10 نشان قدیمی و جدید که یائسگی دم دست است!

  • توسط: admin


یائسگی یکی از دوره‌های حساس در زندگی خانم‌ها است که موجب بروز تغییرات هورمونی و فیزیولوژیک می‌شود. شناخت علائم پیش یائسگی به شما کمک می‌کند تا از نزدیک شدن به این مرحله حساس مطلع شوید و در صورت نیاز از راهکارهایی برای به تعویق انداختن آن استفاده کنید. در این مقاله از آدرینبلاگ می‌توانید با ۱۰ علامت که نشان می‌دهند یائسگی نزدیک است، آشنا شوید.

پیش یائسگی چیست؟

اکثر خانم‌ها از چند ماه یا چند سال قبل از شروع یائسگی علائمی را تجربه می‌کنند که این علائم به دلیل کاهش سطح هورمون استروژن و به هم ریختن تعادل هورمون‌ها در بدن ایجاد می‌شود.

پیش یائسگی در اکثر خانم‌ها در سن ۴۰ تا ۵۰ سالگی آغاز می‌شود، اما زمانی که این علائم قبل از ۴۰ سالگی یا در ۲۰ تا ۳۰ سالگی بروز کند، یعنی فرد در حال نزدیک شدن به یائسگی زودرس است.

به طور کلی با افزایش سن، تولید هورمون استروژن در بدن کاهش پیدا می‌کند و از همین رو به مرور آزادسازی تخمک متوقف می‌شود و فرد پس از مدتی دیگر پریود نمی‌شود که به این شرایط یائسگی گفته می‌شود. یائسگی دورانی است که فرد دیگر توانایی باردار شدن خود را از دست می‌دهد و وارد مرحله جدیدی از زندگی می‌شود.

۱۰ علامت هشدار دهنده یائسگی

کاهش سطح هورمون استروژن در بدن خانم‌ها، موجب می‌شود تا فرآیند تخمک گذاری مثل قبل در بدن انجام نشود و معمولا اکثر خانم‌ها از مدتی قبل از شروع یائسگی، به دلیل به هم ریختن سطح هورمون‌ها علائمی را تجربه می‌کنند.

علائم یائسگی در خانم‌ها ممکن است از چند سال یا چند ماه زودتر احساس شود و این موضوع در هر فردی متفاوت است. اما مهم‌ترین علائم یائسگی چیست و چطور بفهمیم که یائسگی نزدیک است؟ در ادامه می‌توانید با ۱۰ علامت یائسگی نزدیک آشنا شوید.

۱- قاعدگی نامنظم

بی‌نظمی قاعدگی قبل از یائسگی از مهم‌ترین علائم به هم ریختن هورمون‌ها است. اکثر خانم‌ها از چند سال قبل از یائسگی پریودهای نامنظمی را تجربه می‌کنند و حتی ممکن است برخی از ماه‌ها پریود نشوند. در برخی از خانم‌ها میزان خونریزی قاعدگی بسیار بیشتر یا کمتر از حالت معمول می‌شود و این نشان می‌دهد که تعادل هورمون‌ها در بدن به هم ریخته است.

۲- گرگرفتگی

یکی دیگر از نشانه‌های پیش یائسگی احساس گرگرفتگی و گرمای ناگهانی بدن است. این مشکل نیز به دلیل تغییرات هورمونی در بدن ایجاد می‌شود و موجب می‌شود فرد ناگهان احساس گرمای شدید، تعریق و گرگرفتگی را تجربه کند.

بیشتر بخوانید: برای پیشگیری از یائسگی زودرس چه بخوریم چه نخوریم؟

۳- خشکی واژن

زمانی که خانم‌ها به یائسگی نزدیک می‌شوند، تولید هورمون‌های جنسی کاهش پیدا می‌کند و همین موضوع موجب کاهش ترشحات واژن و خشکی واژن می‌شوند. اکثر خانم‌ها در این دوران رابطه جنسی دردناکی را تجربه می‌کنند و ممکن است در زمان رابطه احساس ناراحتی داشته باشند. خشکش واژن در خانم‌ها موجب می‌شود تا درد و خارش آزاردهنده‌ای را در این دوران تجربه کنند.

۴- مشکل در خواب

یکی دیگر از علائم هشدار دهنده نزدیک شدن به یائسگی، مشکل در به خواب رفتن است. خانمی که تا چند سال قبل خواب راحت و خوبی داشت، ممکن است بدون هیچ دلیلی، ناگهان تغییرات زیادی را در به خواب رفتن احساس کند و از بی خوابی شکایت کند.

۵- تغییر خلق و خو

درست مثل نزدیک شدن به زمان قاعدگی، نزدیک شدن به یائسگی نیز موجب تحریک پذیری و تغییرات غیر قابل انتظار در خلق و خو می‌شود. اکثر خانم‌ها از چند سال یا حتی چند ماه قبل از شروع قاعدگی بسیار حساس می‌شوند و حتی ممکن است به افسردگی مبتلا شوند.

بیشتر بخوانید: آیا دیابت باعث یائسگی زودرس می‌شود؟

۶- ابتلا به عفونت‌های ادراری

از علائم پیش یائسگی می‌توان به افزایش خطر ابتلا به عفونت‌های ادراری اشاره کرد. معمولا خانم‌هایی که در مرحله پیش یائسگی هستند، بیشتر به عفونت‌های ادراری مبتلا می‌شوند و ممکن است در این دوران به درد و سوزش ناحیه تناسلی در زمان ادرار نیز مواجه شوند.

۷- پوکی استخوان

کاهش سطح هورمون استروژن در دوران پیش یائسگی موجب ضعیف شدن استخوان‌ها می‌شود. در حقیقت استروژن موجب افزایش جذب کلسیم در بدن می‌شود و به استحکام استخوان‌ها نیز کمک می‌کند. از همین رو بسیاری از خانم‌ها در این دوران به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند. از مهم‌ترین دردهای یائسگی می‌توان به درد ستون فقرات، درد لگن و کمردرد اشاره کرد.

۸- لرز

در پاسخ به این سوال که آیا لرز از علائم یائسگی است یا نه، باید بگوییم که برخی از خانم‌ها در این دوران دچار لرز ناگهانی می‌شوند. در واقع در این دوران ممکن است فرد به صورت ناگهانی احساس گرما یا سرمای غیرعادی و شدیدی را تجربه کند.

۹- تعریق شبانه

برخی از خانم‌ها ادعا می‌کنند که در دوران پیش یائسگی در زمان خواب دچار تعریق شدید می‌شوند. به هم ریختن تعادل هورمون‌ها در این دوران موجب می‌شود تا فرد در زمان خواب بیشتر از حالت معمول عرق کند، به طوری که تمام بدن و لباس‌های او خیس شوند.

بیشتر بخوانید: بعد از ۴۰ سالگی این ویتامین‌ها را حتما بخورید!

۱۰- ریزش مو

کاهش ناگهانی میزان استروژن با نزدیک شدن به یائسگی موجب ریزش مو یا کاهش حجم موها می‌شود. این موضوع موجب نازک شدن تار موها و همچنین ضعیف شدن موها نیز می‌شوند.

از چه زمانی علائم پیش یائسگی را تجربه می‌کنیم؟

شروع علائم پیش یائسگی در هر فردی متفاوت است. برخی از خانم‌ها در اواسط دهه ۳۰ زندگی خود با این علائم مواجه می‌شوند و برخی دیگر ممکن است از اواخر ۵۰ تا ۵۵ سالگی این علائم را تجربه کنند.

در برخی از خانم‌ها علائم پیش یائسگی تنها چند ماه طول می‌کشند و فرد علائم آزاردهنده زیادی را تجربه نمی‌کند. در حالی برخی از خانم‌ها از ۴ تا ۸ سال علائم پیش یائسگی را تحمل می‌کنند و سپس یائسه می‌شوند.

نکاتی که باید در مورد کاهش علائم پیش یائسگی بدانید

در ادامه به چند نکته طلایی در مورد کاهش علائم پیش یائسگی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

اگر از علائم پیش یائسگی رنج می‌برید، بهتر است رژیم غذایی متعادلی داشته باشید تا دچار اضافه وزن نشوید. در این دوران بهتر است از میوه و سبزیجات، غلات کامل و پروتئین‌های بدون چربی استفاده کند.در دوران پیش یائسگی حتما پیاده روی و ورزش کنید. این کار هم به بهتر شدن حالتان کمک می‌کند و هم مانع افزایش وزن می‌شود.شروع علائم یائسگی و خونریزی نامنظم در دوران قاعدگی نشان می‌دهد که تا چند ماه یا چند سال دیگر شما یائسه می‌شوید و از همین رو بهتر است در این دوران از یک پزشک متخصص برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی کمک بگیرید.برای بهبود کیفیت خواب در این دوران سعی کنید از الکل و نوشیدنی‌های کافئین دار مثل قهوه و چای پررنگ دوری کنید.برای کاهش استرس و بهبود خلق و خو می‌توانید از مدیتیشن و تکنیک‌های مدیریت استرس کمک بگیرید.در صورتی که به دلیل به هم ریختن تعادل هورمون‌های بدن به افسردگی در این دوران مبتلا شده‌اید، می‌توانید زیر نظر پزشک متخصص از داروهای ضد افسردگی استفاده کنید.مصرف قرص‌های ضدبارداری در این دوران به تثبیت هورمون‌های بدن کمک می‌کند.یکی از روش‌های موثر برای به تعویق انداختن یائسگی و همچنین افزایش میزان استروژن در بدن، هورمون درمانی است. در این روش باید زیر نظر پزشک از تزریق استروژن کمک بگیرید. در برخی مواقع پزشک به جای تزریق استروژن به شما پیشنهاد می‌کند تا از قرص و چسب استروژن استفاده کنید.استفاده از کرم‌های مخصوص واژینال در این دوران به بهبود خشکی واژن و جلوگیری از درد در رابطه جنسی کمک می‌کند.برای کاهش گرگرفتگی و بهبود خلق و خو در این دوران می‌توانید زیر نظر پزشک از مکمل‌های موثر استفاده کنید.برداشتن رحم و همچنین عوامل ژنتیکی موجب می‌شود تا فرد در سنین کمتر به یائسگی مبتلا شود.برای جلوگیری از یائسگی زودرس سعی کنید وزن خود را در محدوده نرمال حفظ کنید، ورزش کنید، سیگار نکشید و از غذاهای مغذی و سرشار از کلسیم، ویتامین D همچنین آنتی‌اکسیدان استفاده کنید.

یائسگی یکی از مراحل طبیعی زندگی خانم‌ها است و زمانی اتفاق می‌افتد که یک خانم ۱۲ سال متوالی پریود نشود. در این مقاله از مجله سبک زندگی آدرینبه ۱۰ علامت که نشان می‌دهند یائسگی نزدیک است اشاره شده است.

به خاطر داشته باشید که ابتلا به یائسگی زودرس در خانم‌های چاق، افرادی که سبک زندگی ناسالمی دارند و همچنین افرادی که مادر آن‌ها به یائسگی زودرس مبتلا شده است، بیشتر است.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید