جذاب‌ترین راه خلق آرامش! یادگیری فواید و عوارض بادکش درمانی و نحوه انجام آن

  • توسط: admin


بادکش درمانی روشی است که قدمتی بیشتر از ۵۰۰۰ سال دارد و در زمان‌های قدیم در بیشتر مناطق دنیا از آن برای درمان درد و بیماری‌های مختلف استفاده می‌شد. این روش هنوز به عنوان یکی از درمان‌های کاربردی در طب سنتی شناخته می‌شود و فواید زیادی دارد. در این مقاله از آدرینبلاگ می‌توانید با فواید و عوارض بادکش درمانی و روش انجام آن آشنا شوید.

بادکش درمانی چیست؟

بادکش درمانی یا کاپینگ یک روش قدیمی برای درمان مشکلات جسمی و روانی است که گفته می‌شود اثربخشی آن حتی بیشتر از آنتی‌بیوتیک‌ها و مسکن‌ها است و به فرد کمک می‌کند تا بدنی سالم داشته باشد و احساس بهتری را تجربه کند.

بادکش درمانی معمولا در نواحی مختلف بدن مثل صورت، گردن، کمر، سینه، شکم، رحم و تخمدان و سیاتیک انجام می‌شود. بادکش درمانی ۲ نوع دارد که به عنوان بادکش خشک و بادکش خیس شناخته می‌شوند. در ادامه به انواع بادکش به صورت خلاصه اشاره شده است.

بادکش خشک

در روش بادکش خشک فنجان‌هایی روی بخش‌ مشخص پوست قرار می‌گیرند و سپس با استفاده از دستگاه مکش یا یک جسم آتشین، جریان خون به آن مناطق از پوست بیشتر می‌شود و موجب جدا شدن خون راکد می‌شود. در این روش از فنجان‌های سیلیکونی و لاستیکی استفاده می‌شود.

بادکش خیس

در روش بادکش خیس یا مرطوب بخش مشخصی از پوست برش داده می‌شود تا سموم موجود در خون در زمان بادکش کردن از بدن خارج شود. در این روش چند فنجان روی پوست قرار می‌گیرد و مکش ایجاد می‌شود. سپس زمانی که پوست به حد کافی قرمز شد، پزشک با کمک یک چاقوی جراحی شکافی روی نواحی مورد نظر ایجاد می‌کند تا سموم از بدن دفع شوند.

بیشتر بخوانید: با این درمان خانگی ساده از شر سیاتیک خلاص شوید!

فواید بادکش درمانی

بادکش درمانی فواید زیادی دارد و به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند. این روش برای درمان اختلالات خونی، بیماری‌های روماتیسمی و تسکین دردهای عضلانی موثر است و به از بین بردن مشکلات پوستی مثل اگزما و آکنه نیز تا حد زیادی کمک می‌کند.

یکی دیگر از فواید بادکش درمانی حذف سموم و عفونت‌های ناشی از گزیدگی مار و عقرب است که با مکش ایجاد شده، سموم از بدن خارج می‌شود. در ادامه می‌توانید با فواید بادکش درمانی آشنا شوید.

سم زدایی بدن از سموم و مواد زائدکاهش التهاب در بدنبرطرف کردن مشکلات پوستی مثل آکنه و اگزماتقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بیماری‌های مختلفبهبود گردش خونتنظیم فشار خونبهبود عملکرد کلیهتحریک جریان خونسلامت قلب و عروقکنترل قند خونکاهش درد و ناراحتی در نواحی مختلف بدنافزایش انرژی و نشاطکاهش استرس و اضطرابدرمان سردرد و سرگیجهافزایش متابولیسم بدنرفع خستگی و کوفتگیافزایش توان باروریدرمان زونادرمان پارگی دیسک کمردرمان سرفه و تنگی نفسدرمان آرتروزدرمان افسردگی

روش انجام بادکش درمانی

برای بادکش کردن ابتدا یک فنجان از جنس سیلیکون، پلاستیک یا شیشه روی پوست قرار داده می‌شود. در روش سنتی از سوزاندن الکل داخل فنجان استفاده می‌شد و در روش جدید از طریق یک پیستون داخل لیوان مکش ایجاد می‌شود و پوست شروع به باد کردن می‌کند. در روش بادکش خشک باید پوست برای ۵ تا ۱۰ دقیقه در این حالت بماند و بعد مکش از بین می‌رود.

در روش بادکش خیس یا تر پزشک بعد از ۵ دقیقه که پوست به طور کامل ورم کرد، با استفاده از یک تیغ برش کوچکی روی پوست ایجاد می‌کند تا خون با فشار خارج شود.

بعد از اتمام بادکش درمانی، پزشک ناحیه مورد نظر را با الکل تمیز می‌کند و بعد از استفاده از پماد مخصوص ناحیه را با باند استریل می‌پوشاند. معمولا بادکش خیس بعد از ۱۰ روز به طور کامل برطرف می‌شود.

به طور معمول این کار باید توسط پزشک انجام شود و برای اثربخشی بیشتر توصیه می‌شود که فرد از ۳ ساعت قبل از شروع بادکش درمانی غذا نخورد یا در صورت نیاز از غذای سبک استفاده کند.

عوارض بادکش درمانی

بادکش درمانی درست مثل همه روش‌های درمان، در کنار فوایدی که دارد، ممکن است دارای عوارضی نیز باشد. از مهم‌ترین عوارض این روش درمان می‌توان به حساس شدن پوست و احساس سوزش روی پوست اشاره کرد.

برخی افراد بعد از بادکش درمانی دچار حساسیت و آلرژی می‌شوند. از دیگر عوارض این روش درمان می‌توان به کبودی پوست، عفونت پوست و همچنین ایجاد زخم و عفونت پوست اشاره کرد.

چه کسانی نباید از بادکش درمانی استفاده کنند؟

بادکش درمانی برای همه افراد مناسب نیست و برخی افراد نباید به هیچ عنوان از این روش استفاده کنند. در ادامه به افرادی که بادکش درمانی برای آن‌ها ممنوع است، اشاره شده است.

خانم‌های باردارخانم‌هایی که در دوره قاعدگی هستندافراد مبتلا به مشکلات پوستیافراد مبتلا به بیماری‌های قلبیافراد مبتلا به فتقافراد مبتلا به بیماری کلیویافراد مبتلا به سرطانافرادی مبتلا به رگ‌های واریسیکودکان زیر ۴ سالافراد مسنافرادی که از داروی رقیق کننده خون استفاده می‌کنند

بیشتر بخوانید: علت ایجاد لکه‌های سفید روی ناخن و روش‌های درمان آن

نکاتی که باید در مورد بادکش درمانی بدانید

در ادامه به چند نکته طلایی در مورد بادکش درمانی اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

بادکش کردن هر ناحیه از بدن به درمان مشکل مشخصی کمک می‌کند. برای مثال بادکش کردن صورت به منظور رفع چین و چروک‌های پوستی و افزایش شادابی پوست انجام می‌شود و بادکش گردن برای رفع بیماری تیروئید مفید است. از بادکش کمر نیز برای رفع گرفتگی و درد عضلات استفاده می‌شود.بادکش شکم برای لاغری شکم و پهلو و رفع مشکلات گوارشی و رفع یبوست مفید است.بادکش درمانی یک درمان کاملا تخصصی است که باید به دست یک درمانگر یا پزشک حرفه‌ای انجام شود.جالب است بدانید که بسیاری از حکمای بزرگ طب سنتی مثل رازی، بوعلی سینا و جرجانی از بادکش درمانی استفاده می‌کردند.افرادی که پوست آن‌ها دارای زخم و آفتاب سوختگی است، نباید از این روش استفاده کنند.بادکش کردن در ناحیه رگ‌های عمیق و نبض دار، رگ‌های واریسی، قفسه سینه، دیسک، عضو شکسته، دمل و کمر کودکان غیرمجاز است و ممکن است خطرات جدی برای سلامت فرد ایجاد کند.به هیچ عنوان نباید بعد از غذا خوردن بلافاصله بادکش کنید.از ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از بادکش کردن نباید کارهای سنگین انجام دهید.اگر گرسنه هستید، به هیچ عنوان بادکش نکنید، زیرا این کار موجب ضعف و سرگیجه می‌شود.

در این مقاله از مجله سبک زندگی آدرینبه فواید و عوارض بادکش درمانی و روش انجام آن اشاره شد. به خاطر داشته باشید که بادکش درمانی نباید جایگزین درمانی‌های پزشکی شود و اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، باید قبل از انجام این کار حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید. اگر تجربه بادکش کردن را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

  • برچسب ها:
  • اشتراک گزاری:

مطالب مرتبط

ارسال نظر

شما اولین نفری باشید که در مورد پست مربوطه نظر ارسال میکنید...
شبکه های اجتماعی ما
لینک های مفید