ها تعیین می‌شود.

این نشانگرها با سیستم ایمنی شما ارتباط برقرار می‌کنند تا شما را سالم نگه دارند. آنها به بدن شما اجازه می‌دهند بفهمند که کدام سلول مال شماست، کدام یک بی‌ضرر است و کدام یک به آن تعلق ندارند.

هنگامی که هر سلول مهاجمی وارد بدن شما می‌شود، سیستم بدن شما به عنوان یک عامل خارجی، آن را علامت گذاری می‌کند، و اگر نشانگرهای سطحی را تشخیص ندهد، سیستم ایمنی ممکن است به آن حمله کند.

به همین دلیل است که فردی با گروه خونی A نمی‌تواند از فردی با گروه خونی B تزریق خون دریافت کند: نشانگرهای سطحی روی گروه‌های خونی بسیار متفاوت هستند.

آنتی ژن‌های سطحی شما نه تنها به پاسخ ایمنی بدن شما کمک می‌کنند، بلکه نظریه شخصیت گروه خونی نیز نشان می‌دهد که آنتی‌ ژن‌ها مسئول ویژگی‌هایی هستند که شما از طریق شخصیت خود آن را نشان می‌دهید.

این ویژگی‌ها ممکن است از فردی به فرد دیگر از نظر اهمیت متفاوت باشند و اغلب با ویژگی‌های متضاد خنثی می‌شوند. برای مثال، شخصیت‌های تیپ O به‌عنوان خوش قلب دیده می‌شوند، اما ممکن است لحظاتی نیز داشته باشند که به‌عنوان بی‌ملاحظه ظاهر شوند.

بیشتر بخوانید: با این ترفندهای روانشناسی جالب، ذهن دیگران را بخوانید!

ویژگی‌های شخصیتی گروه خونی A

معمولاً به عنوان افرادی منظم، مسئولیت‌پذیر و خونگرم شناخته می‌شوند.تمایل دارند که دقیق و محافظه‌کار باشند و در کارهایشان نظم و ترتیب خاصی داشته باشند.

به طور خلاصه شخصیت‌هایی با گروه خونی A این ویژگی‌ها را دارند:

باهوشوفادارحساسعلاقه‌مند به کار گروهیعلاقه‌مند به سازماندهی و رهبریسازگارخلاقسرسختبا هدفآماده برای کمک به دیگرانقابل اعتمادعصبی

ویژگی‌های شخصیتی گروه خونی B

غالباً به عنوان افرادی خلاق، پرشور و خودمختار توصیف می‌شوند.افرادی با این گروه خونی می‌توانند به راحتی با تغییرات سازگار شوند و از زندگی به شکل آزادانه لذت ببرند.

به طور خلاصه شخصیت‌هایی با گروه خونی B این ویژگی‌ها را دارند:

پرشوربی‌خیالهمدلنامنظمقاطعبیش از حد متمرکزفعال و زرنگخودخواهعدم همکاری با دیگرانجاه طلبرقابت‌ طلبشاد

ویژگی‌های شخصیتی گروه خونی AB

ترکیبی از ویژگی‌های گروه‌های A و B دارند. ممکن است در برخی مواقع منطقی و منظم و در مواقعی دیگر خلاق و خودمختار باشند.اغلب به عنوان افرادی آرام و متفکر توصیف می‌شوند.

به طور خلاصه شخصیت‌هایی با گروه خونی AB این ویژگی‌ها را دارند:

محبوبمراقبت کنندهقابل اعتمادمنطقیبلاتکلیف و دودلانتقادگرخود محوراجتماعیخونسردفراموشکار

ویژگی‌های شخصیتی گروه خونی O

معمولاً به عنوان افرادی اجتماعی، خوش‌بین و رهبر توصیف می‌شوند.ممکن است به علت قابلیت‌هایشان در برقراری ارتباط و همکاری در تیم، دیگران را به خوبی ترغیب کنند.

به طور خلاصه شخصیت‌هایی با گروه خونی O این ویژگی‌ها را دارند:

با اعتماد به نفس و مطمئنشهودیاهل رقابت و سبقت گرفتن از دیگرانسخاوتمندمهربانخوش بینحسودغیر حساسمغرورغیر قابل پیش بینی

لازم به ذکر است که این نوع شخصیت‌شناسی پایه علمی ندارد و از نظر علمی چندان تایید نشده است. بیشتر در محدوده فرهنگ و اعتقادات مردمی شناخته می‌شود و نباید به عنوان معیار دقیقی برای سنجش شخصیت افراد مورد استفاده قرار گیرد.

مزایا و معایب نظریه شخصیت گروه خونی

فوروکاوا در کار اصلی خود به دنبال توضیح فرایندهای روانی از طریق فرایندهای فیزیولوژیکی بود.

جوانب مثبت

اگرچه هیچ مدرکی به طور قطع نشان نمی‌دهد که گروه خونی ممکن است مستقیماً شخصیت شما را ایجاد کند، فرآیندهای فیزیکی در بدن شما می‌تواند بر افکار، احساسات و رفتارهای شما تأثیر بگذارد.

به عنوان مثال، عدم تعادل شیمیایی می‌تواند نوسانات خلقی ایجاد کند. از آنجایی که خلق و خوی شما اغلب به شخصیت شما نسبت داده می‌شود، به راحتی می‌توان دید که چگونه ممکن است گروه خونی و شخصیت با هم گره بخورند.

نظریه شخصیت گروه خونی ممکن است توسط تحقیقات علمی پشتیبانی نشود، اما توجه را به نحوه تاثیر بدن بر ذهن و بالعکس جلب می‌کند.

جوانب منفی

با این حال، جنبه منفی نظریه‌هایی که دنبال‌کنندگان زیادی دارند اما پشتوانه تجربی ندارند این است که اغلب می‌توانند بدون دلیل بر زندگی افراد تاثیر بگذارند.

ارتباط گروه خونی با سلامتی

اگرچه در حال حاضر هیچ مدرک علمی برای حمایت از این ایده وجود ندارد که شخصیت شما ممکن است مستقیماً تحت تأثیر گروه خونی شما باشد، برخی از جنبه‌های سلامت جسمانی ممکن است با گروه خونی شما مرتبط باشد.

مثلا تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که ۴۹ بیماری می‌توانند تحت تأثیر گروه خونی و به ویژه مرتبط با گروه خونی ABO باشند.

همانطور که خواندید، دلایل مختلفی چه در جهت تایید و چه در رد نظریه شخصیت شناسی بر اساس گروه خونی وجود دارد. اما به هر حال توصیه ما این است که از مطالبی که پشتوانه کاملا علمی ندارند ، تنها برای آگاهی و دانش عمومی نسبت به مسائل مختلف، استفاده کنید. نظر شما در مورد این موضوع چیست؟ آیا ویژگی‌های خاصی را در آدم‌هایی با گروه خونی مشخص می‌بینید؟ نظر خود را با ما درمیان بگذارید.

منبع: psychcentral

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید